Alternativ avlshan

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Alternativ avlshan

Post by Matmor »

Jeg søker en alternativ avlshan til Victoria . Hannen vil bare komme i betraktning hvis den nå påtenkte hannen ikke kan brukes likevel – men det er dessverre et vanlig problem. Siden Victoria allerede er 7 måneder gammel, kommer jeg ikke til å ha lang tid på meg til å finne nr. 2 hvis det skjærer seg tett opptil planlagt parringsdato (sist i september/begynnelsen av oktober).
Eier av hannen og jeg er derfor blitt enige om at jeg lager en back-up plan...

Victoria er fra Sarah’s Afrikanske elver-kull. Agouti euberk rex med mye orange i pelsen, brunskjær i øynene. Hun bærer mink, nokså sikkert Ruby eye, kanskje dumbo, blå, siamese mm.
Hun er frisk og aktiv, men liker kos. Mer info på hjemmesidene mine, ta eventuelt kontakt.

Image
Victoria, hvis jeg har fått linken til å fungere...

Det jeg er på jakt etter hos hannen er først og framst en rolig kar som helst ikke veide så mye over 500 g ved 6 måneders alder, og med god helse. Jeg ønsker gode opplysninger minimum om søsken og helst litt stamtavle. Han bør være fylt 12 måneder senest september 2009. Hvis han ikke har stamtavle bør han være eldre så jeg kan se an sykdomstilfeller blant søsknene. Han bør ikke være rex.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

åe.... jeg hadde tenkt å si krokan men han er jo rex

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Nei, jeg forsøker å unngå dobbeltrex...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

skjønner jeg...
har bare james da, men han er kanskje ikke aktuell pga liten bakgrunn

Taz
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 02 Dec 2007, 14:29

Post by Taz »

:bravo:

(ikke for at vi gleder oss liksom! ;p)
Det blei litt surr når Taz skulle registrere seg så han stjælte e-postadressen til Tinkerbelle, av denne grunnen bruker vi begge "Taz" profilen til vi får rettet opp i det. Vi skal prøve å huske å signere våre innlegg ;-)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

har bare james da, men han er kanskje ikke aktuell pga liten bakgrunn
Bare foreldre kjent blir litt lite, ja, spesielt fordi han ikke kommer til å være så mye mer enn året... og selv om jeg ikke vil ha en stor rotte, er James veldig liten. Pluss at du vel har satt ham i avl allerede. Da forsvinner noe av hensikten min med å prøve å få nytt blod inn, i alle fall.

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

Får håpe den planlagte hannen holder seg fin :ost:
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Krysser fingre for det - og for at Victoria gjør det samme! Men det er alltid greit å ha en plan B når paringen utsettes såpass lenge :)

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Jeg bare lurer: hva er grunden til at ungene fra det kullet skal brukes videre i avl?
Dode ikke faren i en relativt ung alder?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

Matmor wrote:
har bare james da, men han er kanskje ikke aktuell pga liten bakgrunn
Bare foreldre kjent blir litt lite, ja, spesielt fordi han ikke kommer til å være så mye mer enn året... og selv om jeg ikke vil ha en stor rotte, er James veldig liten. Pluss at du vel har satt ham i avl allerede. Da forsvinner noe av hensikten min med å prøve å få nytt blod inn, i alle fall.
kjenner jo til alle søskene hans...
james har en fin størrelse han? 538g.... hjemmesiden er feil, jeg får ikke gjort noe heller før jeg får innstalert nytt program.
men krokan har jeg jo søster til, som skal ha kull nå, og kjenner minst 4 andre fra kullet. far har jeg litt mer info om, men mor kjenner jeg ikke noe til annet en hvem hun er.....
men skjønner om du vil ha en hanne med litt bakgrunn ja.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Victoria var PEN! :rat:
Aurora

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Rottelooover skrev:
Jeg bare lurer: hva er grunden til at ungene fra det kullet skal brukes videre i avl?
Det har jeg skrevet om på hjemmesidene mini i stor detalj... blant annet at faren faktisk oppnådde en ganske gjennomsnittlig alder, siden gjennomsnittsalderen på rotter er under to år, og at sykdommen han døde av (nyresvikt) er multigenetisk, samt at jeg prøver å bruke en han som ikke nettopp er fyllt 12 måneder, men fortsatt frisk.

Noe jeg ikke har skrevet er at jeg forsøker også å finne ut hvordan man kan diagnostisere nyresvikt på et tidlig stadium. Det er fordi jeg ikke vet om jeg vil komme fram til et fornuftig resultat ennå. Jeg har kjøpt inn urinstix og har satt venner og bekjente til å prøve å ta urinprøver av hannene sine som er rundt et år, i håp om å finne ut hva som er "normalverdier" hos ukastrerte hanner på den alderen. De er ikke alltid like villig til å gi fra seg de gyldne dråpene på kommando, dessverre, og jeg har hatt en interessant utprøvningsperiode for å finne ut av hva som gir falske positiver på disse stix'ene. De må blant annet være helt ferske, det de tisser på må være rent, og det må ikke være spor av avføring sammen med urinen. Det er jo ikke helt uvanlig at rotter bæsjer samtidig med at de tisser.

Wollf:
mener du at vekt ved 9 måneder ikke var det som stod på hjemmesidene dine, eller at vekten ikke stemmer nå lenger? Hvis vekten ved 9 måneder var noe annet enn det som står på sidene dine, hva var den da? Jeg er egentlig mest opptatt av vekt ved 6 måneder + nå-vekt, men hvis du ikke har 6 måneders vekt er det greit med 9.

Krokan er dessverre fortsatt rex, selv om du har oversikt over mer av familien...
:rat:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

Wollf:
mener du at vekt ved 9 måneder ikke var det som stod på hjemmesidene dine, eller at vekten ikke stemmer nå lenger? Hvis vekten ved 9 måneder var noe annet enn det som står på sidene dine, hva var den da? Jeg er egentlig mest opptatt av vekt ved 6 måneder + nå-vekt, men hvis du ikke har 6 måneders vekt er det greit med 9.

jeg skrev feil av 3 og 4. han var 466 da han kom til meg. ikke tynn men kunne godt ha hatt litt mer på seg, nå er han 538g men som man ser på bildene så er han ikke feit heller. ville aldrig brukt en han rotte på 300g da:P hehe....
men pga at han ikke er en stooor mann så har jeg satt han med stine som forsåvit er en stor hun på 367g

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det var nå greit å få oppklart den misforståelsen om vekten, i alle fall... :)
Takk for tilbudet, men nei, jeg har ikke lyst til å ta sjansen på en rotte hvor så lite av familien er kjent, når hunnen har de helseanmerkningene som finnes bakover i stamtavlen. Det var derfor jeg skrev "opplysninger minimum om søsken".

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Matmor:

Men hva er da grunden til at du velger aa bruke ham? Skal man ikke prove aa faa gjennomsnittsalderen oppover?

Jeg mener ikke at man maa folge alsretningslinjene slavisk, men det staar:
Dersom en av foreldrene må avlives på grunn av sykdom før fylte 2 år, bør avkom tas ut av videre avl.

Fordi:
Dette er spesielt viktig når det gjelder aggressivitet og sykdom som man ikke kan forklare med miljøskifte eller andre ting. Det er da en fare for at avkommet har arvet noen dårlige egenskaper som vi ikke ønsker å føre videre i avl.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply