Rex, dominant ?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Rex, dominant ?

Post by Beate »

Har luftet det litt med andre, og vi har diskutert litt hvordan rex kan være dominant. Vi vet ikke helt om vi er enige i det som står på NTF sin side. Vist det virkelig var dominant så burde jo mange flere rotter ha vært det?

Har noen testet det i en lab med gentest, eller er det bare noe noen har "bestemt" på et vis?

Vi er nysgjerrige og lurer :)
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Om det ikke var dominant så skulle det ikke bli rex i et kull der en forelder ikke har rex i slekta.
Mvh. Ann E.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Det er jo blitt funnet ut at rexer dominant ved å avle på rex. Avlere har funnet ut at en rotte som er rex kan få rex-rottebarn uten at den andre rotten bærer genet OG at genet ikke kan bæres ;)
Det er rett og slett blitt funnet ut av ved prøving og feiling ;)
Selv om ingen av dine rottebarn ble rex trenger det ikke å bety at genet er reccesivt. Akkurat som med blå og brune øyne hos mennesker, fordi om faren har brune øyne trenger ikke barna å få det ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

Ok ;) Dro ingen konklusjon selv om mine barn ikke ble rex'er. Men hvorfor er det da ikke flere rex'er siden det genet er dominant?
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Men det kan jo hende at faren til ungene dine er Wavy, og ikke rex?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Vel, hvis faren har brune øyne, kan han ha et blått og et brunt gen. Noe som da gjør at hvis moren har det samme, altså et blått (b) og et brunt (B), blir sjansen for å få BB=brune øyne 25 %, Bb=brune øyne 50 % og bb=blå øyne 25%. Men veldig mange i Norge som har brune øyne har blå gener der også, uten at de vet det. Og mange som sier de har blå øyne har det egentlig ikke, men et blått og et brunt gen og en slags blåfarge som egentlig ikke er skikkelig blå.

Rex er jo sånn at hvis du har et gen for rex og et for glatthåret så får du rex, fordi det er ufullstendig dominant. Vet ikke om dette er det samme som jeg har lært som kodominans... Da kommer begge genene til uttrykk i fenotypen. Dobbelrex er bare rex, på en måte...
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

Han er Rex :) Har sett bilde av Wavy på google, og det ligner ikke, men om du har link til flere bilder kan jeg jo se på de også sånn for sikkerhets skyld.
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Jeg vet ikke så mye om blå og brune øyne gener, men mener at selv om et gen er dominant trenger det ikke å slå ut i avkommet :)
Tror ikke rex er et ufullstendig dominant gen? Tror det er dominant!
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Hvis et gen er dominant så viser det på avkommet. Det er nettopp det som gjør det dominant. Men hvis du har et dominant gen, som f eks brune øyne, så kan det dekke over at det finnes et blått gen, og siden genene et individ fører videre til neste generasjon bare er halvparten av genparene sine, så trenger ikke det nødvendigvis være det dominante genet... Jeg er et eksempel på en person som har et blått og et brunt gen for øyefarge, med grønne øyne. Min mor har brune øyne, mine to søstre har brune øyne og pappa har en rar grønn-grå-blå-farge, altså har han et blått og et brunt gen. Jeg har mest sannsynlig fått et blått gen fra ham og et brunt fra mamma. Men siden vi ikke egentlig vet hvilke gener mamma har, så kan vi ikke egentlig vite det... Hvis jeg får barn med en som har BB som gener for øyefarge (altså to gener for brune øyne) så har mine barn 50% sjanse for å bli bærer av blå øyefarge, men ingen sjanse for å få blå øyne, siden brunt er dominant. Dette betyr ikke at de får brune øyne, men at de får andre farger enn blå: brune, grønne, gråblå osv. Hvis jeg får barn med en med Bb (et blått og et brunt gen) kan han ha alle de øyefargene jeg nettopp nevnte. Og barna ville da hatt 25 % sjanse for å få BB= brune øyne, 50% sjanse for å få Bb=brune øyne men bærer blå, og 25 % sjanse for å få blå øyne.

Sånne ting syntes jeg var kjempegøy i biologien. Gleder meg til jeg skal ha genetikk, hvis jeg skal, i studiene. Kjempeinteressant. Men jeg kan fryktelig lite om genetikken hos rottene. Avler ikke og har ikke giddet å sette meg inn i det enda. Men f eks for dumbo gjelder akkurat det samme som for blå øyne.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Hvis rex hadde vært dominant sånn begrepet brukes, ville det ikke vært noen forskjel på rex og dobbelrex. For da ville egenskapene for rexgenet kommet fullt til uttrykk med bare ett gen.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

"Hvis rex hadde vært dominant sånn begrepet brukes, ville det ikke vært noen forskjel på rex og dobbelrex. For da ville egenskapene for rexgenet kommet fullt til uttrykk med bare ett gen."

Her sier du at rex ikke er helt dominant?
Det vi mener er at vis rex er fullt dominant så burde det vært 75% sjanse for at det ble rex barn i et kull? Men dette ser vi jo ikke i praksis.
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Elisabeth wrote:Rex er jo sånn at hvis du har et gen for rex og et for glatthåret så får du rex, fordi det er ufullstendig dominant. Vet ikke om dette er det samme som jeg har lært som kodominans... Da kommer begge genene til uttrykk i fenotypen. Dobbelrex er bare rex, på en måte...
Det stemmer at rex kan betegnes som ufullstendig dominans! Det synes jeg det er kjempebra at du nevner!

Når du lurer på om det er det samme som kodominans, så er det ikke helt det samme, men det er ikke langt unna. Kodominans pleier å bety at begge egenskaper kommer klart til uttrykk i individet og ikke en slags blandingsform som man gjerne vil få ved ufullstendig dominans. For å illustrere hva som menes med kodominans og ufullstendig dominans pleier man å bruke blomster som eksempel.

Tenk deg at en blomst har ett allel som koder for hvit farge på blomsten og ett som koder for rødt. Relevant for oss da har man 3 måter de kan nedarves med følgende resultat :
  1. Dominant/recessiv - Blomsten blir enten hvit eller rød ettersom hvilket gen som er recessivt og hvilket som er dominant
  2. Ufullstendig dominans - Trekkene blir "blandet" og blomsten blir rosa
  3. Kodominans - Begge trekkene kommer til uttrykk i individet og blomsten får både hvite og røde deler
Så - hadde forholdet mellom rex og vanlig glattpelset vært kodominant hadde kanskje rotta hatt glatt pels noen steder og så krøllete pels andre steder. :)
Last edited by tore on 05 Dec 2008, 00:00, edited 2 times in total.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Jeg må nok bøye meg for at det er ufullstendig dominant, Elisabeth :akt:
Har også tenkt litt på det ang dobbelrex , men siden det so på Variantsidene på NTF tenkte jeg at det bare var mg som tullet med noe :geek:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Men da er vi enig da ;)
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

"Så - hadde forholdet mellom rex og vanlig glattpelset vært kodominant hadde kanskje rotta hatt glatt pels noen steder og så krøllete pels andre steder. "

DET hadde vært søtt det :lol:

Men takk for svar :) Morsomt å lære nye ting!
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

Post Reply