Karma`s Yogi kull

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Karma`s Yogi kull

Post by torasrotter »

Hunnrotta:
Navn: Karma's Sangha
Variant fenotype: Agouti ambrk/variegated? headspot mm dumbo
Variant genotype: AA/Aa hh/hehe dudu
Fødseldato: 30/05-10
Eier: Tora Espeseth Kvaale (avler)
Opprinnelse: Karma's rotterede v/ Tora Espeseth Kvaale
Hvor lenge rotta har vært hos eier: Siden fødsel
Sykdom: Har hatt en liten LVI i vinter som gikk over av seg selv etter noen dager og ble derfor ikke behandlet.
Vekt ved parring: 315g
Temperament: Snil og grei kontaktsøkende rotte. Har vært introdusert for både unge og gamle rotter og har aldri vist noen tegn til å ville lage problemer. Svært aktiv men veldig mye energi, og vil helst ikke sitte stille. Slik det er med de fleste hunner fra kullet. Ikke en uvanlig kosete rotte, men utrolig sosial og utfordrende. Trenger endel aktivisering og hjernetrim, Jeg er utrolig fornøyd med begge mine jenter fra kullet, og har fått gode tilbakemeld på resten av kullet. Hun har vært introdusert til eldre hunne (Fosil) uten noen store problemer. Det var litt knuffing og litt snusing bak, men ingen piping eller boksing.
Stamtavle: Ja: https://sites.google.com/site/rotteslot ... ogi-kullet
Tidligere kull: Ingen
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Nei

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: Intro av Fosil i midten av januar
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: Nei aldri
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? Ja

Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde: ja
Annet: info om kullet som Sangha kommer fra finner du her: https://sites.google.com/site/rotteslot ... ist-kull-1
Image

Hannrotta:
Navn: Bob
Variant fenotype: Black hooded dumbo
Variant genotype: aa hh dudu
Fødselsdato : 05/12-09
Eier: Lena og Jeanette Skovly
Opprinnelse: Tora Espeseth Kvaale
Hvor lenge rotta har vært hos eier: siden 5 ukers alder
Sykdom: aldri
Vekt ved parring: 587g
Temperament: En stor slaskete og god rottegutt med god heng. Han er en skikkelig gromgutt som elsker å ligge i hetta å kose. Står i stua til Jeanette og Lena, så han er utrolig sosial og vandt til at både voksne og barn plukker han opp.. Ble i juli i fjor sommer introdusert til min Percy, som skulle stå hos de en periode. Percy var ikke kastrert og det er heller ikke noen av de tre brødrene. Percy var da 5 mnd og Bob var 7 mnd. De ble introdusert på nøytral grunn, og introduksjonen gikk kjempe fint. Ingen av rottene viste noen tegn til å ville bråke, og Percy ble flyttet inn i buret samme kveld.
Stamtavle: Ja
Tidligere kull: ingen
Avvik fra NTF's avlsveiledning:

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: juli 2010
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: aldri
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? Ja
Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde: Nei

Annet: Denne hannen har jeg valgt å bruke, fordi han har vist seg å ha en utroli god helse og et flott gemytt.. Alle tre brødrene jeg har møtt er store og flotte rotter, som ikke har vært syke en dag i sitt lang liv, og er veldig kontaktsøkende og menneskekjære. Brødrene til Bob, Emmet og Kåre bor også sammen med Percy og Bob og de er en velfungerende flokk. Alle er utrolig sosiale, og det var ingen problemer med noen av de andre brødrene i forbindelse med introdusering av Percy. Det har heller ikke vært noe ypping aller krangel i buret i forbindelse med puberteten på rottene i flokken.
Guttene er etter min Folie og en ukjent dyrebutikk hanne. Jeg har dessverre ingen informasjon om hannen som er far til de, men mor var en fantastisk rotte! Hun ble 19 mnd gammel, og ble funnet død i buret rett ved siden av matskålen.


Image

Forventinger til
Farger: Black & Agouti + overaskelser om Bob bærer noen av disse farvene:
-Mink = mink
-Russian Blue = russian blue og dove
-Blue = blue og blue agouti
Tegning: hooded & berkshire/variegated? m/ headspot el.
Ører: 100% dumbo
pels: glatt
annet:
Pris: 300,-

Begrunnelse for parring:
For å få inn noe nytt i slekten, og rett og slett for å forhindre at vi sitter igjen med mangel på rotter som så mange ganger før. Om ikke Sangha brukes før det er for seint, vil jeg ikke ha noen avlsemner igjen om ca 1/2 års tid, og da er vi tilbake der vi startet. 6 mnd rapportene har vært svært positive på kullet, og jeg er utrolig glad i denne linjen! Jeg vil selv beholde en av ungen og jeg ønsker ikke at denne linjen skal svinne bort. Hannen har jeg valgt en med litt stor vekt, for å veie opp for de slanke buddha ungene og med en rolig gemytt for å roe ned hodet på de litt.. Bob er en bedagelig rotte sammenlignet med buddhajentene. Mange av jentene fra buddhakullet er spinville og fulle av krutt, så kanskje denne kombinasjonen vil roe de ned litt..

Frakt strekningen Kristiansand-Oslo & Kristiansand-Bergen kan ordnes.
Ved reservasjoner send en mail til: karmas_rattery@hotmail.com
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Karma`s Yogi kull

Post by Skaubytroll »

torasrotter wrote:heia:) Vil du lime dette inn som et nytt innlegg i kulltråden min?

Vanligvis er prisen på rotter fra meg 300,- men fordi det har vært endel uheldige tilfeller av sykdom på mormors side er prisen satt ned til 200,-. Dette har ingenting med at rottene på noen måte er dårligere eller mindre verdt, men fordi det blir en prøveparring som vil kreve endel oppfølging. Det har derimot ikke vært noen tilfeller av sykdom på mormor selv, og heller ikke på mors side. Pga problemene på mormors side vil jeg måtte kreve oppdateringer på kullet hver 3mnd det første året, deretter hver 6mnd. Dette for å ha så god kontroll som mulig på kullet. Jeg håper alle kjøpere er inneforstått med dette.

Mer om mormorens kull kan leses her: https://sites.google.com/site/rotteslot ... inesoesken
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Karma`s Yogi kull

Post by Skaubytroll »

Bob og Sangha :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Karma`s Yogi kull

Post by Skaubytroll »

torasrotter wrote:
25/03-11
Nå kan jeg tydelig se en fin bollemage, og hun er helt i rute vektmessig i forhold til det jeg hadde forventet! Ungene kommer nok når de skal, hun spiser godt og er ekstremt oppmerksomhets syk døgnet rundt. Hun har til nå gått opp 87 gram, noe som er 27.9%. Ble satt i eget fødebur i dag og har allerede begynt å lage rede:) Bilder kommer i morra :cheeeers:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Karma`s Yogi kull

Post by Skaubytroll »

torasrotter wrote:Og litt bilder:D

Sangha veier nå 410g, og er uden tvil drektig :D

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Og en liten film av den vordende moar :)

http://www.youtube.com/watch?v=5ZIWg1aVGMg
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Karma`s Yogi kull

Post by Skaubytroll »

torasrotter wrote: Så har Sangha født og ungene er flotte med melkebånd på magen. Jeg er ikke sikker på hvor mange hun fikk, for noen er falt fra og hun har spist dem for å rydde opp.. Jeg fant rester av dem i redet.. Men det er iallefall tre friske flotte unger i redet nå! Hun var ganske stresset når jeg kikket innom, så jeg lot henne bare være i fred. Derfor vil vekt og kjønn først komme om noen dager når hun har fått roet seg ned litt.. Jeg håper hun klarer å ta vare på de, og at hun ikke stresser for mye.. For hun virket ganske utilfreds og ikke det minste intr i ungerne:(
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Karma`s Yogi kull

Post by Skaubytroll »

torasrotter wrote:Endelig gode nyheter :party:

Sanghas Babyer har det bra:) Det er to gutter og en jente, og jeg fikk tilogmed veid de i dag :) Farvene ser det ut til å bli kun black, men det er litt lettere å se om en ukes tid :) Sangha er fremdeles litt stresset i dag, men mye bedre enn i går og hun lot meg håndtere de uten problemer! En ting er iallefall sikkert og det er at de er nydelig, og jeg er super glad for at de alle har det bra :D

Jente: 9g
Gutt 1: 9g
Gutt 2: 8g

Og noen bilder:

Image

Image

Image

Image
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Karma`s Yogi kull

Post by Skaubytroll »

torasrotter wrote:
Så kommer det bilder av ungene:) det er en agouti jente, og to black gutter :) Det er litt vanskelig å se, for kamera er ikke mye å skryte av, og det var dårlig med lys på rommet.. :oops:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Gutt 1 - 17g
Image

Image

Image

Gutt 2 - 16g
Image

Image

Image

Pike - 17g
Image

Image

Enjoy :lol:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Karma`s Yogi kull

Post by torasrotter »

En ukes bilder av de små ligge her:
https://sites.google.com/site/rotteslot ... ukesbilder

Det vil komme to ukers bilder senere i dag når kamera er ferdig ladet :cheerful: .. Det blir også lagt ut en oversikt over vekt fra hver dag på hjemmesiden min om noen ønsker å se den.. Ungene er blitt noen skikkelig tykke små plugger! De veier nå 38g og er 13dager gamle.. Kevay har hatt litt mye å stri med så Sangha har nå fått besøk av alle jentene fra Kevay sitt kuld.. De tok hun imot med åpne armer og masser av melk :nottelling:

Her er vektskjema for uke1+2


Uke 1
Dato Jente-Gutt 1-Gutt 2
31/03 .- - -
01/04 9g 9g 8g
02/04 12g 11g 10g
03/04 14g 13g 13g
04/04 17g 17g 16g
05/04 20g 20g 19g
06/04 25g 25g 25g

Uke 2
07/04 27g 27g 27g
08/04 30g 31g 31g
09/04 32g 32g 32g
10/04 34g 34g 33g
11/04 36g 36g 36g
12/04 38g 38g 37g
13/04
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Karma`s Yogi kull

Post by torasrotter »

Her kommer to ukers bildene :cheerful:
Gutt to var den første til å åpne øynene og er mest frempå og aktiv til nå.. Gutt en sovner over alt hele tiden :sarcastic: Tilogmed under photoshoot sovner han.. Jenta er rolig og kontaktsøkende, og er den som det er lettest å ta bilde av :cheerful:

Gutt 1: Durga - 38g
Image

Image

Image

Image


Gutt 2: Puranas - 37g
Image

Image

Image

Image

Image


Jente 1: Surya - 38g
Image

Image

Image

Image

Image

Og så litt fellesbilder :wink:

Sangha med sine og noen av Keavy sine unger:
Image

Image

Image

Image

Image

Og til slutt et lite bilde av fjellklatrerne :nottelling:
Image
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Karma`s Yogi kull

Post by tantepose »

Åååå,de er absolutt bare helt bedårende!!! :aww: Skulle gitt mye for å susse på små magene! :kisses: Fjellklatrebildet er knall!(......og den lille jenta er noe av det nyyyydeligste jeg har sett! :aww: :cheesy: )
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Karma`s Yogi kull

Post by torasrotter »

Jeg har sittet med nesa begravet i en neve med rottemager i hele dag! :kisses: De lukter sååååå godt, og er så fine og tykke :nottelling: :love:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Karma`s Yogi kull

Post by wollf »

kan vi diskutere på kulltråder nå?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Karma`s Yogi kull

Post by Larm »

*Flyttes til salgstråder kull inntill babyene har funnet nye hjem og har flyttet dit. Tråden vil flyttes tilbake til oppfølging rottekull etter dette.*
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Karma`s Yogi kull

Post by torasrotter »

Dette kullet har 3 mnd rapport frem til rottene er 12 mnd..

Her er første 3mnd rapport..

Rottas navn: Surya / Sita

Ditt navn: Ann Mari Gramstad

Vekt og dato: 221g 9 juni 2011

Helsetilstand og evt tidligere sykdommer: De er friske og raske

Gemytt (oppførsel mot mennesker, andre rotter, barn, andre dyr(?) osv. Biter den, er den kosen, leken osv) :
Veldig nyssgjerrige, de søker kontakt når du går til buret. Veldig sosiale.

Andre tilbakemeld:
Det virker som de koser seg sammen, De har ett stort bur i to etg, og de bor på stua. De løper ikke og gjemmer seg selv om katten kikker på dem.

Bilde (Ikke obligatorisk men veldig ønsket ):


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rottas navn: Durga

Ditt navn: May Linn S. Ingebretsen

Vekt og dato: 350g 23.06.2011

Helsetilstand og evt tidligere sykdommer: God helse - fine klare øyne, blank pels, aktiv. Ingen tidligere

Gemytt (oppførsel mot mennesker, andre rotter, barn, andre dyr(?) osv. Biter den, er den kosen, leken osv) : Veldig kjærlig og kosete gutt. Den mest kontaktsøkende av guttene mine, kommer løpende så snart noen nærmer seg buret og stormer til hvis burdøren lukkes opp. Slikker på alt han finner av bar hud, steller hår og pusser flittig J Snill og grei mot alle han treffer, og er lett for barna mine å håndtere. Når han er ute av buret kretser han mye rundt oss, kommer stadig bort for å klatre på eller pusse litt på oss J Sitter på fanget og blir klappet i kortere perioder.

Veldig enkel å håndtere, håndtam og medgjørlig. Har aldri bitt.

Er snill og god mot de tre bur-kameratene sine, han er leken og kjærlig mot dem.

Andre tilbakemeld:


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Rottas navn: Puranas

Ditt navn: May Linn S. Ingebretsen

Vekt og dato: 375g 23.06.2011

Helsetilstand og evt tidligere sykdommer: God helse - fine klare øyne, blank pels, aktiv. Muligens litt overvektig…? Over gjennomsnittet glad i mat.

Gemytt (oppførsel mot mennesker, andre rotter, barn, andre dyr(?) osv. Biter den, er den kosen, leken osv) : Kaller ham Sumo, for han er en kraftig kar… Også en veldig kjærlig og kosete gutt. Kommer løpende så snart burdøren lukkes opp. Som sin bror Durga er han opptatt av å pusse og stelle oss, men er ikke like ivrig på dette. Han er rolig og lett å håndtere for både voksne og barn, og sitter rolig i fanget og blir klappet J. Når han er ute av buret kretser han også mye rundt oss, kommer stadig bort for å klatre på eller pusse litt på oss J

Er snill og god mot de tre bur-kameratene sine, han er leken og kjærlig mot dem. Stjeler mat fra de andre, og bruker tyngden sin til å legge dem i bakken om de ikke langer over godbitene J

Har aldri bitt.

Andre tilbakemeld:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply