Microphtalmia

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

ÖrjanLax
Pinky
Posts: 7
Joined: 17 Aug 2013, 22:10

Re: Microphtalmia

Post by ÖrjanLax »

Inga problem!

Jo, precis som du så tycker jag om att forska så mycket som möjligt och jag tycker det är OTROLIGT viktigt att forska så mycket man kan innan man avlar. Nu gjorde jag ju det tyckte jag men tyvärr dyker det ibland upp något ändå om man har otur...

Vilken tur att dina pojkar verkar ha sluppit det, väldigt skönt. :) Och precis som du säger är det väl bara att vänta och se och försöka forska mer i detta.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Microphtalmia

Post by Eru »

Om det er langt bak er det jo ikke alltid man vet sånt før det skjer, sånn som hos deg og Kortnos. Men da er det jo også viktig å prøve å finne ut av det, som igjen dere begge gjør.

Ja, det virker iallefall slik, og det er jeg selvfølgelig glad for selv om jeg ikke har tenkt noe på avl. Men de er jo så skjønne fine, friske gutter at det er jo litt dumt om jeg ikke får videreført linjene en dag. Uansett, har sagt det før og sier det igjen, jeg kommer til å være like glad i dem selv om jeg ikke kan bruke guttene i avl!

Jeg er fryktelig fornøyd, Madeleine har virkelig gjort en god jobb med de små rottebarna, og det merket man fra det minuttet man overtok dem! Tenkes nok at jeg vil reise flere ganger til Sverige for å hente hos henne dersom hun skal ha flere! :cheerful:

:lovey: :love:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

ÖrjanLax
Pinky
Posts: 7
Joined: 17 Aug 2013, 22:10

Re: Microphtalmia

Post by ÖrjanLax »

Vad roligt att du är så himla nöjd! Verkligen kul att höra :) Du får stanna till hos mig också då om du kommer tillbaka hit i framtiden :)

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Microphtalmia

Post by Eru »

Det er jeg virkelig! :cheerful: Ja, kanskje det! Blir nok en stund til jeg skal ha flere da, siden jeg allerede har 10 stykker! Ser ut som jeg må kastrere 3 av de voksne, for de går ikke overens med andre voksne rotter, og 2 av de går ikke sammen med rottebarn heller! :justice:



Men om man skulle velge å avle på guttene, hva må man undersøke først og fremst? Jeg har aldri drevet med avl og kun hatt et obs-kull da jeg fikk en av mine første fra dyrebutikk gravid.


Setter virkelig stor pris på alle svar fra dere! :kisses:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Microphtalmia

Post by Eru »

ÖrjanLax wrote: Samma unge:
Image

Må altså bare si at noe sååå nydelig har jeg ikke sett på leeenge! :lovey:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

ÖrjanLax
Pinky
Posts: 7
Joined: 17 Aug 2013, 22:10

Re: Microphtalmia

Post by ÖrjanLax »

Ja visst är hon underbart vacker? :) Hon har helt klart blivit en favorit här hemma och är lika modig och nyfiken som hennes syskon!

Alltså ärligt talat är jag ju inte heller så himla insatt, har aldrig varit med om detta förut så det är först nu jag börjat forska i det. Jag vet inte om jag kommer fortsätta med den här linjen eller om jag kommer sätta avelsförbud. Om jag vore du skulle jag nog kontakta Madeleine och fråga om hon kommer göra en omparning med en eller båda av föräldrarna, eftersom det är det jag funderar på. Alltså t ex ha en till kull på mamman med en annan hane (eller samma) för att se om det blir något igen. Även vänta och kontakta henne igen om kanske 6-8 månader och se om hon har gått vidare med linjen eller ej, försöka själv forska och hitta kullsyskon som är släkt för att se om det finns några andra fall någonstans. Det är väldigt svårt och ett enormt jobb, men något jag tror är nödvändigt om man vill undvika fler defekter som detta. Som TUR är verkar ju varken min eller Madeleines hona haft problem med mjölk, så det är ju jätteskönt, och sen att det bara var en unge som drabbas och inte fler, även det är bra. Tur i oturen liksom.

Som tur är har du ju gott om tid på dig i och med att det är hanar du har. :) Jag har ju bara honor så för mig är det lite jobbigare, jag måste ta ett beslut ganska fort om jag ska fortsätta avla för att forska mer i detta, eller bara avsluta.

Så jag har tyvärr inte så mycket tips till dig :(

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Microphtalmia

Post by Matmor »

Om jag vore du skulle jag nog kontakta Madeleine och fråga om hon kommer göra en omparning med en eller båda av föräldrarna, eftersom det är det jag funderar på. Alltså t ex ha en till kull på mamman med en annan hane (eller samma) för att se om det blir något igen.
Dessverre er dette det verste som kan skje, for en slik parring vil ikke resultere i noe annet enn å spre eventuelle recessive genfeil :worry:

ÖrjanLax
Pinky
Posts: 7
Joined: 17 Aug 2013, 22:10

Re: Microphtalmia

Post by ÖrjanLax »

Matmor wrote:
Om jag vore du skulle jag nog kontakta Madeleine och fråga om hon kommer göra en omparning med en eller båda av föräldrarna, eftersom det är det jag funderar på. Alltså t ex ha en till kull på mamman med en annan hane (eller samma) för att se om det blir något igen.
Dessverre er dette det verste som kan skje, for en slik parring vil ikke resultere i noe annet enn å spre eventuelle recessive genfeil :worry:
Jo det är sant, som jag skrev till dig i sedan pm är det nog bättre att låta bli. Det är lätt att tänka och hoppas att köpare inte kommer att avla utan bara ha till sällskap men det blir väl sällan så även om man sätter avelsförbud, folk avlar ibland utan att berätta. Men hon verkar iaf ha satt avelsförbud på denna kull tror jag, från det jag läst på hennes fb vilket är bra!

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Microphtalmia

Post by Larm »

Hvordan ser stamtavlen ut for den andre ungen som mangler øye+
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

ÖrjanLax
Pinky
Posts: 7
Joined: 17 Aug 2013, 22:10

Re: Microphtalmia

Post by ÖrjanLax »

Larm wrote:Hvordan ser stamtavlen ut for den andre ungen som mangler øye+
Här är stamtavlan för Kortnos/Madeleines ungar:

Image

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Microphtalmia

Post by Eru »

Hihi, Frida slo meg :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Microphtalmia

Post by Larm »

Takk, så da kommer altså alle fra Draxxus sin linje.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Microphtalmia

Post by Matmor »

Det er bare nevnt to unger her, siden det ikke er sikkert at den tredje hos Eru har micropthalmi. De to kommer fra Draxxus's linje. Men som jeg skrev til deg på e-post i går er Miroxx en tredje rotte blant etterkommerene etter Bilal som hadde micropthalmi, uten å gå via Draxxus. Det står om øyeproblemene hans under NTF-kullet på forumet her.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Microphtalmia

Post by wollf »

så bilal er vel den som må være synderen..

dette er jo nesten som en påskekrim :flau:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Microphtalmia

Post by Matmor »

Jeg synes det blir feil å snakke om en synder. Hvis det er recessiv arv kommer det jo fra begge sidene i familien, hvis det ikke skyldes arv (men tilfeldigheter, pluss at det er en rekke uoppdagede micropthalmiatilfeller vi aldri får høre om) er det ingen synder, og selv om det skulle være dominant er det tydeligvis svært dårlig penetrasjon, dvs. de fleste som har genfeilen er rotter uten symptomer.

Post Reply