albino?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Elisabeth wrote:Vil det si at PEW er albino, har gener som hindrer produksjon av fargestoff, mens BEW er en rotte som har gener for hvit pels og sorte øyne?
Spør du meg, så svarer jeg ja. :)

En bew er istand til å produsere melanin som vanlige rotter, derfor har den for eksempel pigmenter i øynene. Dette kan ikke en pew - eller albino som jeg helst kaller dem.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Bew er "bare" en overmarkert rotte :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg har prøvd å grave opp historikken til begrepene for å skjønne hvordan denne uenigheten er kommet opp.

Angående Albino var begrepet i bruk lenge før genetisk analyse ble funnet opp. Det samme gjelder navnene på fargegenene A, B og C. Da vitenskapen "bestemte seg for" at C var coloured, og c var en recessiv mutasjon som gav fravær av farge (dvs. hvit), var det kun en teori som stemte overmåte bra med observasjonene.
Her er fargegenetikk for pattedyr forklart i en vitenskaplig artikkel fra slutten av 1940-årene:
http://www.genetics.org/cgi/reprint/33/1/22.pdf

Siden den gang har man utviklet metoder til å teste hypotesene. Etterkommerne av laboratorierottene og musene fra tidligere tider viste seg å ha en mutasjon i Tyr-genet, og siden man allerede hadde kalt disse dyrene for albino og gitt dem cc som den genetiske betegnelsen for dyr som er homozygote for denne bestemte Tyr-mutasjonen, er begrepet
"albino rotte" entydig med cc for folk med biologibakgrunn.

Når det gjelder tamrotter er det visstnok slik at en rotte med nok dilutes kan se helt lik ut som en rotte med den spesielle mutasjonen i Tyr-genet.
http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp
En del diluter i vi i dag har i rottebestanden var ikke oppdaget da cc-begrepet kom i bruk. Det vil være direkte feil i dag å si at en hvit rotte med rosa øyne som ikke har den spesielle Tyr-mutasjonen, men bare en masse dilutes, har genotyp cc. Den eneste måten å avgjøre om rotten ser ut som en albino pga. en haug med dilutes er via stamtre og/el. testparringer. Hvis den gir farget avkom med en rotte av genotyp cc, har den ikke mutasjonen i Tyr-genet, og er ikke en albinorotte (cc) for noen med biologibakgrunn.

At tamrotter med hvit pels og rosa øyne som regel skulle være slik på grunn av opphopning av dilutes, og ikke på grunn av cc, er nytt for meg. Fordi våre tamrotter i stor grad nedstammer fra laboratorierotter ut fra alt jeg har lest, og fordi "dilutene" oftere er nyere farger enn Agouti, Black og Albino, ville jeg tro at de fleste tamrotter med hvit pels og rosa øyne faktisk er ekte albinoer (cc med Tyr-mutasjonen). Men som sagt kan det bare bevises ved avl (eller gentesting.)

For meg er det nyttig å ha et ord som beskriver en hvit rotte med rosa øyne, uansett hvilken genotyp den har. Siden albino har en helt bestemt betydning i naturvitenskaplige kretser kan jeg ikke bruke det navnet. PEW (pink eyed white) ville være et godt alternativ, men jeg er klar over at en del rottefolk ønsker å reservere ordet for hvite rotter med rosa øyne uten Tyr-mutasjonen. Siden de som ønsker å bruke PEW på denne måten ikke har muligheten til å vite om rotta har cc-bakgrunn eller dilute bakgrunn, har det liten hensikt for meg å legge om til deres språkbruk. Det har med presisjonsnivå å gjøre...så jeg kaller dem "hvite rotter med rosa øyne" i stedet.

Fordi folk har tatt med seg albino (cc, Tyr-mutasjon) rotter hjem fra laboratorier i mange tiår (faktisk ca. hundre år ville jeg tro) og ikke brydd seg spesielt mye om de fikk sollys på seg eller ikke, har jeg ingen tiltro til opplysningen om hvor utsatte disse dyrene skulle være for UV-stråling 8)

Canei
Stjeler mat
Posts: 85
Joined: 15 Jun 2008, 21:23
Location: Møre og romsdal

Post by Canei »

hvorfor er pew'er/albinoer brukt som labratorierotter? hvorfor ikke agouti? eller black?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

wistar rottene er de hvite rødøyde, men det finnes også hooded linjer syntes jeg å ha lest noe sted.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg vet ikke hvorfor de bruker albinorotter som labrotter, men hvis jeg skal tippe så tror jeg at det rett og slett er lettere å se forandringer på dem, hvis det er det de skal...
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Ikke alle labrottelinjer er albino selv om man typisk tenker på labrotter som hvite albinoer. Jeg er usikker på hvorfor man bruker dem, men antageligvis er det bra å ha homozygote trekk i rottene man bruker til testing fordi det da er mindre genetisk variasjon mellom dem og det er bra når man skal sammenligne.

Angående "diluting" eller utvasking av farge i rotter - selv om det er blitt gjort, så tror jeg ikke at man ender opp med pew. Det virker mer sannsynlig at man ender opp med bew.

Jeg antar at man ville startet med hooded og så selektert ut over generasjoner de som hadde minst farge i tegningen helt til rotta var stort sett hvit over det hele. Det du ender med da er ikke pew, men bew. Dermed er jeg fremdeles av den oppfatning at pew er cc. De rosa øynene er et tegn på at rotten har en mutasjon i seg som ødelegger for syntesen av melanin -> albinisme. Dette er jo ikke noe man ville selektert for hvis man ville vaske ut fargen.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Laboratorierotter finnes i en mengde farger, men albino er den absolutt vanligste, etterfulgt av black hooded. I tillegg vet jeg det finnes i alle fall Fawn Hooded, Non-agouti brown (chocolate?), Beige og Dark Agouti. De fire siste har sykdommer som ikke nødvendigvis har noe med pelsfargen å gjøre, men som overføres fra genereasjon til generasjon ved arv via innavl.

De første labrottene ble muligens valgt på bakgrunn av personlige preferanser og ideer om at de hvite rottene var "penere" (eller mer sosialt akseptable?) enn agouti-varianten. Rotter ble brukt for å studere arvelighet av pels/hårfarger hos pattedyr, siden det er mange likheter mellom arveligheten av de forskjellige fargene mellom forskjellige dyreslag. I dag er man ikke like opptatt av arvelighet av pelsfarger lenger, med mindre pelsfargen er knyttet til egenskaper man er interessert i for medisinsk forskning. :)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Og nå henger jeg meg også på matmor (postet 05 Des 2008 21:08 ). Så fint å ha dyktige folk på forumet som kan komme med oppklaringer! Takk tore og matmor! :)

Det dukker forøvrig stadig opp nye varianter som man tror er en ny mutasjon og som dermed får sin egen "genkode" i rottemiljøene, men mange av disse er sannsynligvis kombinasjoner av flere av de allerede kjente mutasjonene. Svenskene kaller det gensuppe. :lol:

Jeg kan se for meg at dilutions som f.eks. silverfawn/champagne, som også har pink øyne, som blandes med en av de andre dilutions (eller flere) sikkert kan fremstå som så lys at den ser hvit ut. Som matmor nevner kan kun en testparring vise om det faktisk er en albino (cc) eller en gensuppe (jeg elsker svenskene sin betegnelse!), og at sjansene for at det faktisk er en albino er langt større (hvertfall her i Norge) enn at det er et individ med mange homozygot recessive fargemutasjoner.

Post Reply