Ratrace kull F

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ratrace kull F

Post by wollf »

Hei!
Angående Eirik i tippeligakullet.
Han skrek og pep fælt en dag for ca. 6 uker siden , og ble helt hysterisk dersom de andre 2 kom bort til han, og det ville de jo, de lurte nok på hva det var. Jeg fikk raskt tatt han ut av buret, og han ville ikke til meg men ville stikke seg bort. Etter å ha ringt veterinæren tok jeg ham med dit, og de konstaterte at han nok hadde skadet ryggen. Han hadde veldig vondt når dyrlegen tok nederst på ryggen hans, og halen virket helt død og følelsesløs. Bortsett fra det var han helt frisk og gikk bra på bakbena. Han var alene i et bur i 4-5 dager så han skulle få kommet seg, og da savnet han de andre altså, så da flyttet han tilbake. Han har det veldig bra, men halen er død, uten at det ser ut til å plage han nevneverdig, han skal opp i den øverste hengekøya! Dyrlegen sa halen kunne blir sår, men det har vi ikke sett noe til. Vi ville bare informere deg . Emilie og Sol

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ratrace kull F

Post by wollf »

ørn har nå 3 svulster, de er små og plager henne ikke. men vokser fort.
hun har også fått en LVI som er under behandling, men ser at hun er mindre aktiv enn før og at det går fort nedover

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Ratrace kull F

Post by Larm »

Mamma Ørn :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ratrace kull F

Post by wollf »

Hei igjen.
I dag måtte vi ta med Eirik til dyrlegen, han har slitt med å puste de siste dagene, og har nesten ikke fått i seg mat. Dyrlegen var ikke i tvil, det var best for Eirik å avlive han med en gang. Hun mente at det antagelig var kreft, siden han ikke har hatt noen tegn på forkjølelse/luftveissykdommer. Vi har ikke kjent noen kuler, men det kan jo være i indre organer.
Vi er jo veldig lei oss selvfølgelig, han var jo en nydelig gutt hele sitt liv!

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Ratrace kull F

Post by monlan »

:grine:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Ratrace kull F

Post by HeleneH »

Det var synd :flau2: :worry:
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ratrace kull F

Post by wollf »

2 års rapport:

Ratrace Start: Ble funnet død i hengekøyen sin 28/02-13, Ble ikke sendt til Obduksjon på grunn av alder. Han virket frisk og fin i formen, men begynte å bli gammel, og viste typiske gammelmannstegn.

adferd med mennesker:
Start vat veldig rolig i hodet og fant seg godt til rette i de utallige flokkene jeg har hatt det siste året. Han var utrolig leken og ville helst bort å slikke fingre så fort han fikk muligheten, slik har han alltid vært siden han var liten. Han var en skikkelig spretten kar når han var liten, løp frem og tilbake mens han prøvde å fange fingrene mine.
Selv om han var rolig i hodet (ble ikke så lett stresset) så var han ikke en rotte som satt stille på fanget i timevis, men han var veldig glad i litt kos og stakk raskt hodet inni hånden din for å få en runde med kløing før han spurtet videre.

adferd med rotter:
Han har blitt introdusert til både store og små rotter her hos meg uten problemer. Han oppførte seg eksemplarisk mot Miroxx når han kom tilbake etter 6 dager i Bergen, selv om Miroxx både beit han og jaget han rundt før det. Når han var hos Marlen var han litt hardhendt mot noen av guttene fra Steinkullet som sto der, men jeg er temmelig sikker på at det var stresset. Han ble tatt fra Pixie sitt bur og satt sammen med guttene, noe som også kan ha vært en faktor, men det var ingen biting eller jaging. Han satt de litt på plass, og så var det greit. Han har virkelig vært prikkfri i introer her, både til Watership Down kullet og lillegutten fra Danmark.

helse:
Frisk (betennelsebyll etter bitt fra annen hanrotte)

vekt: 748g

annet
Image

Kippe: ble avlivet 6 mars i år pga lungefortetninger. Etter at jeg fikk han tilbake fra Bergen rundt juletider var det en del LVI frem og tilbake, ble dog bra etter 3. kur med antibiotika og kortison sprøyter (trodde vi) Etter noen uker ble det tatt nytt røntgen som viste fullstendig fortetninger i begge lunger og han klarte såvidt å puste, ble derfor avlivet.
atferd mot mennesker: trygg og snill mot alle, elsket kos. atferd mot rotter: godtok alle, viste aldri aggresjon eller dominant oppførsel.
Helse: Aldri Vært syk før LVI begynte.
Vekt: veide 640g ved siste sjekk.
Annet: Mest fantastiske rotten jeg har hatt. Godhjertet tvers igjennom. Er dypt savnet!

Per Morten:
adferd med mennesker: Snill og tillitsfull
adferd med rotter: Han hadde en periode med mobbing av burkamerat, og flokken ble delt. Etter broren døde ble flokken satt sammen igjen, ingen problemer, venn med alle.
helse:En liten LVI en stund tilbake, er i fin form nå.
vekt: 600 g, veide 690 ved 1 1/2 års alder
annet: Ikke noe spessielt å bemerke.

Trygve døde 29. januar av lungeproblemer. Det begynte med en LVI som ikke lot seg kurere, sannsynligvis lungevulster.
adferd med mennesker: Snill og god.
adferd med rotter: En gentlemann som aldri hadde behov for å vise muskler, heller ikke underdanig.
helse: God helse fram til problemene han døde av.
vekt:670 g på det meste.
annet: En fantastisk rottegutt.

ørn
avlivet 25. mars grunnet jursvulster som vokste raskt og spredte seg
adferd mot mennesker: altid vært en super rotte, koseklump til siste dagen. aldri bitt og sjarmerte alle som kom på besøk
adferd mot andre rotter: begynnte å bli litt grinette mot nye rotter på slutten. hun ble fort sliten, men jaget dem ikke eller bet, bare bustet seg og futtet litt. ellers har det aldri vært noe problem
vekt: 556 g

venter på flere oppdateringer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ratrace kull F

Post by wollf »

Michael og Ludvig

Alt er som tidligere i forhold til oppførsel og adferd mot mennesker og rotter. De er jo mye roligere nå og løper ikke så mye rundt når de er ute, de vil helst sitte sammen med Emilie. De er spreke og klatrer lett i buret og vil alltid ligge høyest mulig.
Sykdom:
Eirik døde jo som sagt.
Det er tidvis litt snorke/pustelyder på Michael og Ludvig også nå, så vi følger godt med på dem. Michael er nok den sprekeste og kjappeste, men det har han jo alltid vært.
Vekt:
Michael 650 gram
Ludvig 500 gram
Dette er ca vekt med bagasjevekt, ikke noen endring fra sist

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ratrace kull F

Post by wollf »

Hei igjen! I dag var vi hos dyrlegen med Michael og Ludvig. De var begge tungpustet og Michael har gått ned i vekt de siste ukene. Vi syntes det var best for dem å avlive dem sammen. Alle 3 gutta ble gravlagt sammen i hagen i dag. Vi plantet en sommerfuglbusk over dem. En trist dag, men en god sorgprosess. Tusen takk for at vi fikk muligheten til å få ha disse fantastisk nydelige guttene hos oss i over 2 år!
Emilie og Sol

Post Reply