Ny retningslinje i avlsveiledningen

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Ny retningslinje i avlsveiledningen

Post by § RatGirl § »

Det er lagt til en ny retningslinje i generelle retningslinjer i avlsveiledningen. Den har vært diskutert på styreforumet en stund og vi mener vi trenger å ha den, med tanke på blant annet det som har kommet frem om opphavet til en del blødere den siste tiden.
NTF anbefaler at importerte rotter fra kommersielle oppdrett ikke blir brukt i avl. Vi har erfart et økende problem med dårlig gemytt og helse hos disse dyrene. Vi anser også at disse rottene ikke er produsert for videre avl.

Trykker du på "Hvorfor-knappen", så kan du lese:
NTF har sett gjentatte problemer med sykdom hos rotter som er masseprodusert i utlandet for salg via dyrebutikker i Norge. Blant de kan det nevnes SDA-virus og blødersykdom som konkrete eksempler. I det siste har det også vært tilfeller av urovekkende gemytt som ikke bør føres videre.
Kommentarer og spørsmål er velkomne.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

*kremt* Er det ikke vedtatt policy at endringer skal legges ut som forslag først, som alle medlemmene kan få uttale seg om, før de blir vedtatt? ;)

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

I såfall har dere en stemme for allerede ;) Godt forslag! :akt:
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Oenig med den första setningen. Hur stor grad ska detta gälla för importerte. Då bör det gälla för alla utländska råttor och då är det väl ingen vits att vi hämtar råttor med stamtavlor för att bruka i avel. Det är samma risk med sjukdomar etc. Det gäller också för djurbutiksråttor även de är norskfödda som är en senare generation av de importerte.

Det bör inte vara en regel, men en info till de som föder upp att det är en risk med arvliga sjukdomar som kan ligga bak (pga inavel - är det det ni syftar på?). Detta gäller då för allt avel och inte bara från de kommersielle oppdrett. Dyker problemet upp kan man stoppa det.

En annan ting, så syns jag att ni borde ta bort hela avelsveiledningen och bygga den upp från starten. Finner ni ingen lösning på det så bör vi inte ha den.

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

jeg er enig med adyssa i en liten ting, nemlig at oppdrett i den første setningen bør byttes ut med grossist. IMAZO avler ikke mye selv og er ikke en oppdretter, men produsent etter min mening.

ellers har jeg ingen problemer med resten, det er faktisk stor forskjell på å ta inn registrerte stamtavlerotter på lovlig vis (med alle papirer fra veterinær) og avle på disse om de utvikler seg bra, i forhold til å avle på imazo-rotter som har en helt ukjent bakrunn OG ofte har vist seg å være blødere, smittet med ugne sykdommer og med asosial atferd.

selvsagt- og det er alle klar over- så kan seriøse oppdrettere få samme problemer med sine avlsdyr som med zoorotter. selv har jeg ingen problemer med å bruke en eldre zoorotte (hann) fra oppdretter som har lagt igjen info i butikken og kan gi meg info om hans slektninger- om ingen bedre hann finnes.

men jeg hadde ikke selv brukt en rotte fra "kommersielt oppdrett".
jeg har ingen problemer med å følge dette forslaget. jeg synes imidlertid det må være rom for demokrati her- før det blir vedtatt sånn uten videre. jeg synes også man skal passe seg for å ha det alltfor spikra- det skal og bør være en avlsVEILEDNING og ikke et sett med regler.

det synes jeg, hva synes dere? :hm:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

enig med deg ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Post by Anette »

lille lakris wrote:jeg er enig med adyssa i en liten ting, nemlig at oppdrett i den første setningen bør byttes ut med grossist. IMAZO avler ikke mye selv og er ikke en oppdretter, men produsent etter min mening.

ellers har jeg ingen problemer med resten, det er faktisk stor forskjell på å ta inn registrerte stamtavlerotter på lovlig vis (med alle papirer fra veterinær) og avle på disse om de utvikler seg bra, i forhold til å avle på imazo-rotter som har en helt ukjent bakrunn OG ofte har vist seg å være blødere, smittet med ugne sykdommer og med asosial atferd.

selvsagt- og det er alle klar over- så kan seriøse oppdrettere få samme problemer med sine avlsdyr som med zoorotter. selv har jeg ingen problemer med å bruke en eldre zoorotte (hann) fra oppdretter som har lagt igjen info i butikken og kan gi meg info om hans slektninger- om ingen bedre hann finnes.

men jeg hadde ikke selv brukt en rotte fra "kommersielt oppdrett".
jeg har ingen problemer med å følge dette forslaget. jeg synes imidlertid det må være rom for demokrati her- før det blir vedtatt sånn uten videre. jeg synes også man skal passe seg for å ha det alltfor spikra- det skal og bør være en avlsVEILEDNING og ikke et sett med regler.

det synes jeg, hva synes dere? :hm:
Er enig i mye av dette ;) Imazo er ingen oppdretter. De avler etter farver og dumbo i masseoppdrett. De har 4 forskjellige kasser rottene bor i, "nakenrotter" "blå rotter" "dumborotter" og "hetterotter" Begge kjønn i samme kasse :roll: Dette er en grossist som behanlder rotter kun som en vare.

Jeg syntes også at man bør skrive om noe i avlsveiledningen så det blir en veiledning og ikke regler. Den skal jo hjelpe folk og veilede? Og når det blir regler kan det aldri fungere 100% uansett ;)

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Ordet oppdrett betyr å avle opp dyr. Ordet definerer ikke om avleren er seriøs eller ikke, eller i hvilket omfang det avles. I ordboka på internett står det: "foring og stell av husdyr til de kan settes i produksjon el. slaktes; oppforing av fisk (og andre sjødyr) i fangenskap"

Avlsveiledningen er jo nettopp en veiledning, jeg skjønner ikke hvorfor det har blitt snakk om regler her i diskusjonen?
NTF anbefaler at importerte rotter fra kommersielle oppdrett ikke blir brukt i avl.
Det er ingen krav om at den må følges, det er helt opp til oppdretteren selv å bestemme.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

lille lakris wrote:jeg er enig med adyssa i en liten ting, nemlig at oppdrett i den første setningen bør byttes ut med grossist. IMAZO avler ikke mye selv og er ikke en oppdretter, men produsent etter min mening.
Enig jeg også!
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Synes "kommersielle oppdrett" er godt og dekkende begrep. Private oppdrettere driver ikke av kommersielle grunner (vil jeg tro, iallefall), det gjør derimot en grossist. "Grossist" blir for meg et ord med litt vag betydning, så jeg synes selve forslaget og utformingen er god.
Men dette er av liten betydning for meg, så det gjør ingenting om det blir endret for min del :)
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

Styret skrev dette:Avlsveiledningen er jo nettopp en veiledning, jeg skjønner ikke hvorfor det har blitt snakk om regler her i diskusjonen?

Avlsveiledningen ble for mange år siden skrevet for å akkurat være en veiledning ikke en regel.
Men noen liker å ha makt og begynte å kritisere de som har kunnskaper nok til å tenke selv når det gjelder avl og ikke trenger noen form for retningslinjer.
Oppdrettere blir nesten tvunget til å følge veiledningen for å ikke bli slaktet på nettet av enkelt personer eller fra andre steder.
For å si det enkelt følger mann ikke flokken blir mann fryst ut eller ikke få solgt rotter, selv om rottene er friskere og sunnere en andre oppdrettere som følger 100% veiledningen, noe jeg ikke tror noen gjør.

*Innlegg moderert i henhold til forumreglene.*

Man kan se på andre dyr som man har brukt strenge regler for avl, de blir ofte syke og missdannet etter noen generasjoner.
Det er sunt med små og store og til og med rotter som er vært syke.
avler mann kun på rotter som er "sterile", uten sykdommer kan det være at kroppen blir enda sykere når den får en sykdom eller blir gammel, immunforsvaret er ikke som det skal være, kroppen trenger litt sykdom og virus for at kroppen skal kunne lære seg kjempe litt.
Men det er viktig å også bruke hodet litt også oppe i alt dette.

Styret skrev dette:NTF anbefaler at importerte rotter fra kommersielle oppdrett ikke blir brukt i avl.

Styret i ntf må det stå og ikke ntf for det virker som mage medlemer ikke er enige i dette..
Så dette betyr da at det er stopp på all avl,for 100% av alle rotter som er i dag stammer fra utenlandske labbrotte linjer.
Kan ikke medlemmene få stemme på om rotteveiledningen skal bli bygd opp på nytt eller om den skal bli som den er nå, noe som ikke er smart for ntf og for våre rotter.

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

§ RatGirl § wrote:Avlsveiledningen er jo nettopp en veiledning, jeg skjønner ikke hvorfor det har blitt snakk om regler her i diskusjonen?
NTF anbefaler at importerte rotter fra kommersielle oppdrett ikke blir brukt i avl.
Det er ingen krav om at den må følges, det er helt opp til oppdretteren selv å bestemme.
Ja, det var det som var meningen med avelsveiledning att den skulle hjälpa folk som inte hade en aning ang. avel. Men som vi ser idag så har folk tolkat den som en huvudregel. När den inte följes till punkt och pricka, så kan det bli diskussioner av det. Det diskuteras då om personen som avlar är seriöst och om kunskaper i avel. Något som jag tycker kan vara onödigt många gånger. Många gånger har vi sett att den leder till bråk för att vi prioriterar/tolkar det olikt. Jag ser det som en veiledning, men många andra ser den som regel.

Ordet "kommersielle oppdrett" (k.o.) och djurbutiksråttor går under samma kateogori. De blir sålt i butik. Det är ingen skillnad alls om de är k.o. eller zoo-råttor från uppfödare som föder upp till butik.

Det står i avelsveiledning:
Det er ønskelig at rottenes forfedre er kjent. Dersom man kjenner til problemer som nevnt ovenfor med en eller flere av forfedrene eller rottenes søsken bør man ikke avle på rottene. Med problemer menes: Aggressivitet overfor mennesker eller andre rotter, sykdom, arvelige defekter.
Detta borde väl hålla med denna gamla setningen än att skriva en till punkt. Det bör gå under samma punkt eller i tillägg under "hvorfor". Det har en förbindelse. :thu:

Ki

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Kan ikke medlemmene få stemme på om rotteveiledningen skal bli bygd opp på nytt eller om den skal bli som den er nå, noe som ikke er smart for ntf og for våre rotter.
Jeg ser absoutt ingen grunn til å revurdere hele avlsveiledningen fordi styret legger frem et forslag (etter å desverre ha gått litt feil vei i prosessen) om å legge til en endring. Jeg er mer interessert i å høre hva medlemmene syns om forslaget enn å begynne en helt ny diskusjon om hele avlsveiledningen.

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Det är många meningar här. Så jag hoppas förslaget röstas ned. En förbättring i tidigare punkt kan göra folk uppmärksamma på detta. Säger inte att jag står för den sorts avel (k.o.), men det är för att jag tror på att folk klarar att tänka själva och lära sig av sina fel. Hade de inte avlat hade vi inte haft många råttor per idag alls.

Och ang. avelsveiledning så kan det jämföras med en annan bok som har ledat till krig och död i många länder i många 100 år. Detta ska vi inte gå in på. Jag blir väldigt opopulär här. Lov att ha en mening som jag har läst om här.

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Adyssa wrote:Och ang. avelsveiledning så kan det jämföras med en annan bok som har ledat till krig och död i många länder i många 100 år. Detta ska vi inte gå in på. Jag blir väldigt opopulär här. Lov att ha en mening som jag har läst om här.
Det blir vel å trekke det litt langt? Avlsveiledningen er jo til som en hjelp og rettningslinje på veien til friskere og sunnere rotter, som forhåpentligvis har lenger levetid i gjennomsnitt enn i dag - den er jo ikke til for å rendyrke én variant på helt feil grunnlag.
Adyssa wrote:Det står i avelsveiledning:

Sitat:
Det er ønskelig at rottenes forfedre er kjent. Dersom man kjenner til problemer som nevnt ovenfor med en eller flere av forfedrene eller rottenes søsken bør man ikke avle på rottene. Med problemer menes: Aggressivitet overfor mennesker eller andre rotter, sykdom, arvelige defekter.


Detta borde väl hålla med denna gamla setningen än att skriva en till punkt. Det bör gå under samma punkt eller i tillägg under "hvorfor". Det har en förbindelse.
Du har et godt poeng her. Kan kanskje være en god løsning å føye til det med kommersielle oppdrett i dette punktet. :)
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Post Reply