Farger og adtferd????

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Farger og adtferd????

Post by Alvrina »

hallais...er det slik med rotter at foreksempel huskey rotter ikke blir like tamme.som vanerlig BaraBack og Hooded????? Sånn er det jo haos hamstere og kaniner at de flekkete gull Hamsteren ikke blir like tamme som Russisk hamster??? eller dverg vedder ikke blir like tam som belgisk kjempe kanin?? Jeg syntes det er litt rart at fargen bestemmer adtferden til dyret??? :?

Guest

Post by Guest »

Det er ofte sånn at gemytt og temperament henger sammen med rase eller farge. Dette gjelder særlig innen dyrearter som det har vært mye målrettet avl på, da utseendet har stått i fokus mens gemytt har vært oversett inntil det har blitt en "bivirkning" av ensrettet avl. Derfor er det f.eks. veldig ofte lett å forutsi gemytt og væremåte til eksempelvis mange hunderaser, og også raser/fargevariasjoner innen andre arter.

Mvh Ragnhild (som ikke får logget på idag av en eller annen grunn)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg kan ikke snakke for alle farger og tegninger, men de man finner i dyrebutikker i Norge er det nok ingen forskjell på.

Jeg har en del huskyrotter, og har også erfaring med hooded (og bareback) og berkshire, og det er ingen forskjeller på personlighet og temperament knyttet til tegningene eller fargene.

Tidligere på dette forumet er det blitt stilt samme spørsmål ang. røde øyne vs. svarte øyne. Her har jeg heller ikke merket noen generell forskjell! :)
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

chi

Post by chi »

huskyrottene mine er tammere en mine hodded-rotter

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Chi: Det kan ha noe å gjøre med at de er brødre og kommer fra en annen oppdretter/har blitt håndtert mer/på en annen måte enn hooded-guttene dine.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

OKi :D Blir Dumbo-Rex rotter og vanerig Dumbo rotter like tamme som vanerlige hetterotte/Bareback-Hooded.. ?????det håper jeg virkelig ,jeg er ikke erfaren med rex og dumborotter..

Henriette

Post by Henriette »

Mine dumbo, dumbo rex og dumbo dobb. rex er lige så tamme som alle mine andre rotter.

Guro

Post by Guro »

Det der er nok veldig forskjellig.. Det sies jo at kvite Hermelin kaniner ikkje skal være kosete i det hele tatt (min er kosegutt nr 1, sovner i fanget osv) og at colourpoint britene skal være mest kosete av britisk korthår (mine er like kosete både agouti og colourpoint britene)..
Med rotter vet eg ikkje, huskyguttene mine er hvertfall like tamme som berkshire rotten min, selv om hun er mere kosete. (Gutta fra dyrebutikk, berkshire jenta fra hjemmeoppdrett)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Alues wrote:OKi :D Blir Dumbo-Rex rotter og vanerig Dumbo rotter like tamme som vanerlige hetterotte/Bareback-Hooded.. ?????det håper jeg virkelig ,jeg er ikke erfaren med rex og dumborotter..
Med vanlige rotter vi finner i dyrebutikker mener jeg jo standard type. Jeg skal ikke snakke så mye for dumborottene...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Melody : det er greit jeg skal skappe meg en Dumbo og en Dumbo-rex og da er det jo kjekt at de blir tamme...jeg forstår :D jeg har en standard den er kjempe tamm det tror jeg egentlig de fleste andre rotter også blir. :? .man må nåk bare gi de litt tid.. :D

Det er jo litt dumt å avle sånn at oppførselen avhenger av fargen???? da er det bedre med en rotte med vanerlig rotte meg godt gemytt og ikke en spessiell en med dårlig gemytt...
Tenk på det!!! :)

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Jeg tror det meste handler om personlighet jeg.. noen rotter trenger mer eller mindre tid enn andre for å bli tamme.. Noen rotter føler kanskje ikke den store trangen til å bli holdt på og dulla med, men syns det heller er gøyere å farte rundt å finne ut av ting selv, mens andre syns det er stats å sitte på fanget å bli kosa med, eller syns stua er stor og skummel og alt det der. Rotter er vel sånn som mennesker, meget forskjellige..

Tine

Post by Tine »

Alues: det er jo sånn med hunder også at for eksempel hvit schæferhund er ikke så tillitsfull som den brune og svarte schæferen så det kan godt hende at det er sånn med rotter også,vi har jo merka forsjell på husky rotter og hette rotter. :wink:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Tine : Jepp.Pirrevimp..det er den villeste rotta jeg noen gang har sett :?

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Hmmm.... Min tammeste og roligste og mest nussesyge rotte er min husky, så jeg synes ikke rigtig det holder... Jeg har trods alt 16 af slagsen, i alle mulige farver og typer. Jeg tror mere det er et spørgsmål om rottens personlighed. Det er jo ikke fordi vi har så forfærdeligt mange racer blandt rotter, men mere farver og pelstyper på en enkelt race: tamrotten. Vi kan trods alt parre en husky og en albino og så få champagnefarvede rotter, mens man ikke kan parre en schæfer og en gravhund og forvente at få en pekingeser. Selvom det da kunne være sjovt :lol:
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Tine wrote:vi har jo merka forsjell på husky rotter og hette rotter. :wink:
Kan jeg få en begrunnelse på dette? Jeg er temmelig sikker på at det ikke er noen forskjell på husky og hooded, jeg har konsentrert meg en del om husky, og alle mine huskyrotter er tamme, og ligner andre rotter i oppførsel. Om den er "vill" har både med personlighet og "oppdragelse" fra oppdretter å gjøre. Har den bodd lenge i dyrebutikk uten håndtering av mennesker, kan dette også spille inn, men man kan ikke skylde på tegningen.

Hvorfor? Jo, man bruker hooded-rotter når man skal få fram husky (Hvis man ikke har mange huskyrotter fra før, da). For å få fram huskyrotter må man enten bruke huskyrotter eller huskybærere og man har størst sjanse for å få husky fra en huskybærer hvis huskybæreren er hooded. Hooded og husky blir født i samme kull, mange hooded og berkshire-rotter der ute bærer på huskygenene.

Noe annet hadde det vært hvis man må gå en helt ny vei for å avle fram en farge. Man har ikke så mange avlsdyr å velge mellom, og hvis man iblant tar noen uetiske valg og avler på rotter med dårlig temperament, er det helt klart at man vil få en farge der rottene oppfører seg annerledes.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked