Nedarving av Headspot

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Nedarving av Headspot

Post by Ida Davidsen »

Hei!

Jeg sitter her og prøver å lage et krysningsskjema, men jeg sitter litt fast. Så på noen tidligere kull her på forumet, og et av parene var en rotte som var hooded med headspot sammen med en rotte med berkshire. Hvordan skal man kunne finne ut hva slags avtegninger deres avkom får gjennom et krysningsskjema? Rettere sagt, hvor kommer headspoten inn? :cheerful:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Nedarving av Headspot

Post by kikky »

Nå er headspot og andre slike varianter som irish, variegated, capped, notched ikke noe jeg er særlig god på. Men det har med whitespotting av variert mengde å gjøre og hvilke alleler det er snakk om som gir hva.

Berkshire med head spot har gjerne mye hvitt langs sidene på magen og kanskje "pung" flekker i tillegg, en hooded har gjerne flekkete rygg stripe, eventuelt ingen rygg stripe men kanskje en flekk her og en der etter "hetta". Du må først lokalisere hvilket allel det er snakk om, jeg tror det kan være flere typer som kan gi headspot?

http://ratvarieties.com/type/variegated/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Nedarving av Headspot

Post by kikky »

matmor har skrevet noe om diverse hooded varianter under pels på hennes hjemmeside også.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Nedarving av Headspot

Post by Ida Davidsen »

Takk for svar, men tror kanskje du misforsto meg litt :cheerful:

Når mann skal ha et kull prøver mann jo å finne ut av hva slags forventninger mann har til kullet når det gjelder farger. Parer mann en Agoui med f.eks Aa og en Black med aa, er det jo ganske enkelt å bestemme hva det blir. Altså Agouti unger og Black unger. Men nå det kommer til avtegn kan jo en forelder både være hooded og ha headspot, mens den andre kanskje har irish. Men da har jo ene forelderen hh + headspot(som jeg ikke helt er sikker på hva har) og den andre Hhi eller hihi(vet ikke hvordan jeg får opphøyd i'ene). Hvis du da skal kalkulere hva avkommene kan få, hva gjør du egentlig da? Det er vell ikke bare bare å lage et krysningskjema når du brått har opphøyde i'er i tillegg, og headspot.

Uff, sliter med å formulere her, haha! Håper du forstår hva jeg mener :crazy:

Det jeg egentlig lurer på er hvordan du skal kunne bruke et krysningskjema når du har en genotype med "opphøyde" bokstaver. Det behøver ikke gjelde avtegn, det kan godt gjelde siamese eller noe annet også.
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Nedarving av Headspot

Post by kikky »

Jeg bruker ikke krysning skjemaene, jeg leker med prosentene. Og ja jeg skjønte hva du mente, jeg bare snakket meg litt bort.

Jeg vil tro det funker som "vanlig" krysning skjema. Ta Irish HHi + Berkshire Hh = 25% HHi, 25% HH, 25% Hhi, 25% Hh. Det er bare en ekstra bokstav i skjemaet og skal fungere som vanlig.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Nedarving av Headspot

Post by Ida Davidsen »

OK, takk! :cheesy:

Men finnes det en genetisk betegnelse for headspot, egentlig?
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Nedarving av Headspot

Post by kikky »

" Du må først lokalisere hvilket allel det er snakk om, jeg tror det kan være flere typer som kan gi headspot? " Utklipp fra første innlegget mitt.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Nedarving av Headspot

Post by Ida Davidsen »

Å, må ha klart å hoppe over en linje :sarcastic:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Post Reply