Begynne med oppdrett

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by Tonje Lenore »

Jeg ville ikke forhastet meg med å parre rottene, før du har kjent på det å ha rotter i hus!
Det tar tid å bli kjent med rottene, se både de positive og negative sidene dems og i tillegg er det stor jobb å ha rotteunger da
de krever mye tid!
Krever også mye tålmodighet da dyrebutikk rotter er kjent for å være skvetne og det tar litt ekstra tid for at de stoler på deg enn
rotter fra et oppdrett.
Når rottemor går gravid må du også regne med at det kan skje noe under graviditeten eller fødsel, da må du være beret til å reise til vetten med en
gang, og det kan koste litt penger.
Du kan få opptil 20 rotteunger og det er tidkrevende da du skal bruke masse tid med dem da de trenger å bli vant med mennesker,
omgivelsene rundt, gjøre de vant med høye lyder osv.
Rotteunger lukter veldig også, derfor må du vaske buret hvert fall en gang om dagen for at det ikke skal lukte helt forferdelig!
Det er tross alt liv som blir født, så man må tenke seg nøye om før man faktisk gjør dette og ta litt for hånds regler!

Hvor er det du er fra, Harstad?
Du kan jo høre med noen i nærheten av deg som kan være din mentor, som kan hjelpe deg med genetikk osv for da lærer du
også masse i forhold til at din mentor har drevet med avling en god stund :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by wollf »

er ikke så mange i nærheten

Jon M
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 05 Aug 2011, 03:12
Location: Harstad

Re: Begynne med oppdrett

Post by Jon M »

Ingen av rottene er fra dyrebutikk, så de er ikke noe skvetten eller sånt.
Har lest ganske mye nå i det siste på norske og utenlandske forumer, og har eget bur som skal brukes som under graviditet og fødsel og det er alltid noen hjemme i huset som kan passe på.
Har jo også en del erfaring fra hamster oppdrett, men vil selvfølgelig ikke gjøre noe forhastet for som du sier, det er jo tross alt liv som blir født og som krever at man tar vare på de.

Er fra Harstad ja. Du vet vel ikke av noen fra dette området?
Mvh
Jon Martin Johansen

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by wollf »

er de fra privat oppdrett?

Jon M
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 05 Aug 2011, 03:12
Location: Harstad

Re: Begynne med oppdrett

Post by Jon M »

wollf wrote:er de fra privat oppdrett?
Ja, hannene er fra Harsatdområdet og jentene fra Narvikområdet
Mvh
Jon Martin Johansen

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by wollf »

men oppdrett eller bare omplassering? vet du om eier har kjøpt dem fra dyrebutikk eller privat?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by torasrotter »

Jeg tror nok mye ligger i at man stiller ulike krav til "privat oppdrett".. Ta gjerne en titt på hjemmesiden minhttps://sites.google.com/site/rotteslottet/kull/karma-s-buddhist-kull-1

Jeg synes at en skikkelig oppdretter skal ha god kontroll over avkommene de har produsert, og ha god kontakt med kjøpere.. Derfor betyr det ikke nødvendigvis at en "pivat oppdretter" er en god oppdretter.. Mange private oppdrettere selger til dyrebutikk og det er noe jeg personlig aldri ville gjort.. Jeg vil råde deg til å kontakte oppdretteren og høre om det er mulig å få en form for oversikt over levealder/sykdom i kullet :cheerful: All informasjon du kan få tak i hjelper! :bonk: :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Jon M
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 05 Aug 2011, 03:12
Location: Harstad

Re: Begynne med oppdrett

Post by Jon M »

wollf wrote:men oppdrett eller bare omplassering? vet du om eier har kjøpt dem fra dyrebutikk eller privat?

Jeg har jo overtatt de fra andre. Men de som har hatt de før meg har fått de fra privat oppdrett, ikke dyrebutikk.
Mvh
Jon Martin Johansen

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by Tonje Lenore »

Ah, jammen daså!

Men da har du jo mulighet til å få mer info om hannene om de er fra privat oppdrett :cheerful:
Da kan du jo spørre litt spørsmål ang mor og far, om h*n vet mer om foreldrene deres igjen!

Vet ikke om noen i nærheten av deg, men det er jo mulig å gjøre et møte med andre i nærheten
eller om du skal en dag i nærheten av en oppdretter, jo mer info du får jo bedre er det :cheerful:
Du kan jo se på på siden her på liste over oppdrettere, hvem som er hvor i landet!

Eller du kan snakke med oppdrettere og ha en god dialog med dem, så du får masse
info også av dem og får et innblikk hva de har fokus på osv :cheer:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Jon M
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 05 Aug 2011, 03:12
Location: Harstad

Re: Begynne med oppdrett

Post by Jon M »

Har nå sendt melding for å prøve å finne tak i oppdretterne til guttene og jentene, blir bare mere og mere interessant dette :)
Mvh
Jon Martin Johansen

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by torasrotter »

Det er alltid gøy å finne ut litt mer om de rottene man har :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Begynne med oppdrett

Post by Matmor »

Jeg pleier å anbefale at man har hatt en rotte i et par måneder før man avler på den, hvis man ikke har kjent rotta fra før/vet at forrige eier var kompetent til å vurdere avlsegnethet.

Første 2 uker: la rottene falle til ro så det går an å vurdere personligheten deres, dessuten karantene i tilfelle sykdom.
Disse to ukene er et absolutt minimum. Rotter bruker ofte så lang tid før de viser sitt sanne jeg.
For tiden har jeg stående hos meg to hunner som ikke er mine. Begge viste seg helt fint introduserbare. Etter et par ukers tid fant jeg ut at hun reagerte stadig mer på lukten av hanrotter. Først banket hun "bare" venninnene hvis hun kjente lukten av hanner i nærheten. Så begynte hun å klype meg hvis jeg hadde løftet på hanner før henne. Deretter begynte hun å bite hvis jeg hadde klappet på en hanrotte først.

Etter de første to ukene begynner man å teste. Hvis rotta er eksepsjonellt bra kan det gå raskt. Det vanlige er at man gir rotta litt pauser mellom påkjenningen. Da tar ting tid. Det er ikke noe i vegen for at du kan begynne å teste hannene dine før de to ukene er gått. Det er ikke de som har flyttet på seg. Det sparer du litt tid på.

Hvis du har bestemt deg for at du ikke vil eller kan gjennomføre introduksjoner (det mest tidkrevende, og det som gjør 2 måneder til et realistisk tidsrom) for å teste gemyttet bør du likevel gjøre slikt som å finne ut hvordan rottene reagerer på reising/overnattingsbesøk, husdyr, veterinærbesøk, barn, og i alle fall lukten av fremmede rotter av eget og motsatt kjønn.
Reaksjonen på fremmed rottelukt bør gjentas siden det kan ta tid før rottene har skrudd seg opp til aksjon. Jeg kan ikke si noe om hvor raskt du klarer å få til dette. Rottene skal jo helst ikke bombarderes med inntrykk hver eneste dag heller.

Men hvis oppdretteren av hannene kommer fra Harstadområdet kan det også hende du kan få hjelp til vurdering av rottene :rat: (Det kommer selvsagt an på hvor flink oppdretteren er. Det er ikke akkurat vanskelig å produsere rotteunger.)

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Begynne med oppdrett

Post by Rubisco »

Ville bare si at Lillemor er så skjønn! Elsker fargen på huskytegningene. :)

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by Radney »

Hvordan er markedet og interesse for rotteunger i Harstad-området? Det er vel ikke det letteste stedet og få plassert inntil 20 babyer vil jeg tro?
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Jon M
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 05 Aug 2011, 03:12
Location: Harstad

Re: Begynne med oppdrett

Post by Jon M »

Har vært og sett litt på div facebook sider og sånt, og det er faktisk ganske stor forespørsel her oppe, men vet jo ikke hovr mange av de som er seriøse. Dyrebutikkene har heller ikke rotter, men det var fordi de ikke ville ta inn rotter fra Imazoo i Sverige, så da er det jo egentlig bare bra.
Mvh
Jon Martin Johansen

Post Reply