Sovende regler

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Sovende regler

Post by Matmor »

Fra reglene om å annonsere kull for salg og forhåndsannonsering av kommende kull:
Annet: (f.eks. mer info på hjemmeside, kontaktadresse til tidligere eier, opplysninger om linjer, såkalt "avlsforbud")
Hvor lenge skal informasjonsplikten vet et "avlsforbud" gjelde?
Vi er nå på 8., 9. og 10. generasjon etter ALS Gummianka. Danskene har mistet oversikten over hvilke rotter som er i slekt med henne, slik at det har vært annonsert beslektede kull på DTF uten opplysninger om avlsforbud. Dessuten har DTF ingen lett tilgjengelig liste over hvilke avlsforbud de opererer med som gyldige, eller hva som skal til for at et forbud anses som gyldig. I ytterste konsekvens betyr det at et "avlsforbud" kan settes fordi oppdretter A liker ikke person B eller oppdrettesplanene for en hvilken som helst etterkommer av A's rotter.

Forumreglene overholdes heller ikke her heller, selv når oppdretter vet om "forbudet", siden det ligger slike kull der nå uten relevante opplysninger :lolear:

I og med at det var annonsereglene på DTF som gjorde at det ble vikig å holde styr på "avlsforbudene" i første omgang, virker det litt underlig at vi må fortsette å opplyse om dem i all evighet her...
Jeg synes det er på tide å få inn regler om når informasjonen om "avlsforbud" er uinteressant :cheerful:

De "avlsforbudene" jeg som oppdretter er interessert i å vite om, er "avlsforbud" som har en begrunnelse i arvelige sykdommer hos rottene som medfører kortere livslengde eller lidelser. Jeg synes også de er uinteressante etter 4 generasjoner hvis det ikke er ting som tyder på at sykdommene fortsatt er et problem i slekten. Det betyr at det må finnes en allment tilgjengelig begrunnelse for hvorfor det ikke er OK å avle på avkom etter "Strengs rotteoppdretts Maverick" eller hva det nå er rotta heter, og det betyr at etter 4 generasjoner med avl og kulloppfølgning er man ikke lenger pliktig til å skrive om "forbudet" hvis problemet som førte til avlsforbud har gått sin veg.

Nå er det jo ikke sikkert at det finnes tilstrekkelig kulloppfølgning til å si om problemet er borte, men ved 4 generasjoner er sannsynligheten for at en enkelt allele ble med i alle parringene nedover ca. 6%. Til sammenlikning regnes ikke parringer som innavl med tanke på fare for dobling av alleler når det er 4 generasjoner som skiller rottene...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovende regler

Post by wollf »

vi kan selvsagt gjøre noe med denne regelen. men jeg vil gjerne la den ligge åpen for diskusjon føst slik at flere kan komme med innspill her

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Sovende regler

Post by miriam »

Jeg vet ikke så mye om arv av gener gjennom avl, men hvis det er som Matmor sier, så ser jeg ingen grunn til å opprettholde forbudet etter 4. generasjon når sykdom/problem ikke vises i linjene.
-Miriam

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sovende regler

Post by Matmor »

Hadde det vært fornuftig om noen i styret diskuterte reglene for "avlsforbud" på DTF? I og med at en del av oss selger til Danmark og annonserer der hadde det vært fint å vite hva moderatorene der tenker om saken. Hvis "avlsforbud" skal overholdes må det finnes en lett tilgjengelig liste over dem. Ellers kjøper folk i god tro.

Skilles det mellom avlsforbud begrunnet med helse og avlsforbud begrunnet i "rotta ble solgt som kjæledyr uten noen annen begrunnelse en at oppdretter hadde lovet andre kjøpere mulighet for avlskontrakt"?
Og hvordan håndteres et "avlsforbud" i de tilfellene hvor oppdretter ikke har i kontrakten at de kan hindre kjøperene å avle på rottene sine, men på de sterkeste anbefaler at rottene ikke avles videre på på grunn av helse-eller gemyttprobleme i slekten?

De "avlsforbudene" jeg kjenner til fra gammelt av, hvor oppdretter enten mente å ha rett til å sette avlsforbud eller rettet sterk oppfordring til å ikke avle på grunn av helse- eller gemyttproblemer eller begge deler, var
*OTO Fields of eternity
(5. generasjons etterkommere avles på i Norge)
*Gummianka
(8, og 9. generasjons etterkommere avles på i Norge)
*Squeak
(6. generasjons etterkommere avles på i Norge)

... og så er det en hel haug hvor jeg ikke kjenner til at det finnes etterkommere i Norge.
*Mary Vega
*Mystique
*TUT-zoo Cornelius
*TUT Y-kulden
(m. fl.)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovende regler

Post by wollf »

Moderator på dtf har enda ikke svart meg på den saken. Har spurt før jul.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovende regler

Post by wollf »

Matmor wrote:Hadde det vært fornuftig om noen i styret diskuterte reglene for "avlsforbud" på DTF? I og med at en del av oss selger til Danmark og annonserer der hadde det vært fint å vite hva moderatorene der tenker om saken. Hvis "avlsforbud" skal overholdes må det finnes en lett tilgjengelig liste over dem. Ellers kjøper folk i god tro.

Skilles det mellom avlsforbud begrunnet med helse og avlsforbud begrunnet i "rotta ble solgt som kjæledyr uten noen annen begrunnelse en at oppdretter hadde lovet andre kjøpere mulighet for avlskontrakt"?
Og hvordan håndteres et "avlsforbud" i de tilfellene hvor oppdretter ikke har i kontrakten at de kan hindre kjøperene å avle på rottene sine, men på de sterkeste anbefaler at rottene ikke avles videre på på grunn av helse-eller gemyttprobleme i slekten?

De "avlsforbudene" jeg kjenner til fra gammelt av, hvor oppdretter enten mente å ha rett til å sette avlsforbud eller rettet sterk oppfordring til å ikke avle på grunn av helse- eller gemyttproblemer eller begge deler, var
*OTO Fields of eternity
(5. generasjons etterkommere avles på i Norge)
*Gummianka
(8, og 9. generasjons etterkommere avles på i Norge)
*Squeak
(6. generasjons etterkommere avles på i Norge)

... og så er det en hel haug hvor jeg ikke kjenner til at det finnes etterkommere i Norge.
*Mary Vega
*Mystique
*TUT-zoo Cornelius
*TUT Y-kulden
(m. fl.)

sånn da er jeg på pc og ikke mobil.
jeg får som sagt ikke svar da jeg har sendt spørsmål om dette på pm. men er dette en oppgave som passer seg bedre for avler gruppen kanskje da styret har mye å jobbe med nå i starten og da dette er noe som oppdretterene er sterkest på?
jeg vet i allefall at det er flere dansker somvler på disse såkallte avlsforbud rottene.
om du ønsker at styret skal ta hand om saken er nok det enkleste å sende oss en mail, så vi kan diskutere det inne på styreforum :cheer:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovende regler

Post by Larm »

wollf wrote:Moderator på dtf har enda ikke svart meg på den saken. Har spurt før jul.
Det er ikke moderatorer på DTF, kun Redaktører. Så vidt jeg vet har det ikke blitt mottatt noen PB med slikt spørsmål.
Har du sjekket om det er fullt i "læst af modtaker" (som det heter på DTF i stedet for sendte meldinger) eller om den fremdeles ligger i "Ikke læst af modtaker"?
Hvilken redaktør sendte du den til?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovende regler

Post by wollf »

Larm wrote:
wollf wrote:Moderator på dtf har enda ikke svart meg på den saken. Har spurt før jul.
Det er ikke moderatorer på DTF, kun Redaktører. Så vidt jeg vet har det ikke blitt mottatt noen PB med slikt spørsmål.
Har du sjekket om det er fullt i "læst af modtaker" (som det heter på DTF i stedet for sendte meldinger) eller om den fremdeles ligger i "Ikke læst af modtaker"?
Hvilken redaktør sendte du den til?

er ikke det det samme da?
jeg sendte det ikke til deg, men kan finne ut hvem jeg sendte det til:)

men er dette en diskusjon som passer bedre på avlsgruppen?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovende regler

Post by wollf »

Alenya sendte jeg til og hun har lest den..
men larm kan ikke du svare på dette siden du er redaktør i DTF? er mye lettere å kommunisere med en som snakker samme språk og som er her inne :goofy:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovende regler

Post by Larm »

Reglene står her: http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... hp?t=29306
Så vidt jeg vet er dette reglene som gjelder.
Disse ble omgjort for en god stund siden og de oppfordrer folk til å gi mest mulig informasjon. Jeg synes man, av etiske grunner, bør opplyse om at det finnes avlsforbud langt tilbake i slekten, selv om dette ikke lenger er påkrevd i annonsen.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovende regler

Post by wollf »

men fremdeles blir ikke dette gjort. du informerte heller ikke om dette ved ditt kull. heller ikke lux og andre oppdrettere.
så spørsmålet er vel om det skal informeres om, (om jeg har forstått det rett nå) det er noe som ligger langt bak i slekten og ut i fra hvilken grunn avlsforbudet er satt??

jeg har jo mitt ntf kull som ikke er satt avlsforbud på, men kun en beskjed at jeg ikke kommer til å bruke ungene fra det kullet pga sykdom på slekten. hadde jeg satt avlsforbud føler jeg at jeg har måttet vise til gode grunner for at jeg ikke ønsker at andre avler på disse. og jeg liker ikke konseptet avlsforbud da jeg mener at man ikke kan sette forbud på noe man har solgt videre, men kun gi anbefalinger.
(litt knotette skrevet av en trøtt wollf :heime: )

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovende regler

Post by Larm »

Jeg hadde ikke tenkt til å selge mitt kull, jeg skulle beholde alle selv (det var derfor jeg parret rottene), men jeg trengte et sted å legge ut bilder der familie og venner kunne se de. Derfor opplyste ikke jeg om noenting. :cheer:
Hva Lux gjør/ikke gjør har jeg ikke oversikt over :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovende regler

Post by wollf »

ok :cheerful:
hvorfor vet ikke jeg. men det er mange rotter som inngår i avl i dag med rotter som har avlsforbud.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovende regler

Post by wollf »

jeg må uansett si meg enig i matmor her. og kan ta dette videre til styret om det er det du ønsker?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Sovende regler

Post by kikky »

Hvorfor skal vi opplyse om avlsforbud når det i norge ikke er noe som heter avlsforbud? Oppdrettere i Norge driver ikke å setter avlsforbud på sine rotter (som jeg har sett nu), ikke er det helt lov å legge ned forbud på en "vare" en har solgt heller.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply