Ailanis D-kull

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
Post Reply
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Ailanis D-kull

Post by Matmor »

I og med at Ailani ikke oppdaterer informasjon om kullet, og både Kikky og H3gZi's, som også har avlet på etterkommere har sluttet som oppdrettere, legger jeg ut informasjon om kullet her.

Far: Ailani's Marco, etterkommer etter Gummianka'en
Mor: Cat's Viola

født 15/11 2008, 11 unger, 4 hunner, 7 hanner
For tre av rottene mangler jeg opplysninger fram til død.
Det gjelder Shattrath og Dalaran hvor siste opplysninger stammer fra de var 11 måneder, friske og snille, og
en hunrotte uten kjent navn hvor eier aldri lot høre fra seg.

Av de 8 rottene levde fortsatt 1 ved 30 måneders alder.
Medianalderen blant de 8 er 22,5 mnd.
Første rotte ble avlivet ved 9 måneder. Siste rotte er ennå ikke død, så gjennomsnittsalder kan ikke regnes ut.


Adferd/gemytt:
1 rotte ble avlivet 9 måneder gammel pga. aggresjon etter omplassering (kastrering ikke forsøkt).
1 hun viste dominant adferd ved flytting i forbindelse med parring (ikke gjennomført)
De to hannene som jeg mangler opplysninger om hadde bra gemytt ved 11 måneders alder.

Løpetid:
3 av fire eiere har benektet at hunnene ble vanskelig ved løpetid. Den fjerde hunnen mangler jeg opplysninger om.

Jursvulster:
Jeg kjenner ikke til at det har vært jursvulster på noen av rottene.
I og med at jeg mangler alle opplysninger om en av hunnene,
og ikke har oppgitt annet enn levealder på to av hunnene, kan jeg ikke utelukke at det har vært jursvulster på dem,
men siden de to hunnene det gjalt ble 24 og 26 måneder gamle kan man ikke egentlig klage på levealderen.

Andre svulster:

1 rotte døde etter operasjon for å fjerne kul (ikke jursvulst) 10 måneder gammel
1 rotte avlivet pga. svulst på kinnet 21 mnd. gammel

Andre dødsårsaker, ikke nevnt tidligere:
1 rotte hadde luftveisproblemer, avlivet 16 måneder gammel
resten er ikke registrert med dødsårsak, og 1 rotte lever altså fortsatt.

Fertilitet:
Jeg kjenner ikke til at noen av rottene ble brukt i avl. Det ble lagt avlsplaner for to hanner og en hun, men planene ble av forskjellige årsaker aldri satt ut i livet.

Post Reply