Forsvarlig å avle på bluerotter(blødersykdom)?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg ville vært forsiktig med å avle på en blå rotte. Men nå har jo denne stamtavle da... Men man kan aldri vært for forsiktig..

Har jo vært noen blå blødere.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Ja, men er ikke det mest utbredt blandt de russiske blå som kom fra Imazo?? Har ikke hørt om a det er så risikabelt på standard blå? :?
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

russisk blå fra Imazo :hm: ? Er ingen russian blue rotter som kommer fra imazo. Bløderne var vel flest blå dumbo. Men jeg tror ikke det er den store risken for at det blir noen blødere :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

De som var blødere, var vel som Kikky sier , dumboer. Men, da kan det også finnes toppørede dumbo bærere med bløder sykdom.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Hvis blødergenet er dominant....
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Og det er en god nok grunn i seg selv å ikke avle på blå rotter.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Mulig jeg spør dumt, men er det mulig å for å få testet en rotte hos dyrlegen for å se om den har dette blødergenet da?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

man skal da ikke unngå å bruke en blå rotte bare fordi en mindre del har vist seg å være blødere! Går helt sikkert ann å teste noe slikt hos en dyrlege, hvis dyrlegen vet hva det er.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Gentester på rotter får man nok ikke tatt :(
Veterinæren kan sjekke om den spesielle rotta har blødertendenser. Det finnes blødersykdom hos rotter som er inkomplett dominant nedarvet - da er det håp om å finne de rottene som ikke blir direkte syke av det også. De har likevel økt blødningstid. Men jeg vet bare om arvegangen til en blødersykdom som er sett i laboratoriet, ikke om hva som har vært blant de blå i Norge.

Det finnes teorier som går på at blødertendensen er knyttet til recessivt "avblekede" rotter (eks. blue, mink) fra bestemte linjer. Hvis de stemmer kan man unngå problemene ved å avle slik at ingen av ungene risikerer å få blå eller mink pels. Men så vidt jeg vet er det ikke vist at disse pelstypene i seg selv utløser fare for bløderrotter.

:rottehode:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

kikky wrote:russisk blå fra Imazo :hm: ? Er ingen russian blue rotter som kommer fra imazo. Bløderne var vel flest blå dumbo. Men jeg tror ikke det er den store risken for at det blir noen blødere :)
Ja det var det jeg tenkte på :) Visste det var noe, er bare ikke så lett å grave fram all infoen fra det innerste i min lille hjerne :oops:

Men er det nå da slik at det er knyttet til aa dd genet?? for hun har jo ingen blødere i familien sin, og det er ikke påvist noen tilfeller av blødere i linjen.. Kan det så være at hun bare får det eller må det nedarves??

Hun er jo ikke dumbo, og da var det de jeg husket å ha lest en artikkel om at var blødere.. Er det påvist mange tilfeller av blødere på toppørede blå?? Og er dette noe som er spesielt utbredt?

Synest det er synd å ikke skulle kunne sette kull på hun, da hun har slik en fantastisk personlighet, og vi har jo hatt kull på helsøsteren hennes, og de ble flotte, med 0% i dødelighet.. :akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Matmor wrote:Gentester på rotter får man nok ikke tatt :(
Veterinæren kan sjekke om den spesielle rotta har blødertendenser.
Det hjelper vell ikke mye at lille tinken min ikke tester positivt på det, for hun kan vell fortsatt bære genet for det eller?? Akkurat som at en toppøret kan være dumbobærer :akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det hjelper vell ikke mye at lille tinken min ikke tester positivt på det, for hun kan vell fortsatt bære genet for det eller??
Ja og nei! Siden du ikke vet hvilken variant over nedarvet blødersykdom vi har å gjøre med, kan du ikke utelukke at hun er bærer (av den recessive typen). Men hvis blødersykdommen er av den typen som nedarves på samme måte som rex-mutasjonen, ville du kunne se at hun er "enkeltbløder" hvis hun ble testet. "Enkeltbløderne" har bare litt forlenget blødningstid. Derfor er det lite sannsynlig at du ville merke noe hvis hun skulle få noen småsår. Men en gravid "enkeltbløder" hun ville selvsagt hatt økt fare for fødselskomplikasjoner.

For meg er det ikke noe problem at folk bruker blå rotter i avl. Hvis det ikke har vært kjente blødertilfeller i familien, og du avler med en annen som ikke bærer blå, tror jeg i alle fall sjansen for blødersykdom hos avkommet er veldig liten. Men hvis det skulle dukke opp noe likevel, så er det interessant for flere hvordan sykdommen nedarves. Derfor nevnte jeg at det finnes andre måter å undersøke saken på, siden gentesting ikke er en mulighet.
:rat:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Hmm,.. Skal overveie det godt da. Men hvilke varianter er det hun kan parres med da?? for å unngå dette.. Kan hun feks parres med RB eller er det også i faresonen??
skal også tenke litt over det med å avle fra samme linje, men ingen av ungene fra kullene til lise og til nemi er det blitt snakk om at skal brukes i avl uansett så linjen stopper der på de ungene.. Iallefall på nemi sine.. Og lise sine er det kun 2 som er aktuelle i det hele tatt..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Men hvilke varianter er det hun kan parres med da?? for å unngå dette..
Det er ingen som kan gi deg fasitsvaret, for vi vet ikke. Men en teori går ut på at black/agouti (altså uten avblekede gener) er det tryggeste. Siden de avblekende genene er recessive betyr det at en rotte uten stamtavle ikke er ideellt, men jeg synes idealet er unødvendig restriktivt.

Du har en rotte som kanskje bærer blødersykdom. Ingen kan fortelle deg hvor stor sannsynligheten er. Folk har tross alt avlet på blue i mange år, men jeg ser ikke at noen har klart å lage noen statistikk over prosentandel blødere blant dem? Det tyder på at enten er det lav penetrasjon av blødersykdommen (dvs. få som har genene blir syke selv), og/eller på at det bare er noen av de blå som bærer på den aktuelle mutasjonen.

Det er greit å si at "jeg vil ikke ta den sjansen" for egen del, men her synes jeg det må være like OK å si at "den sjansen tar jeg - kanskje det er noe å redde hvis ikke alle blå er bærere". Og skal man gå for "redningsaksjonen" er det ikke dumt å bruke en hun. Har hun selv problemer med blodkoagulasjonen vil det i alle fall vise seg, og det går an å varsle kjøperne (hvis det blir noe salg).

Hvis rotta di hadde hatt familiemedlemmer med kjent blødersykdom, ville jeg anbefalt å undersøkt koagulasjonstiden før hun ble parret - for hennes egen del. Når blødersykdom ikke er et kjent problem i slekten er ikke behovet like stort.

Dette hører vel egentlig hjemme i under en egen heading: er det forsvarlig å avle på blue rotter, men inntil noen velger å dele tråden legger jeg det her...

Annzz
Stjeler mat
Posts: 83
Joined: 03 Oct 2008, 13:14
Location: Vestfold/Nøtterøy

Post by Annzz »

Har ikke lest gjennom alt som står her, men har ett spørsmål;
blue/blå hunder og katter har ofte lettere for å få sykdommer osv.
Kan blue/blå rotter også få det?
Noen her som hvet no om det? :hm:

Post Reply