Pris på rotteunger.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Pris på rotteunger.

Post by Vitania »

Jeg har ikke tenkt videre over det egentlig. Men synes det er helt greit at det er høyere priser for rotter en har lagt mer arbeid i enn rotter som bare tilfeldig ble satt sammen.
Synes ikke 400 er for dyrt, da det ikke bør være bare bare å få tak i rotter.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Pris på rotteunger.

Post by kikky »

Hvis seriøse oppdrettere er så uheldige å få ett lite ups kull av gode, eventuelle importerte rotter, men allikevel uplanlagt. Hvilken pris vil det da være på disse ungene? Vil dere da gå litt ned i pris fordi det ikke ligger noen plan bak ups kullet eller vil dere beholde samme pris som dere har på nøye planlagte kull?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Pris på rotteunger.

Post by kikky »

En liten sak til, mens jeg er i gang :cheerful:

Dere som ikke legger ut på finn.no fordi dere blir nedringt av unge mennesker. Dere blir jo da heller ikke sett og flere vil kjøpe i dyrebutikker fordi de ikke finner private oppdrettere av rotter, de aner jo ikke at dere finnes. En del av jobben til en oppdretter er jo å finne eventuelle nye eiere til rotter, det må da finnes noen verdige ringere innimellom alle disse unge og "useriøse" som leter på finn? Ville de fått sjansen og oppfølgning ville de kanskje ikke tydd til dyrebutikk og blitt ivrige samt "opplyste" rotteeiere i steden :confused: ?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Pris på rotteunger.

Post by wollf »

kikky wrote:Hvis seriøse oppdrettere er så uheldige å få ett lite ups kull av gode, eventuelle importerte rotter, men allikevel uplanlagt. Hvilken pris vil det da være på disse ungene? Vil dere da gå litt ned i pris fordi det ikke ligger noen plan bak ups kullet eller vil dere beholde samme pris som dere har på nøye planlagte kull?
tror det blir hva man selv bestemmer man vil ha for det. jeg vet ikke hva jeg skal svare annet enn at jeg tror jeg må føle på det der og da. utgiftene ligger jo på det samme. men om det er et kull jeg uansett kunne tenkt meg å avle frem (altså en kombo jeg kunne tenkt meg å gjøre) så hadde jeg ikke hatt dårlig smavittighet.
hadde jeg ikke vist hvem hannen som parret hunnen var ville jeg kanskje tatt litt mindre.

jeg og tonje har et kull nå der vi tar 300 for rotta for at hunnen er fra imazoo

utmeldt

Re: Pris på rotteunger.

Post by utmeldt »

kikky wrote:En liten sak til, mens jeg er i gang :cheerful:

Dere som ikke legger ut på finn.no fordi dere blir nedringt av unge mennesker. Dere blir jo da heller ikke sett og flere vil kjøpe i dyrebutikker fordi de ikke finner private oppdrettere av rotter, de aner jo ikke at dere finnes. En del av jobben til en oppdretter er jo å finne eventuelle nye eiere til rotter, det må da finnes noen verdige ringere innimellom alle disse unge og "useriøse" som leter på finn? Ville de fått sjansen og oppfølgning ville de kanskje ikke tydd til dyrebutikk og blitt ivrige samt "opplyste" rotteeiere i steden :confused: ?

Vel, her er jeg faktisk litt enig med deg, det er lurt at vi er synlige og spesielt nye oppdrettere som er i etableringsfasen burde reklamere litt slik at folk blir klar over at vi er her. Problemet er at om man reklamerer så møter man på alskens rare folk og dersom man ikke ønsker dette så støtter jeg fult ut å ikke reklamere på f.eks finn for rotteoppdrettet sitt. Jeg har blidt kontaktet av så utrolig mange som ikke er interessert i hva jeg har å si men bare vil ha en rotte, de nekter å svare på spm. mine og de har dårlige bur. Når man veldig pent sier at det buret de har ikke er stort nok og gir de de målene som NTF har anbefalt så blir noen sure og jeg har blidt bedt om å reise dit peppern gror flere ganger av kjøpere som "vet best selv". imellom disse raringene er det jo noen som peker seg ut, heldigvis nok til at jeg kunne fått solgt to kull denne gangen om jeg hadde hatt. Tror jeg har vært heldig mtp boplass, å være den eneste oppdretteren i NordNorge er veldig greit :nottelling: Men pågangen blir jo også dæretter da....

Når man reklamerer på slike områder som Finn ol. så er det utrolig viktig at man siler kjøperne grundig! jeg har en liste med spm. jeg ønsker at mine kjøpere skal fylle ut og jeg spør veldig mye om ting jeg føler er veldig viktig at jeg vet. Når jeg da møter folk som sier "er all denne infoen nødvendig da? det er jo bare en rotte!" så vet jeg at det ikke er rett kjøper for mine små :cheer:

Unger har faktisk vert det største problemet for meg, spesielt når det ringer minst 3 unger under 15 på en helg (det har allerede ringt 2 stykker hitil i dag) og det fortsetter utover uka så blir man virkelig lei, fed up og begynner virkelig å lure på hvor alle foreldrene har tatt veien! :giggle: Jeg synes det er spesielt irriterende at hver unge mener de er spesielt voksen for alderen, og at jeg ikke selger til personer under 15år bare er å ignorere fordi de føler at de er sååå voksne som 13 åring :sneak: Når de i tilegg begynner å grine i telefonen av at jeg sier "nei desverre jeg selger ikke til personer under 15" så får jo jeg verdens svarteste samvittighet i tilegg...
Men de reglene er satt for at jeg skal føle meg komfortabel med salget og det er det viktigste for meg :cheerful:

Jeg konkluderer dermed med at det må være opp til hver enkelt, og at jeg neppe blir å gjøre det igjen mtp den ekstreme pågangen det har vært her på telefon og mail (spesielt etter at babybildene ble lagt ut!!!), man blir rett og slett sliten av å måtte forholde seg til så mange raringer og unger som aldeles ikke skulle hatt sin egen telefon ELLER tilgang på internett (når kommer 18 års grensa på disse tingene egentli?!? :goofy: ) :crazybonk:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Pris på rotteunger.

Post by wollf »

kikky wrote:En liten sak til, mens jeg er i gang :cheerful:

Dere som ikke legger ut på finn.no fordi dere blir nedringt av unge mennesker. Dere blir jo da heller ikke sett og flere vil kjøpe i dyrebutikker fordi de ikke finner private oppdrettere av rotter, de aner jo ikke at dere finnes. En del av jobben til en oppdretter er jo å finne eventuelle nye eiere til rotter, det må da finnes noen verdige ringere innimellom alle disse unge og "useriøse" som leter på finn? Ville de fått sjansen og oppfølgning ville de kanskje ikke tydd til dyrebutikk og blitt ivrige samt "opplyste" rotteeiere i steden :confused: ?
jeg legger ikke ut på finn.no for at jeg trenger ikke det. jeg har nok kjøpere til ungene, så ser ingen grunn til å legge de ut for å så måtte si nei til alle som ringer :glise:
desuten synes jeg ikke noe om markedet på finn da det kommer til dyr. er man interessert i å finne rotter utenom dyrebutikken og går på nettet å søker, finner man enten ntf, hjemmesiden vår, facebook siden vår eller rottegruppen på facebook.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Pris på rotteunger.

Post by wollf »

anniken vil anbefale deg til å ikke selge til folk under 18 år :cheerful: om noen under 18 skal ha rotte må foreldrene skrive under på papirene og være ineforstått med hva det vil si å ha rotte som kjeledyr og stå som ansvarlig på kontrakten

utmeldt

Re: Pris på rotteunger.

Post by utmeldt »

Ja det er slik vi har det, vi selger ikke til personer under 18 uten at foreldre er med og jeg selger ikke i det hele tatt til personer under 15 uansett hvor mye foreldrene er med på det :cheer:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Pris på rotteunger.

Post by wollf »

:cheer:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Pris på rotteunger.

Post by Matmor »

Her selges rotter fra butikk for 150-275,-. Da synes jeg ikke at 300,- for 1 og 550,- for 2 er ille for godt sosialiserte unger som kommer med litt fór, en CD med babybilder, stamtavle og oppfølging.

De folkene som har kontaktet meg på grunn av annonse på Finn.no har vært like seriøse som dem jeg har fått kontakt med via forumet - sånn i snitt. Det har bare ikke blitt noe salg ennå på bakgrunn av Finn-annonser, og bare et svært lite antall henvendelser. Jeg skriver jo at jeg ønsker oppfølging av kullet, og det er det ikke alle eiere som er interessert i å være med på.

Jeg ville neppe ha annonsert et kull på Finn hvis jeg hadde kjøpere til alle ungene. Det ville jo bare være falsk reklame, og det eneste jeg kunne få ut av det var eventuelt navn til venteliste for neste kull. Det er ikke særlig aktuelt med den hyppigheten jeg har hatt kull... Men hvis jeg ikke har kjøpere til alle i utgangspunktet ser jeg ingen grunn til å utelukke Finn-kunder.

Personlig selger jeg heller til en 15-åring med tillatelse fra foreldrene (etter å ha snakket med foreldrene og funnet ut at de er ansvaret bevisst) enn en 18-åring som fortsatt bor hjemme, hvis jeg mistenker at rottene ikke er populære... men det er nå min mening. Jeg tror det er mye større sannsynlighet for at rotta får det bra hvis foreldrene er med på laget enn hvis de motsetter seg rotteholdet!

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Pris på rotteunger.

Post by Tonje Lenore »

Kommer helt ann på hva en oppdretter mener er god pris, i tillegg til at det skal dekke litt av utgifter det blir i forhold til at
det blir litt når småtasser skal mates opp, så 400 for en rotte er ikke veldig dyrt når man igjen får ganske mye igjen for
pengene :cheerful:

Jeg er enig med matmor, at jeg heller ville solgt til en 15 åring med tillatelse av foreldre og snakket mye med foreldrene
slik at de er bevisst på både vet utgifter om rotta blir syk, utstyr, mat osv enn en 18 åring som kanskje nettopp har
flytta og ikke har penger til mer utstyr, vet osv!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Pris på rotteunger.

Post by kikky »

Mente ikke å antyde at det var dyrt som de fleste ser ut til å ha lest mellom linjene mine. Var ren fundering fra min side, hva som lå bak prisen som er nå "normalen" for rotteunger fra privatoppdrett.

Men igjen, hvis dere klarer å lese dyrt mellom linjene kanskje dere egentlig syntes prisen er litt stiv? Jeg er for prisøkning jeg altså, var veldig mye press på at man ikke skulle ta for mye for rotteunger tidligere.

De fleste tar så "mye" for rotteungene nå fordi "alle de andre gjør det", samt at dyrebutikkrotter ligger på ca 200kr?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: Pris på rotteunger.

Post by Vicky »

Her i stavanger er prisforskjellene store når det kommer til butikkrotter. Hos de "seriøse" dyrebutikkene ligger prisen på 250-300kr pr stk, men hos disse gatebutikkene er det svære skilt utafor med "rotte 80kr".
Hos andre butikker igjen blir prisen nedsatt etter alderen på dyret. Kansje til og med gis bort!
Rotter er faktisk dyre i drift, og er man seriøs nok er de ekstra dyre. Jeg bruker mye penger på rottene mine og synes det er helt ok å ta 500 for 2 rotter.
Her finnes mange meninger om hva som er seriøst og hva som ikke er det, men det får være opp til hver enkelt.

Vil jeg ha rotte fra annet oppdrett er jeg villig til å betale det oppdretter vil ha, itillegg til kansje transport utgifter ol.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Pris på rotteunger.

Post by torasrotter »

Jeg praktiserte 100,- pr rotte i 2008, da hadde jeg nesten bare rotter uten stamtavle og uten noe særlig potensiale til å skape noe fantastisk. Kanskje de kunne laget noen ok kull, men noe flotte greier ble det ikke. Så hadde jeg et opphold i avlen, og når jeg kom tilbake lå prisene på rundt 200,- og det var det jeg tok selv og. Etter det reiste jeg til DK et par turer, jeg var i Sverige og hentet, jeg var med på alle rottetreff, jeg kom på de fleste samlinger, jeg reiste til Oslo og Bergen med rotter fra kull, ja lista er egentlig uendelig på hvor store utgifter jeg har. Dette er i tillegg til mat og ikke minst veterinær. Men uansett så er dette noe jeg gjør fordi jeg vil, ikke fordi jeg må :crazy: Jeg forventer ikke å gå i pluss, nesten ikke å gå i null engang. Alle pengene fra kull går på en egen konto som går til vet, så der spinner det faktisk av seg selv (i teorien iallefall, det må somregel noen lapper ut av min konto og) :flau:
Hvis jeg ønsker å kunne ha 3-4 kull i året så må jeg hente en viss mengde rotter inn, rett og slett. Av alle jeg henter så er det få som viser seg å være gode nok, så jeg er avhengig av å ta inn et stort nok anntall for å kunne være litt kresen på valgene mine. Av de jentene jeg har i buret nå (12), så er det 5 som er gode nok til avlsmatrealer. Det er ikke et veldig høyt tall. Jeg kunne nok kuttet ned på antall dyr og kull, men det har jeg ikke lyst til :grin: Men jeg må innrømme at jeg rynket litt på nesen når jeg så min egen kull annonse hvor det sto 400,-. Det er uten tvil en stiv pris, det synes jeg og. Men når useriøse oppdrettere kan ta 250-300,- for innavlede og tynne rotteunger med lus, så må jeg nesten legge lista litt høyere for meg selv.
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Pris på rotteunger.

Post by kikky »

torasrotter wrote:Jeg praktiserte 100,- pr rotte i 2008, da hadde jeg nesten bare rotter uten stamtavle og uten noe særlig potensiale til å skape noe fantastisk. Kanskje de kunne laget noen ok kull, men noe flotte greier ble det ikke. Så hadde jeg et opphold i avlen, og når jeg kom tilbake lå prisene på rundt 200,- og det var det jeg tok selv og. Etter det reiste jeg til DK et par turer, jeg var i Sverige og hentet, jeg var med på alle rottetreff, jeg kom på de fleste samlinger, jeg reiste til Oslo og Bergen med rotter fra kull, ja lista er egentlig uendelig på hvor store utgifter jeg har. Dette er i tillegg til mat og ikke minst veterinær. Men uansett så er dette noe jeg gjør fordi jeg vil, ikke fordi jeg må :crazy: Jeg forventer ikke å gå i pluss, nesten ikke å gå i null engang. Alle pengene fra kull går på en egen konto som går til vet, så der spinner det faktisk av seg selv (i teorien iallefall, det må somregel noen lapper ut av min konto og) :flau:
Hvis jeg ønsker å kunne ha 3-4 kull i året så må jeg hente en viss mengde rotter inn, rett og slett. Av alle jeg henter så er det få som viser seg å være gode nok, så jeg er avhengig av å ta inn et stort nok anntall for å kunne være litt kresen på valgene mine. Av de jentene jeg har i buret nå (12), så er det 5 som er gode nok til avlsmatrealer. Det er ikke et veldig høyt tall. Jeg kunne nok kuttet ned på antall dyr og kull, men det har jeg ikke lyst til :grin: Men jeg må innrømme at jeg rynket litt på nesen når jeg så min egen kull annonse hvor det sto 400,-. Det er uten tvil en stiv pris, det synes jeg og. Men når useriøse oppdrettere kan ta 250-300,- for innavlede og tynne rotteunger med lus, så må jeg nesten legge lista litt høyere for meg selv.

Se der ja, godt svart :smile2:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply