ratrace kull g

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ratrace kull g

Post by wollf »

6 mnd rapport kommer i løpet av helgen

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ratrace kull g

Post by wollf »

6 mnd rapport

GUTTENE

Anita
Navn: Ratrace SamIam (tidligere Lucas)
Kallenavn: Sam
Helse: OK. Litt lyder innimellom.
Atferd mot Rotter: Svært nervøs overfor fremmede rotter - blir stiv og bustete. Ellers OK.
Atferd mot Mennesker: OK.
Vekt: 550gr
Annet: Håndteres forsiktig for ikke å fremprovosere unødig engstelse. Nervøsiteten gjelder også lyder + gjenstander som kamera, ved fotografering; det blir fort litt for mye for ham, så han stivner og buster seg.

Lyngrottene
Navn: Miroxx
Helse: Helsen er bra utenom Micro øynene, men ingen hindring som jeg kan se.
Atferd mot Rotter: Han tar ting som det kommer, rolig og ingen kranglebøtte
Atferd mot Mennesker: Nyskjerring, og frempå
Vekt: Har ikke veid han, kan gjøre dette senre. Men utifra antydning, vil jeg si ca 550g


Kari
Navn:Tweek og Mogwai!
Helse: Rottene er friske og de er aktive.
Atferd mot Rotter: Mot hverandre er de snille, de lekesloss av og til. De holder sammen og ligger i hengekøya sammen.
Atferd mot Mennesker: snille, nysgjerrige, tisser på mennesker og da særlig eieren Sondre, dem liker og krype inn i genseren din og hetta. Liker hudkontakt.
Vekt: Tweek: 355 gram
Mogwai: 370 gram
Annet: Dem spiser og drikker mye og alt som er. Dem liker å tygge på ting. Rottene er nysgjerrig på andre dyr. De er vant med hunder og barn. Lyder som tv og playstation og andre barneleker bryr de seg ikke noe om. De oppsøker lett mennesker og kommer og stiller seg på nettingen da man går forbi de eller skal fore de. De har sitt eget lille eldorado i en gang på ca. 2 kvadratmeter som dekan boltre seg på i ny og ne. De er utrolig sosiale.

Miriam
Navn: Larm
Helse: Larm var lenge den en av de få som ikke snufsa i buret mitt, men de to siste ukene har han også snufsa litt. Men jeg regner med det er fordi det plutselig ble kaldt og jeg var ikke helt forberedt Ellers har han ikke vært syk.
Atferd mot Rotter: Larm går godt i flokken sin. Han er veldig lik pappa Rio og er derfor rolig. Han spiser nesten døgnet rundt og er en liten kule. Han sover ofte sammen med pappa Rio og Peanut, men ikke så mye med de to andre små. Larm er stor og sterk, så det er ingen som plager han.
Atferd mot Mennesker: Super liten fyr med et supert heng. Han er ikke så kontaktsøkende som jeg skulle ønske, men jeg tror det er fordi han er skvetten. Han liker seg bak puter og under pledd. Han er flink til å sitte på skulderen og i sommer var vi masse på tur ute i finværet. Han er så yndig og skjønn. Han er rett og slett helt nydelig å se på. Også har han blitt så lik pappan sin at vi tar feil av dem hele tiden.
Vekt: 15.10.11 veide han 515 gram. Han veier snart like mye som Rio. Hihi!

Vitania
Navn: Wookie
Helse: Siden han kom til meg har han vært frisk og fin. Vært til dyrlegen en gang, fordi jeg synes han virket så altfor lett, men de fant ikke noe galt med han.
Atferd mot Rotter: Mot mine rotter var han litt sjefete og knuffete i starten, men nå kommer han veldig godt over ens med alle i buret.
Atferd mot Mennesker: Veldig snill. Ikke så kosen, men utrolig leken. Ikke redd eller agressiv. Har ikke vist noe tegn til å ville bite siden han kom hit.
Vekt: 327 g (Veldig liten)
Annet: Introduserte to nye rotter til flokken igår og Wookie var den som tok imot de best.


JENTENE

Katrin
Navn: Aurora
Helse: Aldrig någon som helst sjukdom!
Atferd mot Rotter: fungerar perfekt mot alla!!! Vart med om introducering med unga utan problem, hälsar väldigt snällt!
Atferd mot Mennesker: jätte mjuk och go, nyfiken och vill vara med hela tiden.
Vekt: 315 gram
Annet: 2 rosetter i pet

Victoria
Navn: Raven
Helse: Fullt frisk, inge förkylning, snuva eller liknande.
Atferd mot Rotter: Pga verras återkommande strul var hon rätt gammal när hon kom hit. Vid introduktionen i buren var hon lite hård och grinig. Men har efter det inte visat något alls. Har flyttat in en yngre tjej, samt 3st ettåringar från råtthjälpen har flyttat in nu nyligen. Raven har skött sig galant och visat sig flocksmart.
Atferd mot Mennesker: Väldigt snäll. Mycket nyfiken och framåt. Kommer direkt när burdörren öppnas. Ska ut och klättra på buren. Stannar i soffan/sängen när hon är ute. Kommer inte för att gosa när hon får springa löst. Men kommer fram och säger hej, leker med handen osv sedan iväg igen. Lätt att plocka upp, håller man i henne så gosar hon gärna.
Vekt: Batteriet slut, men ska fixa snarast. Gissar att hon ligger lite över 300 gram.
Annet: Pga det strul som var med verra, har Raven varit hemma hos verra, hemma hos katrin. Innan hon kom hit. Trots runt flytten och all stress som kommit med. Så är hon väldigt stail i psyket. Seg på vikten men börjat släppa nu. Inte stor i kroppen/skelettet, men bra kroppsform, bra hull. Riktigt bra hood, rätt bra dumbo öron.
Utställd kallhäll till Finsk/Sv domare, 10 sep. Fick A och Ab i pet. Klass 1 i standard (mycket lovande enl domaren). Ab pga något gett henne ett rivmärke på ryggen. 19 Nov kommer hon ställas ut igen vid kallhäll.

Veronica
Navn: Betti Sweet
Helse: Har mått jätte bra hela tiden och blev inte förkyld när nästan alla andra råttor var det.
Atferd mot Rotter: Är precis som Solli väldigt flocksmart och jätte bra på att läsa andra råttor. Hon trivs i flocken och sover alltid mitt i högen!
Atferd mot Mennesker: Snäll och trevlig, lite mer av en upptäckare och är inte alltid lika försiktig jämt. Men hon har också ett fint häng och är väldigt avslappnad vid hantering. Hon tycker inte speciellt mycket om att kela!
Vekt: 310g.
Annet: Underbar råtta!

wollf
Navn: Lille Lakris
Helse: Ikke noe sykdom
Adfed mot rotter: Funke supert i flokk, ingen probleme med andre. Oppførte seg best veed intro av ny rotteunge
Adferd mot mennesker: Kommer alltid i møte med meg, elsker å vaske fingrer, stelle håret til mamma. Herlig og go kose rotte
Vekt: 339g (27/09)
Annet: En perfekt kjælerotte

mangle fra tora (hun er uten nett) og fra ei som er på ferie og sender da hun kommer hjem

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ratrace kull g

Post by wollf »

1 års rapport

Guttene
Ratrace Tweek:
Oppførsel mot andre rotter: Tweek er veldig snill med de andre rottene og byr skjeldent på problemer. Blir det bråk i buret, er han raskt på plass for å se, men bryter ikke selv inn i det som skjer. Aktiv tilskuer. Er en veldig leken gutt, så hender han kan bli satt litt på plass om han prøver å leke for mye eller for voldsomt med gamlingene. Intro med mine tre tidligere gutter gikk uproblematisk.
Oppførsel mot mennesker: Han er en hærlig rotte som aldri har gjort antydning til å bite eller annen negativ adferd ovenfor mennesker. Svært kontaktsøkende og nyskjerrig, både på kjente og fremmede mennesker. Er gjerne den første som kommer til burdøren for å hilse på. Liker å slikke på hendene og sitte på skuldrene. Glad i kos, men ikke så lenge av gangen. Er jo så mye spennende å se på, og så liten tid :)
Helse: Ingen kjente sykdommer. Ikke vist teng på sykdom.
Vekt: Usikker på vekt da jeg ikke har muligheten til å veie han. Han er nesten like stor som sin bror, så vil tro han ligger på rundt 550 gram.

Mogwai:
Oppførsel mot andre rotter: Mogwai er snill med de andre rottene, men har noe dominant adferd. Dette byr ikke på problemer i buret, da han lar seg dominere av "sjefen". Han prøver seg innimellom, så hender det oppstår bråk, men ingen skader verken på han eller på andre rotter. Oppstår kun bølling med "sjefen", ellers går han veldig godt overens med alle de andre.
Oppførsel mot mennesker: Veldig snill gutt. Ikke fullt så frampå som sin bror, men er raskt til stedet for å få sin del av oppmerksomheten. Nyskjerrig og aktiv gutt. viser ingen frykt ovenfor mennesker. Instinktiv redd for kat, men ellers uredd.
Helse: Ingen kjente. Har observert fribrin på nesen en gang, men dette forsvant raskt og har ikke utviklet seg til noe. Har også hørt han nyse, men det er ikke blitt påvist noen infeksjon som krevdes behandling.
Vekt: Ble veid i januar hos veterinæren til 562 gram.


Miroxx
Oppførsel mot andre rotter: Miroxx har siden han kom til meg oppført seg eksemplarisk mot andre rotter. Han sto sammen med Birk de første ukene han bodde hos meg, og da ble han mobbet endel av Birk. Men han sa ifra og satt Birk på plass når han fikk nok, alltid på en rolig måte. Han ble nå nettopp introdusert til flokken min og det gikk helt fint, uten problemer. Han la seg lett på rygg for Start, og slikket og vasket de som var yngre.
Oppførsel mot mennesker: Miroxx er bare en fryd! Han sitter alltid å kikker på deg med det søteste blikket du kan tenke deg, man må bare plukke han opp :) Han legger gjerne hodet i hånden din og nyter å bli klødd bak øret. Når du stikker hånden inn for litt kos får du en deilig vask og manikyr som takk! Han er en av de søteste og mildeste rottene jeg har. Han er som en snill gammel bulldog, han elsker mennesker og jo flere jo bedre!
Helse: Bortsett fra de medfødte små øynene, er han frisk som en fisk!
Vekt:689g

b]Larm[/b]
Oppførsel mot andre rotter: Larm er den strenge i buret. Han er helt klar til å ta over rollen som alfa når Rio går bort. Men han vil ikke få rollen før det. Han har respekt for Rio og lar han være i fred selv om han er gammel og svak. Larm snur lett de andre rottene rundt for å vise hvem som er sterkest og hvem som bestemmer. Peanut snur han gjerne tilbake, men det godtar han. Peanut er større og eldre. Larm sover som regel sammen med de to eldre rottene, men ligger noen ganger sammen med Leigh og Milou også. Larm er ellers en snill rotte som gjerne deler vannflaske og matskål.
Oppførsel mot mennesker: Larm er verdens beste. Han er veeeeldig tam og elsker kos. Han er absolutt en vaskerotte og vasker alle fingrene dine til du blir lei. Han gir seg nemlig aldri. Han er veldig glad i fremmede og skal hilse med en gang. Larm er veldig trygg på skulderen og kan sitte der en hel dag. Jeg hadde han mye ute i fjor sommer og gikk tur. Da hadde han det veldig gøy med å prøve å fange humler og fluer. Det var litt av et syn.
Helse: 25.10.11 LVI, 5.12.11 LVI, 30.3.12 LVI, alle er behandlet med antibiotika og han har blitt bra igjen.
Vekt: 640 g

Wookie
Oppførsel mot andre rotter: Grei, men buster seg og krangler litt når han er hissig, men gir seg fort.
Oppførsel mot mennesker: Stresset, bustete, biterog markerer mye, kan i kortere perioder være snill.
Helse: Fin, ikke vært syk, men har stresset en del
Vekt: 590 g (16.4.12)
Annet: Reagerer negativt ved jenter i samme hus. Kastrert 16.4.12 Ny rapport om oppførsel om en mnd.
Operasjonen gikk veldig fint. Fikk skryt over sosial rotte. Han kom seg fort, gnagd litt på stingene, men ikke blødd og ser lukket ut under. Spiser og drikker masse og er ganske aktiv og kosete.

Lucas/samIam
Oppførsel mot andre rotter: Nervøs, men har fungert godt i stabile former. Tålte ikke intro til 3 lavtestosteron-hanner, og står nå alene for å se om det går seg til. Hvis ikke blir kastrering nødvendig.
Oppførsel mot mennesker: veldig søt
Helse: neselyder
Vekt: 670gr

Jentene

Babe
Oppførsel mot andre rotter:
Babe har bare vært snill og grei med andre rotter, slik jeg forventer at en jenterotte skal være :) Hun har ikke utmerket seg noe særlig i forhold til rang i flokken, men hun er en ganske frempå og busete rotte av natur. Kanskje hun vil bli alfa når hun blir eldre? Hun er utrolig leken og setter stor pris på når det kommer babyer inn i buret, ellers kan hun nok være litt innpåsliten for de eldste damene. Hun har blitt satt på plass mange ganger av de eldre, og har alltid lagt seg pent på rygg med en gang.
Oppførsel mot mennesker:
Har ikke tid, har ikke tid! Babe er høyt og lavt :) Hun har ikke et sekund til overs, og sitter skjeldent i ro. Hun kan bli litt vell hyperaktiv til tider, men stort sett holder hun seg på matta. Selv om hun er litt gal i hodet, så tolerer hun håndtering uten problemer, og jeg kan pille på både tenner og øyne/ører uten at hun bryr seg. Hun er en snill og god rotte med litt for mye futt i rumpa.
Helse:Babe har alltid vært utrolig frisk og fin i formen.
Vekt:325g

Lille lakris
Oppførsel mot andre rotter: lav i rang, aldri i bråk, sover med alle, aldri noen som legger henne på rygg elle ser på henne som en utfordring på noen måte. fin i intro med eldre og yngre jenter. ingen interesse for de små til mika
Oppførsel mot mennesker: snill og god, kontaktsøkende, skal vaske og slikke fingre, fikse håret mitt, utrolig snill og yndig jente på alle måter
Helse: aldrig vært syk
Vekt: 349g
Annet: prøver til stadighet å løpe utenfor grensene til hva som er trygt, altså hun drar litt på oppdagelsesferd, veldig forsiktig, men også litt tøff


Mangler rapport fra svenskene
så mangler rapporter på betti sweet, aurora, raven, miroxx(jenta) miss sofie

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ratrace kull g

Post by wollf »

Betti Sweet
Oppførsel mot andre rotter: Väldigt social och trevlig mot andra råttor, putsar och tar gärna hand om de yngre!
Oppførsel mot mennesker: Social och uppmärksamhetssökande, håller sig alltid i närheten och kommer alltid för en kelstund när hon är ute på äventyr.
Helse: Frisk och kry!
Vekt: 380g

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ratrace kull g

Post by wollf »

Raven
Atferd mot Rotter: Vänt upp och ned på några nykomlingar i buren. Men i övrigt väldigt flocksmart, snäll.
Atferd mot Mennesker: Ännu väldigt snäll. Pussig/slickig på händer. Social och kontaktsökande.
Har en kull efter sig. Var en toppen mamma. Lite stressad under parningen och tjurig, bet hanens ägare i handen en gång. Lite vaktig under första veckan med ungarna. Men efter det var hon åter lugn och lätt hanterad. Inte bitit nått mer eller något innan den incidenten.
Bra vikter på ungarna. Alla väldigt sociala och kontakt sökande. Ovanligt lugna fram till 4½veckas ålder, då var det lite mer bus men ändå rätt lugna.
Har inte hunnit med någon uppdatering på hur ungarna har det mer än några få. Inga problem är rapporterade iaf.
Helse: Fullt frisk. Ännu inte haft något.
Vikt: Kommer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ratrace kull g

Post by wollf »

Aurora
Oppførsel mot andre rotter: Aldrig några problem
Oppførsel mot mennesker: Hon är snäll mot allt och alla! väldigt mjuk i kroppen och älskar att mysa.
Helse: Aldrig någon sjukdom
Vekt: 340 gram
Aurora har nu en kull som hon sköter jätte fint. Pappan till kullen är släkt med Silva :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ratrace kull g

Post by wollf »

Betti Sweet KULL

Betti Sweet fick en kull med Focuz 20/11-11
Mer info finns här: http://verra.se/?page_id=371
Kattmat blev temat!
10 st ungar födda 6 honor och 4 hanar! Inga dödfödda och inga som dog efter heller.
Jag ska samla in information om dessa också snart och mailar dig då!

Direktlänk till deras album på fb: http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 834&type=3
En hona ur kullen: http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7506_n.jpg
En till hona: http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3547_n.jpg
Två hanar (de två stora): http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9985_n.jpg
En hona: http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9323_n.jpg

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: ratrace kull g

Post by Vitania »

Siden oppdateringen om Wookie er lagt ut her, eller jeg har fått beskjed om at du har lest det, så legger jeg det ut her. :cheerful:

Nå er det gått en mnd siden kastrering og han har blitt en helt ny rotte.
Han er leken og aktiv. Jager fingre, klatrer høyt og lavt og storkoser seg med burkameratene. Han er blitt kjempe kosen, som han aldri har vært før, elsker å bli klødd på kinnet og velter inn i hånden min for mer kos.
Han groomer hånden min, med slikking og "biting" og steller mye med oss.
Han buster seg aldri lenger, stresser ikke som før og ingen biting.
Er fortsatt tydelig alfa i flokken.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: ratrace kull g

Post by anni83 »

Alt for fiiine :huh: :peewaggle: :shocked:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ratrace kull g

Post by wollf »

Ion har nå fått en jursvuls som har vokst fort.
den er plassert over fremmlabben og ligger ved halsen.
hun vil bli avlivet da den bli plagsom for henne, noe som ikke virker helt som tilfellet nå. men da den vokser fort kan det bli avgjort når som helst:(

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ratrace kull g

Post by wollf »

ion er avlivet grunnet svuls

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ratrace kull g

Post by wollf »

1,5 års rapport (forsinket utgave)

Larm

Atferd mot rotter: Larm er veldig snill med Milou. Han ligger sammen med han hele tiden og de går godt overens.
Atferd mot mennesker: Larm er snill og god mot menneskene sine også. Han slikker ofte fingre og steller negler. Også er han glad i kos.
Helse: Larm har ikke hatt noen sykdommer siden sist.
Vekt: 760 gram
Annet: Larm er yndig og god, så jeg kunne ikke vært mer fornøyd!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ratrace kull g

Post by wollf »

Lille lakris:

Atferd mot Rotter: går flott i flokken, ved intro nå i senere dager virker det som om hun bare gir litt f... hun orker ikke bry seg ved nye i flokken og ingen interesse for rang
Atferd mot Mennesker: slikker fingrer, en rolig kosegris, elsker oppmerksomhet og kommer løpende til meg
Helse: ikke vært syk siden sist
vekt: 564g
annet: mammas lille godis

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ratrace kull g

Post by wollf »

Tweek

Helse: Tilsynelatende frisk hele livet. Ingen nysing, fibrin eller andre tegn på sykdom. Døde raskt og plutselig den 22 mai. Obduksjonsrapport viser en stor kul og sammenvåksning av organer på 3 x 5 cm. Mest sansynlig canser. Trolig med spredninger til lungene. I følge veterinær skal han ikke ha lidd noe i forbindelse med dette.

Adferd: Imøtekommende både mot mennesker og dyr (rotter, hund og katt). Veldig glad i oppmerksomhet og søker kontakt både med matmor og andre fremmede mennesker. Han var en drøm og ha med å gjøre i forbindelse med intro uansett aldersgruppe. Går fint inn i flokk og viser lite/ ingen tegn til dominant adferd.

Vekt: husker ikke, men han var en stor og fin gutt med godt hold.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ratrace kull g

Post by wollf »

Mogwai

Helse: Stort sett frisk. Fikk behandling for luftveisinfeksjon en gang i april for ett år siden. Døde plutselig uten forvarsel den 19. juli 2011. Det ble ikke foretatt obduksjon.

Adferd: Kontaktsøkende både for kjente og ukjente mennesker. Likte oppmerksomhet og kos, men trakk seg tilbake og ble veldig rolig etter sin brors død. Noe vanskligere i intro med min voksne hanne, Tim, da også han ville være alfa. Etter litt tid måtte han gi seg og la Tim være alfa, og fant sin plass i flokken etter det.

Vekt: Usikker. men stor og velholdt gutt.

Post Reply