Røde øyne

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Røde øyne

Post by malap »

Er nysgjerrig og har en del spørsmål om rotter med røde øyne.

Rotter med røde øyne har ofte problemer med synet, ser dårligere og er veldig sensitive for lys?

Jeg har også lest at det kan være vanskelig for de med røde øyne (grunnet dårligere syn) å kommunisere med andre rotter?

Jeg vet at synet kanskje ikke er det viktigste for de, fordi de andre sansene er sterke, men likvel. De har jo øyne og syn for en grunn også.

Jeg har ei fra omplassering med røde øyne selv, og det er tydelig at hun ser dårligere enn de andre, jeg må prate og «forberede» henne mer på at jeg nærmer meg henne for at hun ikke skal skvette. Jeg ser også at hun ofte må fokusere synet sitt («svaier» litt frem og tilbake med hodet). Hun er også mye tregere enn de andre på å bevege seg rundt (kan også ha med starten av livet hennes i et terrarie å gjøre da, men uansett).

Hvorfor avle på rotter med røde øyne?
Malena

utmeldt

Re: Røde øyne

Post by utmeldt »

Et godt spørsmål.

Eg har inntrykket av at dei aller fleste rotter med røde auger lever godt liv, og er i stand til å tilpasse seg sin funksjonshemming, ikkje minst om eigaren tek litt forhåndsregler/tilrettelegger miljøet.

Det finst fleire varianter av røde auger, og det er dei som blir kalt pink eyed og som dermed har minst pigment i augene som ser dårligast.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Røde øyne

Post by Marit Fosen »

Røde øyne virker ikke til å være noe handikapp. Det har heller aldri vært nødvendig med noe spesiell tilrettelegging. Både ruby- og pink eyed har rast rundt både i buret og ute uten å nøle eller virke usikre.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Røde øyne

Post by malap »

Jeg har jo ei som både er usikker og virker litt "ustø" i mellom, og jeg ser jo at hun ikke er like kjapp og frampå som de andre (igjen så kan det jo ha med hvordan hun ble holdt før jeg fikk henne da).
Malena

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Røde øyne

Post by Tonje Lenore »

Jeg har hatt en del med rødeøyne og for meg syns jeg de bruker lengre tid på og utforske enn de andre da de må bruke hele kroppen for å se, de er ikke så frempå og bruker lang tid på og bli kjent med ting, men skal sies at når de først ble kjent med alt rundt, var de jo like sjappe som de andre, tror det er bare at det tar litt tid for å bli vant med det som er nytt og stort og ikke er like frempå i starten, så det er jo ikke akkurat sånn veldig stor hindring
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Røde øyne

Post by WillyWonka »

Jeg ar hatt et par med røde øyne. Prins var red eyed siames. mulig han kanskje var pinkeyed når jeg tenker meg om. Han svaiet med hele kroppen for å sanse omgivelsene, men han så omtrent ingenting. Han skvatt hver gang jeg kom bortig han selv om jeg hadde brukt store bevegelser framfor han for å bli oppfattet. Veldig forsiktig av seg.
For fokus er også Red eyed siames, men har ikke antydning til noe svaing med kroppen. Tror ikke at synet hos han er noe nevneverdig problem for han :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Røde øyne

Post by malap »

Det er sikkert forskjellig hvordan de takler å ha dårlig syn også, og graden av det selvfølgelig.
Malena

Post Reply