Graviditet ! HJELP !!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Graviditet ! HJELP !!

Post by Vimsa »

Er det noen som vet om noen sider på nette som man kan lese el se bilder av gravide rotter ? Eller åssen tegn rotta ser ut eller oppfører seg hvis den er gravid!

Er ganske viktig. Greier ikke veie jenta mi å trur hun er gravid!

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Det her er en oversikt om når rotteungene åpner ønene, begynner å spise selv osv.

http://ratgrowth.homestead.com/index.html

Dette er for å se kjønnene når de er født ;)

http://www.ratz.co.uk/sexingrats.html

Når moren er gravid trenger du ikke gjøre så mye, du må skille moren fra den andre rotta de noen dager før fødsel og pass på å legge in mye redemateriale til rottemoren så hun kan lage reir, ellers er det ikke så mye du kan gjøre utenom å gi henne masse god mat feks. babygrøt. ;)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

http://www.shunamiterats.co.uk/birth.html
I don't weigh my does as I have always found them easy to assess - on the whole within a week they feel much denser around the back end, and soon become noticeably heavier. By the end of the second week, not only will they be gaining a round belly, but they will begin to lose a ring of hair from around their nipples, so that over the third week these begin to look more prominent.

In the final week, weight gain is usually very obvious, as the doe takes on a pear like appearance. She may begin building nests around the cage, and may also become more touchy with her rattie friends.
Oversatt, ca. : Jeg veier ikke hunnene mine fordi jeg alltid har funnet dem enkle å vurdere - stort sett føles de mye mer kompakte rundt bakenden innen en uke, og snart blir de merkbart tyngre. Ved slutten av den andre uken får de ikke bare en rund mage, men de begynner å miste håret i en ring rundt brystvortene, slik at utover den tredje uken begynner de å bli mer fremtredende.

Den siste uka er vektøkningen veldig merkbar, og hunnen antar pæreform. Hun begynner kanskje å bygge rede rundt i buret, og kan bli mer anspent i forhold til rottevennene.

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Kan vi legge masse høy i buret til hun ? Trenger hun oxo noe å gjemme/føde ungen i ?

Å når er ungene kjønsmodene ?
Må jeg være dær når hun føder ? Kan hun prøve å spise opp ungene sine ?
Har hørt dette å lurer fælt på om det kan skje :? :shock:

Eller greier hun fødselen helt fint alene ?

Når kan dem taes vekk fra moren ?

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Men jeg trenger svar på dette!!!!

Når jenta mi skal føde skal jeg og kjæresten min til danmark i 1 døgn
Går det bra for rotta å være alene når hun føder ? Greier hun allt selv ?
Eller må jeg være hjemme da ?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Kan vi legge masse høy i buret til hun ? Trenger hun oxo noe å gjemme/føde ungen i ?

Å når er ungene kjønsmodene ?
Må jeg være dær når hun føder ? Kan hun prøve å spise opp ungene sine ?
Har hørt dette å lurer fælt på om det kan skje

Eller greier hun fødselen helt fint alene ?
Jeg tror ikke høy er det beste å bruke, fatisk. Høy er veldig stivt i forhold til de små rottebabyene, og de kan skjære seg/stikke seg på det. Toalett- eller tørkepapir tror jeg er det de fleste bruker - gjerne hvitt så du lett ser blodsprne når fødselen nærmer seg. Hvis du vil bruke stoffbiter, må du ha noe som ikke trevler seg opp i lange tråder. Trådene kan surre seg rundt bena på de små og stenge av blodsirkulasjonen deres. Av samme grunn skal man ikke bruke bomull/vatt i buret. Fleece er det eneste jeg har hørt anbefalt.

Hun kan godt få en sko-eske å legge bolet i, men plasthus blir veldig tette, og det er en fordel at du kan åpne huset nok til å se ordentlig der inne. (Det fikser man lett med en skoeske.) Ikke gi henne hengekøye - hvis hun klatrer opp kan ungene falle ut.

Ungene kan bli kjønnsmodne ned i 4 ukers alder, men det er vanlig at de er noe eldre. For å unngå OBS-kull skiller de fleste kjønnene når de er 4 uker.

Du trenger ikke være tilstede når hun føder. Ofte gjør de det om natten. Det hender det blir fødselskomplikasjoner, men så vidt jeg forstår har hun en relativt grei alder. Men hun bør sjekkes jevnlig, og skal ikke gå mer enn et halvt døgn, tror jeg det er, etter blodspor. Hvis du ser til henne morgen, et par ganger på ettermiddag og kveld, fram til blodspor, så gjør du omtrent det du kan :) Hun vil antagelig ikke bli forstyrret så mye. Hvis du er der når hun går i fødsel, er det noe annet du kan se etter: Det bør ikke gå for lang tid mellom ungene heller, hvis hun har fler inni seg. Tror jeg har sett foreslått en grense på 30 minutter.

Det er veldig sjelden rottemødre spiser friske unger. Da skal de være ganske stressa - og det er nok vanligere i butikker og hos feeder-breeders enn i kjælerottehjem. Det hender mye oftere at rottemødre spiser unger som allerede er døde. En eller to små som dør kort tid eller fødsel, eller er født døde er nokså normalt, dessverre.

Kan ikke si noe annet enn lykke til :) :rat:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

For å unngå OBS-kull skiller de fleste kjønnene når de er 4 uker.
Hvordan har du kommet frem til dette?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

*Tråden er flyttet fra generelle spørsmål*
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hvordan har du kommet frem til dette?
(Skille kjønn ved fire uker)
Det er hva jeg har lest som anbefaling her (mellom fire og fem uker), og på andre nordiske og amerikanske fora.

Det er stor forskjell på hvor tidlig rottene går i pubertet, men jeg har sett kommentarer om løpetid hos hunrotter ned i 4 uker (sjeldent, så vidt jeg har forstått), og parringsadferd hos hanner på så vidt under 5 uker.

Jeg går ut fra at de fleste avlere vi se an størrelsen på ungene og la små rotteunger gå lenger sammen med moren enn større, for eksempel :)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

ok, jeg bare lurte på hvem de fleste var da jeg har lest annet. Tror nok det er som du sier at man burde se ann størrelse og oppførsel på ungene.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Men hvor gammle må ungene være før vi kan ta på dem ?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg sjekket ungene allerede første dagen de ble født. Da fjernet jeg mor fra buret og gav henne mat, mens jeg undersøkte og veide unger. første uken sjekket jeg 1 gang om dagen hver dag.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Jeg syns du skal være forsiktig med å sjekke ungene med en gang!! Det kommer veldig ann på rottemor. Dersom det er en rotte du har hatt lenge, som kjenner deg godt og som er trygg og rolig går det sikkert greit å sjekke første dagen (selv om jeg ville likevel ikke gjort det). Men dersom dette er en rotte du nettopp har fått, eller en du har hatt lenge, men som er urolig og/eller nervøs syns jeg du skulle holde deg unna i hvert fall et par dager. Da syns jeg du skal være fornøyd med å kikke inn til henne og høre etter lyder.

Jeg har selv opplevd en rottemor som ikke var det minste interessert i rotteungene sine, og jeg angrer fremdeles på at jeg ikke sørget for at hun fikk mer ro før og etter fødsel. Det er ikke sikkert det ville hatt noe å si, men det er ikke noen god følelse. Dersom du lar mor være i fred så kan du ikke gjøre noe galt![/i]

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Nå er det en stund siden dette skjedde å Max har ikke fåt mage eller noe tegn på graviditet..
Så det er nok ikke no unger i magen hans :)
Er ganske lette. For var nok ikke klar for et sånt ansvar enda.

Post Reply