Ratrace Kull E

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ratrace Kull E

Post by wollf »

jente 1 pudding 51g
jente 2 muffin 54g
jente 3 kiwi 41g
jente 4 multe 50g
jente 5 tiramisu 48

gutt 1 peanut 58g
gutt 2 muffins 61g
gutt 3 dumle 51g
gutt 4 pumpkin 50g
gutt 5 marzipan 54g
gutt 6 smash 54g

vekten er fra i onsdag 1.12

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Ratrace Kull E

Post by miriam »

Da legger jeg inn litt nye opplysninger om Peanut Butter Balls fra Dessert-kullet til RatRace.

Han veier 249 gram. Han vokser jevnt og trutt, øker med ca 10 gram hver dag. Regner med at den raske økninga i vekst vil avta litt etter hvert. Peanut er fortsatt "skalla" på ryggen og vi venter i spenning på hvordan pelsen hans vil se ut. Han er utrolig glad i mennesker og strekker seg etter oss for å komme opp. Det virker som om han trives i buret sammen med Dixie og Rio. Favoritten er hvertfall store Dixie som er god å ligge inntill. Jeg gleder meg til å se lillemann vokse seg stor og fin. Legger ved et bilde av grom-gutten.

Image
-Miriam

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Ratrace Kull E

Post by Lyngrottene »

Har veid Kiwi og Tira ikveld jeg også :D

Mini (Kiwi) er fortsatt litt litta, men vekta er god :D Hun veier idag 208g :)

Mens søstera hennes Tira, hun veier hele 242g gitt :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ratrace Kull E

Post by wollf »

pudding veier 267g :nottelling: hun lever opp til navnet i allefall

nessa
Pinky
Posts: 28
Joined: 10 Dec 2010, 22:44
Location: Feiring

Re: Ratrace Kull E

Post by nessa »

Tenk at de to store guttene mine bare veide 34 og 40 gram en gang i tiden :nottelling:
Jeg skrev litt feil i stad, de veier ikke 310 gram, men 320. Så de har blitt store kosegutter :lovey:

Bilde av Muffin og Marzipan sammen:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 5908_n.jpg

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Ratrace Kull E

Post by miriam »

Muffin og Marzipan er så nydelige :aww:

Hvordan går det med alle desertene?
-Miriam

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ratrace Kull E

Post by wollf »

6 mnd rapport:

Tezzx
Dumle

Helse: Helt frisk!
Atferd mot Rotter: Har bara en annan råtta men mot honom är han snäll och social.
Atferd mot Mennesker: Frammåt, nyfiken men inte så kosete, vill bara busa istället. Är alltid först fram när någon närmar sig buren.
Vekt: har ingen våg hemma, får uppdatera dig om detta senare
Annet: Go och glad råtta, är väldigt förnöjd med honom :)

Miriam
RR Peanut Butter Balls

Helse:Han har hatt en urinveisinfeksjon når han var tre mnd og har blitt smitta med tett nese i den seneste tiden. Han har gått på Vibranord ved begge anledninger.
Atferd mot Rotter: Han elsker alle rotter han har møtt. Ikke noe problem med å møte nye. Han prøver seg litt på alfa-rollen innimellom og det har ikke vært noe problem.
Atferd mot Mennesker: Han er glad i mennesker og skal gjerne være med overalt. Han er litt stiv når man holder han med hendene. Hvis jeg går ut av sofaen når han er der, står han på kanten på to bein og rekker seg etter meg.
Vekt: 505 gram (27.04.11)
Annet: Han er helt herlig. Veldig glad i å leke med hender.

Wollf
pudding

Helse: Ingen tegn på sykdom, frisk og rask
Adferd mot rotter: supert. intro har gått flott med store og små. hun er en god alfa kandidat, spiser sover og drikker sammen med de andre
Adferd mot mennesker: kose troll, løper i møte med meg i buret og da hun er utenfor. slikker fingrer og er en sjermør
Vekt: 338g

Tom Erik
jordbær og trulte
Helse: Begge er kvikke og sosiale. Jordbær trekker seg litt mer for seg selv, men er tillitsfull. Begge virker fine i pels og helse generelt.
Atferd mot rotter: Atferd seg i mellom er god. De ligger gjerne inntil hverandre/ oppå hverandre og utforsker verden sammen. De har hatt et par korte perioder der det var noe krangel. Først var det Trulte som førte, så var det Jordbær. Nå virker de veldig harmoniske.
Atferd mot mennesker: De er veldig tillitsfulle og vil gjerne søke oss jevnlig når de går fritt inne. Koser ikke veldig lenge om gangen, men er stadig innom. Får de være inni klærne, koser de seg veldig. Også flott å få være med på skuldrene våre rundt i huset. De har aldri bitt eller vist aggresjon mot mennesker. Da de var mindre var de litt skeptiske til barn de ikke kjente, men det gikk veldig fint - vi doserte ut i passe mengder.
Vekt: Trulte (med hvite poter) er en akrobat og veldig nysgjerrig på alt livet har å by på. Hun hoppet opp på gjerdet på verandaen vi lagde for å kunne gi de boltreplass ute av og til, så dette er nå 1 m. høyt. Ser slank og frisk ut. Jordbær ser ut til å ta til seg litt mye mat og er litt mindre aktiv. Vi kan se at hun er litt tykkere, men pels og helse ser generelt god ut og hun virker harmonisk og fin.
De har tørrmat for rotter som basis, og får tilskudd av annen sunn mat.
De spiser alt av sunn mat. Ser ut til at kjøttprodukter er favoritt, men avokado, grønnsaker og annet tas også imot.
Annet: Vi har et stort, fint bur. Tissinga setter fort lukt. Vi steller ofte, men tisse-eimen kommer fort. De velger å tisse i gamle oppvaskhåndkler vi legger inn, og i et hjørne. Skvetter av og til på hendene våre når de løper rundt i sofaen i tv-stua der de står. Vi har pellets i bunnen.

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Ratrace Kull E

Post by Lyngrottene »

Tiramisu og Kiwi truffle
Helse: Helsen deres er per idag helt på topp. Flott i pels, pust og ingen tegn til noen andre typer sykdom
Atferd mot rotter: I buret er de godtatt av alle mine gamle jenter, og har gått helt fint inn i gruppa. De har ikke kranglet noe som jeg har sett/hørt, og de sover sammen med de andre i øverste hengekøye eller Sputnik
Atferd mot mennesker: Tira er den som er litt tilbaketrukken, men sosial alikevel, mens Kiwi er helt i hundre bare noen nærmer seg buret. Hun er den første som skal ut, har sine "turbo-turi" (lek/løpetid) perioder som er veldig artig. Ellers så er de veldig ivrige på og klemme seg mellom veggen og buret, så de flater skikkelig ut :D
Vekt: Tira: ca 318g Kiwi: ca 250g, så hun er fortsatt ei lita frøken
Annet: Meget nysgjerrige, alt etende, aktive og sosiale. Når det kommer til godbiter skal de alltid ha, men er biten for liten, så spytter de den ut igjen, og venter på større gevinst. Ellers så er Tira ram på og hamstre :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Ratrace Kull E

Post by anita »

Smash har blitt utstyrt med kastreringschip på grunn av hormonstorm / dominans.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ratrace Kull E

Post by wollf »

18. mnd rapport

JENTENE


Jordbær:

Dette er rotta vi tidligere har beskrevet som den litt tykke, bedagelige. Har grått merke under på magen.

Atferd mot sin søster:
Ser ikke at hun er aggressiv på noen måte. De steller hverandre av og til, og vi har hørt et par krangler. Når de krangler om mat, er det uten vold. Jordbær hadde et kutt over øyet, men det er grodd. Vi vet ikke hvordan det skjedde

Atferd mot mennesker:
Nysgjerrig og trygg. Bruker litt tid av og til før hun kommer ut og tar kontakt. Jordbær er den av de to som tar seg tid til kos; gjerne rundt ørene, men liker generelt kos. Har aldri bitt, men derimot veldig forsiktig når hun får mat fra hånda. Er det klissete mat, har hun skrapet sakte og forsiktig det som ikke kan slikkes av.

Helse:
Virker fin i pelsen og lynnet. Nysgjerrig og uredd. Litt tykk, men har holdt samme form hele tiden. Vekt vet jeg ikke. Bruker luktesansen mer enn synet, mener vi, men hun ser.


Trulte:

Dette er rotta vi har beskrevet som uredd, nysgjerrig og sprek. Har skarpt hvitt merke under på magen og hvite poter.

Atferd mot søster:
Som over. Ser ikke de krangler hardt, men har sannsynligvis gitt Jordbær et sår over øyet en gang

Atferd mot mennesker:
Nysgjerrig og trygg. Bruker litt tid av og til før hun kommer ut og tar kontakt. Trulte er den av de to som tar seg minst tid til kos. Blir mindre doser med kos enn søsteren. Har aldri bitt, men derimot veldig forsiktig når hun får mat fra hånda. Er det klissete mat, har hun skrapet sakte og forsiktig det som ikke kan slikkes av.

Helse:
Veldig sprek og spenstig. Fin i lynnet. Nysgjerrig. Fin i pelsen og slank.

Kiwi:

adferd mot rotter - Sjefer litt over de minste, men ingen agresiv atferd, mere "Jeg er større enn deg - la oss leke"
adferd mot mennesker - Veldig sosial frøken, hun er av den du kan rope på, og hu kommer i hundre *love it* :D Snill, morsom frøken, aldri bitt
vekt - Og veie disse frøknene er ikke verdens letteste jobb.... Men hun ligger på ca 320g
helse - Frisk
annet - Veldig rastløs, så en høyt og lavt frøken


Tira

adferd mot rotter - Sjefen i buret, men på samme måte som søsteren sin, viser hvem som er sjefen, men ingen agresiv atferd
adferd mot mennesker - Sosial, men veldig nysgjerrig på ting rundt seg, så tid til kos er det ikke. Ellers snill, og har aldri bitt
vekt - Vanskelig og veie, akkuratt som søsters, men hun ligger på ca 450-470g, fødselsvekta gir aldri slipp, hehe
helse - Hadde litt snufsing for noen uker tilbake, men oppdaget det like fort som det forsvant.
annet - Rolig, men nysgjerrig. Har hatt et kull

Pudding
Adferd mot rotter: snill og grei. Stjeler mat fra alle. Snill under intro, men har vist seg til tider å puffe seg mot andre nye. Går fort over, og går aldri videre til slossing
Adferd mot mennesker: Hun er en herlig bamse, kose klump og elsker å slikke fingre. Hun er noe pyse utenfor komfortsonen som da er inni og oppå buret. men kravler gjerne inn i mors halsgrop. snill mot alle fremmende.
Vekt: 429g
Helse: overvektig, ellers ingen sykdom annet enn litt snufs innimellom

GUTTER

Marzipan og Smash


adferd mot rotter: Introduksjonen gikk supert da de møtte Flint og Skarn. Er tålmodige og overbærende med dem.
adferd mot mennesker: Sosiale og kjærlige.
vekt: Marzipan 764 g, Smash 731 g.
helse: God helse. Smash har hatt litt neselyder, men ingen forkjølelse.
annet: To kjærlige bamser som helst ligger i genseren og vil bli båret rundt. Marzipan har hatt et kull

Muffins

Muffins bor alene med oss, så atferd med andre rotter vet jeg ikke. Men han kom vel til oss fordi han ikke var så snill med Marsipan?
Mot mennesker er han fantastisk! Han viser ikke tegn på noe negativt i det hele tatt, finner seg i å bli klippet og vasket, koser masse, vil gjerne være med på det som skjer, er kontaktsøkende og leken. Han er litt roligere nå enn da vi fikk ham, men jeg regner med det er fordi han er eldre. Han er veldig fin med barna også, selv de små. Han er spesielt glad i datteren min (9 år), og følger henne ”overalt”. Han legger seg med henne om kvelden, og så henter jeg ham når hun har sovnet. De spiser også frokost sammen om morgenen.
Han veier 710 gram.
Han har en svart flekk på den ene siden av testiklene. Vi har vært hos vetrinær med ham, og det ser ikke bra ut. Den er ca 7mm i diameter, og står ca 1-2 med mer ut. Han liker ikke at vi tar på den, eller klemmer på den, men det ser ikke ut som om han plages av den ellers. Iom at han ikke plages av den har vi valgt å ikke gjøre noe med den. Da vi fikk ham i oktober var den knapt synlig, omtrent som en føflekk – mens den har vokst ganske mye ila denne tiden. Nå ser den ut som en svart blodblemme på en måte. Det virker ikke som om den er direkte vond for ham, og han styrer ikke noe med den selv (vasker den overdrevent eller noe).
Ellers har vi vært hos dyrlegen pga dette to ganger, og hun har ikke funnet noe annet som er verdt å reagere på. Han er i fin form.

(marzipan og muffins bodde sammen, men muffins bøllet en del og så ikke ut til å trives med andre rotter og flyttet derfra fra anita til ny eier)

DUMLE
Hej, har en tråkig nyhet. Lilla Dumle har tyvärr vandrat vidare till råtthimlen, efter att Buddha (burkompis) dog så tog det ett par uker innan han drog på sig en lunginflammation. Trots olika behandlingar så fick vi honom inte frisk och då han blev värre valde jag att låta honom somna, detta skedde för ca 3 uker sedan. Fram tills dess har hälsa, beteende och annat varit på topp. En mycket saknad kille <3
(døde i romjulen 2011)
hälsan varit i topp fram tills detta. Beteendet lika så, precis som vanligt, han var en väldigt mysig och social råtta. Inte rädd för något, fungerade bra med hundarna och nytt folk etc. Aldrig några tendenser till aggressivitet eller liknande.

PUMPAN
Død grunnet avliving etter flyulykken. Han bet ihjel 2 rotteunger på flyet og bet ny eier etter dette.
Frem til dette tidspunktet var han veldig snill og god. Anita har nok mer info der

Peanut kommer info om snart

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Ratrace Kull E

Post by miriam »

Hei hei, litt sen da vettu. Hadde glemt det helt.

Peanut Butter Balls

Adferd mot rotter: Peanut går litt av og på i alfa - rollen i buret. Han er en flink som sjef og gjør ikke så mye ut av seg. Han er glad i de tre andre og ligger ofte sammen med de og sover. Han stjeler mat fra alle og lar ingen stjele fra ham.
Adferd mot mennesker: Peanut er en skikkelig god-klump som ofte ligger inntil låret for litt kos. Han er ikke noe glad i å bli håndtert men klatrer gjerne fritt rundt på oss. Han er spesielt glad i samboeren min og løper bort til han så fort han får sjansen.
Vekt: 720 gram
Helse: Ikke noe nytt å rapportere siden forrige oppdatering. Han barberer ikke så mye lenger.
Annet: Litt overvektig.
-Miriam

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Ratrace Kull E

Post by miriam »

Noen minutter etter jeg skrev siste innlegg skulle jeg gå for å si god morgen til rottene. Jeg fant da en slapp og apatisk Peanut nederst i buret. Jeg tok han ut og satte han i sofaen for å sjekke tilstanden. Etter kort tid i sofaen fikk han et anfall. Han reiste seg på to ben og hadde rykninger i armene og ansiktet. Kroppen hans vrei seg. Det var utrolig fælt å se på. Vi dro rett til Elverum dyrehospital hvor Roy tok imot oss. Han kjente på Peanut og fant en veldig stor nyre på høyre side. Han mente det måtte være kreft. Det var dessverre ikke noe mer å gjøre for Peanut og han måtte avlives. Etter narkosen stakk øynene hans veldig langt ut av hodet og Roy trodde kreften kunne spredd seg til hodet. Utstikkende øyne er et veldig klassisk tegn på hypofysekreft.

Det skjedde veldig plutselig og jeg fikk meg et skikkelig sjokk. I går løp han rundt og stjal mat og spiste masse makaroni fra hendene mine. Det er så forferdelig å miste rotter så fort, selv om det er best for dem.
-Miriam

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Ratrace Kull E

Post by HeleneH »

Ufattelig trist Miriam :( R.I.P. Peanut
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ratrace Kull E

Post by Matmor »

Trist å høre. At øynene stikker langt ut av hodet etter narkose er imidlertid en vanlig bivirkning av noen narkosemidler, vet du hva han fikk?

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Ratrace Kull E

Post by miriam »

Jeg vet dessverre ikke hvilket middel han fikk. Var litt i tåka når jeg var der borte. Alt skjedde så fort. Det virka på Roy som at det måtte vært noe i hjernen som utløste anfallet han fikk. Vanskelig å vite uten en obduksjon.
-Miriam

Post Reply