Microphtalmia

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Microphtalmia

Post by Eru »

Svenskene mine har en bror som har microphtalmia, og hun har derfor bedt oss som har unger fra kullet om å vente med parring inntil videre. For min del gjør det ikke så veldig mye om det tar lang tid før de kan brukes, eller om jeg kan bruke dem i det hele tatt.
Vil bare vite litt mer om microphtalmia'en, jeg.

Broren er født helt blind, og han har vel ikke øyne i det hele tatt!
Var det han som hade en hinna för ögat? Exakt! Men hinnan var nog själva ögonhålan eller så, andra ögat öppnade sig sen också, såg likadant ut där. Nu har dom stängts igen. När man känner på huvudet så finns det verkligen inga ögon där.

Hvordan fungerer microphtalmia, er det arvelig eller kan det plutselig dukke opp? Kanskje begge?
Når rotta har små øyne, er det også microphtalmia?


Kanskje det er et sted jeg kan lese om dette, på en måte som jeg forstår! :flau:
Forresten så viste jeg ikke om den skulle under Genetikk og avl eller Sykdom og helse så om det ble feil må den nesten flyttes. :bounce:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Microphtalmia

Post by kikky »

Arvelig. http://jhered.oxfordjournals.org/conten ... 76.extract#

Recessivt, så man vet ikke om noen eller hvilke søsken som er bærer.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Microphtalmia

Post by wollf »

kommer de fra Örjan Lydén?

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Microphtalmia

Post by Eru »

Kikky, takk for linken, leste igjennom og skjønte seriøst ikke bæret... Får ikke sett PDF filen heller, da må jeg tydeligvis betale :flau:

Wollf, de kommer fra Madeleine Gustafsson's Kortnos Råttor, som du har spurt om tidligere :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Microphtalmia

Post by kikky »

Bare les det siste avsnittet.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Microphtalmia

Post by wollf »

det husker jo ikke jeg :wink:
ellers hadde jeg ikke spurt
men poenget er at jeg mener å tro at det er samme linjen det er snakk om. ta å snakk litt med han så har nok han litt mer info å kommem ed. han sjekker ut saken nå og hvor "feilen" ligger
Jeg ville uansett ikke avlet videre på de.
Det kan ikke dukke pluttselig opp på rotter, men er arvelig. ofte ser man det tidlig at rottene har små øyner, og fortsetter man da å avle på små øyner til de tilslutt bli så små at de ikke er der. lett forklart

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Microphtalmia

Post by kikky »

I en annen artikkel jeg fant, hvor de hadde innavlet en linje med slike, døde en god del unger i hvert kull pga manglende melk i fra mor.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Microphtalmia

Post by Eru »

kikky wrote:Bare les det siste avsnittet.
Leste igjennom en gang til, skjønner fortsatt ikke. :sarcastic:
wollf wrote:det husker jo ikke jeg :wink:
ellers hadde jeg ikke spurt
men poenget er at jeg mener å tro at det er samme linjen det er snakk om. ta å snakk litt med han så har nok han litt mer info å kommem ed. han sjekker ut saken nå og hvor "feilen" ligger
Jeg ville uansett ikke avlet videre på de.
Det kan ikke dukke pluttselig opp på rotter, men er arvelig. ofte ser man det tidlig at rottene har små øyner, og fortsetter man da å avle på små øyner til de tilslutt bli så små at de ikke er der. lett forklart
Hihi, derfor skrev jeg navnet en gang til. :giggle:
Ok, ja for hun hadde skrevet en liten oppdatering bare, der hun skrev at det antageligvis er microphtalmia og at hun ikke ville at vi skulle parre dem til hun fant ut mer. Jeg aner ikke hvem denne karen er? Har skrevet til henne nå og spurt litt, får sikkert svar når hun er tilgjengelig. Jeg så også på bilder av faren og broren til faren (tror jeg) og det ser ut som de har litt smalere øyne, men det kan selvfølgelig bare være på bildene. Spurte om det også :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: Microphtalmia

Post by Heidi »

Her er en tidligere tråd her på forumet om emnet:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=14223

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Microphtalmia

Post by Eru »

Leste igjennom den før jeg lagde denne, men fant ikke ut så mye så måtte spørre selv. :flau:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Microphtalmia

Post by Matmor »

Med bare 1 kjent unge i slekten som har vist tilstanden er det umulig å vite om det er en arvelig variant eller ikke. I dette tilfellet finnes det en annen rotte ute i slekten som også hadde Micropthalmia, men det er et godt stykke ute. Den ene bestefaren er tippoldefar til Blackout. Om det skyldes at allelen for micropthalmia er sjelden i rottestammen, eller at mistannelsen bare skjedde tilfeldig - er det ingen som kan svare på. At øynene mangler helt er ikke det vanligste utslaget. Som regel er det ene øyet mindre enn det andre, men begge kan også være små. Det er ganske store variasjoner på "alminnelig" øynestørrelse hos rotter. Og veldig mange rotter i norden er i slekt langt ute.

Microphtalmia kan arves både recessivt og semi-dominant. Med bare 1 unge rammet i et kull er det sannsynligvis ikke den semi-dominante typen, siden man da ville forvente at flere unger var rammet.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Microphtalmia

Post by Eru »

Tusen takk for flere svar!

Jeg følger litt med og studerer øynene til svenskene, og har lagt merke til at Willi som er velveteen har litt mindre øyne, altså at de ikke stikker ut slik som på alle de andre, så han skal jeg følge nøye med på.
Men for min del får det bare være, så lenge han ikke blir syk. Kommer til å være like glad i han om jeg ikke får brukt han i avl! :cheerful:


Fine små bartene mine! :lovey:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

ÖrjanLax
Pinky
Posts: 7
Joined: 17 Aug 2013, 22:10

Re: Microphtalmia

Post by ÖrjanLax »

Hej!

Det är jag som är Örjan på facebook, ville bara skriva här för att klargöra lite saker! Min norska är väldigt dålig så ni får ursäkta mig.

Först och främst är jag en tjej, inte en kille! :P Örjan är bara mitt smeknamn och jag heter egentligen Frida.

Sedan angående min kull. Jag har alltså ingenting med Kortnos att göra, MEN jag upptäckte hennes kull ungefär samtidigt som jag såg att en unge i min kull saknade ett öga, så jag kontaktade henne. Då såg jag att våra kullar har en del råttor i stamtavlan som är samma som kom från Norge. Därför tänkte jag att det kan ligga där, men måste inte vara det, och därför kontaktade jag Ratrace för att försöka få mer info om råttorna från Norge.

I min kull föddes det 11 ungar, varav 1 unge saknar ett öga helt, och hennes andra öga är litet. Den här ungen låg utanför boet första dagen, det var jag som ingrep och räddade henne, mamman hade antagligen lagt henne där av en anledning och hade inte jag räddat henne hade vi inte ens vetat om detta eftersom alla andra ungar har normala ögon. Min hona har heller inga problem med att ge mjölk, alla bebisar har varit väldigt välgödda! :)

Eftersom det finns ganska mycket okänt bakom mamman är det svårt att säga var detta ligger, och det är svårt för mig att veta hur jag ska ta mig vidare med detta. Det kan ligga microögon långt bakom mamman, men jag har koll på dom närmsta leden (mammans alla syskon är friska, mammans mosters barn är friska, osv). Jag hade väldigt stora förhoppningar på denna kull då föräldrarna är så otroligt bra på alla sätt och vis, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, det är väldigt tråkigt.. Självklart är detta inget att avla vidare på, men jag funderar på att kanske ta en till kull på mamman med en annan hane och se vad som händer där. Som någon skrev här tidigare, det KAN ju vara en "vanlig" missbildning, svårt att säga när det "bara" är en unge i kullen som blir drabbad.

I övrigt är bebisarna friska och väldigt fina och även honan med ögonen (eller utan haha) är väldigt modig och nyfiken!

Frida/Örjan

Image

ÖrjanLax
Pinky
Posts: 7
Joined: 17 Aug 2013, 22:10

Re: Microphtalmia

Post by ÖrjanLax »

Här är bild på mamma och pappa till min kull, dom har inte små ögon alls:

Image

Image

Här är bild på ungen:

Image
Samma unge:
Image

Här är resten av dom "friska" ungarna:

Image

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Microphtalmia

Post by Eru »

Tusen takk for svar, Frida!
Jeg prøver å finne ut så mye som mulig for rottene mine sin del, så er jeg jo veldig nysgjerrig på alt innenfor rotter, selv sykdommer.
Jeg studerer svenskene mine hver dag, og har kommet frem til at jeg ikke ser noen til negativt, Willi's øyne er like store som de to fra Trondheim, og de to andre svenskene har ganske store øyne, slik som mine voksne! Jeg er veldig lettet, men kommer til å fortsette med å studere og følge med.
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Post Reply