Hjelp.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Hjelp.

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg lurer på en liten ting for jeg tror uhelle har hendt her i gårde.
Jeg var overlykkelig over og ha fått nytt bur til mine jenter og jeg vet ikke hvorda eller noe slik men her en morgen fant jeg alle rotten det vil si begge jente og hannen i samme bur. jeg tror han har tatt og kommet seg ut av den ene topp luke men hvorda disse to damen har klart og få opp den en luka er for meg uvist.
Så har jeg lagt merke til at den en jente rott mi har godt opp i vekt det er ikke mye men man ser en kul på magen og hun har noen humørsvinginger som ikke har sett på noen av dem.
Så lurer jeg litt på om hun er gravid da og hva dere tror? Jeg hadde planer om bare for sikkerhetskyld og skille dem når det nærmer seg føde tid da og lurer på hva dere tror om det?
Var liksom ikke rottebarn jeg hadde i planen her i gården da, men har det hendt så må jeg som eier ta ansvaret også.
Kan i det minste trøste meg med at rotten har fine lynner da selv om jeg ikke kjenner bakrunden til noen av dem.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp.

Post by wollf »

er det lengesiden? hvor mye har de gått opp? du kan få abort sprøyte på rotter tror jeg...

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hjelp.

Post by Søstrene Halvorsen »

natt til nyttårsaften hendte det og normalen veier hun ca 250 og i dag hadde vi kommet oss opp 10 gram altså til ca 260. Så det er derfor jeg begynner og lurer litt og jeg ser jo at hun har kul på magen i forhold til den andre jeg har som forsatt veier ca 250 og trives med det.
Jeg vet også at disse damen har hatt samme vekt hele tiden og de spiser samme mat og alt sammen.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hjelp.

Post by Tonje Lenore »

Det er en mulighet for at hun er gravid, så for å være på den sikre siden bør du sette henne inn i eget bur når det er på den 15 dagen slik at hun kan tilpasse seg i det nye buret og ikke blir stressa!
Du kan også se det på henne etter ca 10 dager, hvor magen hennes er veldig stor og du kan kjenne liv! :cheesy:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hjelp.

Post by Søstrene Halvorsen »

Takk for svar. da kan jeg kansje bruke det gamle bure dems da for det har jeg ikke ryddet bort enda bare vasket ned har ikke satt inn hyllen engang for det skulle jeg rydde bort? Ja jeg spørr og gaver jeg for jeg har alldrig hvert borti gravide rotter og er helt grønn på det område eventuelt om noen vet om en link eller to her inne som jeg kan lese litt i? vil jo at alt skal gå best mulig hvis nå ulykken er ute her i huset. Vil jo at hun skal få det greies mulig og ikke stresse henne unødvendig.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hjelp.

Post by Tonje Lenore »

Søstrene Halvorsen wrote:Takk for svar. da kan jeg kansje bruke det gamle bure dems da for det har jeg ikke ryddet bort enda bare vasket ned har ikke satt inn hyllen engang for det skulle jeg rydde bort? Ja jeg spørr og gaver jeg for jeg har alldrig hvert borti gravide rotter og er helt grønn på det område eventuelt om noen vet om en link eller to her inne som jeg kan lese litt i? vil jo at alt skal gå best mulig hvis nå ulykken er ute her i huset. Vil jo at hun skal få det greies mulig og ikke stresse henne unødvendig.
Veldig greit å bare spørre når det kommer til ting man ikke er sikker på, for man får som regel gode svar.
Har ei rottehunn som har fått 13 søte små, så om du har noe spørsmål så er det bare å sende en Pm å spørre om
forskjellige ting så skal jeg svare så godt jeg kan :happy:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp.

Post by wollf »

en uke altså?
det er ikke uvanlig at de er + 20-30g etter 9 dager, 10 er ikke mye men heller ikke umulig.
250g er ikke mye for dem heller, gammle er de?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp.

Post by Stine »

10 gr er ikke så mye på 9 dager, så det kan godt hende at hun bare har gått litt opp i vekt :)
Men selvfølgelig, det varierer jo hvor en rottemødre går opp i vekt i løpet av graviditeten. Bare vei henne regelmesssig så du har styr på om hun går enda mer opp.

Om hun er drektig, kan du flytte henne når hun er fra 17-20 dager på vei. Man merker lett når det er på tide, da trekker de seg ofte unna de andre rottene, bygge rede og/eller blir litt gretne. Når de er 20 dager på vei, vil du kunne kjenne de små bevege seg inne i henne :)
Buret hun skal være i må være tomt. Ingen hyller osv. Da kan hun føde de opp på hyllene, og barna kan falle ned. Gjerne legg inn masse avispapirstrimler, og annet papir slik at hun kan bygge rede.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp.

Post by wollf »

jeg har altid et hus og masse papir slik at hun kan dekke til og bygge rede. men vei henne hver dag i allefall

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hjelp.

Post by Søstrene Halvorsen »

tusen tusen takk for alle svar.
Å jeg kommer til og spørre masse.
Nei de er ikke store disse dame min og de er ca 1 år og bare alderen gjør jo sitt til at det ikke er og anbefal og vekten er jo ikke noe beder etter det jeg har lest her inne.
Så jeg kan jo si at jeg er litt beskymret over det.

Når det kommer til bur så har det ingen hyller nå sist jeg brukte det var til vile bur til en av damen og etter det vasket jeg det ned og hadde tenkt til og rydde det vekk, men nå tror jeg at jeg bare latt det stå intil vider.

Reder er morsom blitt alt av papir og aslikt skal inn i husene og lages om til små runde reder, papesken som er i bure er bare hun som skal ha helt for seg selv og der finner jeg mat og et fint lite red som regel. Det er noe nytt hun har fått forseg for ingen av mine damer er redebygger fra før av.

Men jeg håper at hun bare har lagt på seg jeg da men vekta står fremme så her skal det veis regelmessig for sikkerhetsskyld.

Kjenner jeg føler meg litt hysterisk jeg da og må smile litt for jeg var da ikke slik når jeg selv ble gravid hehe.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp.

Post by Stine »

Det går nok fint om hun er gravid, så lenge hun ikke er overvektig eller i dårlig form.
Det er vanlig at rottene legger litt på seg når de blir eldre, så du får bare håpe på at det er det og ikke graviditet :cheer:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hjelp.

Post by Søstrene Halvorsen »

Ja her håpes det på det beste. men som sakt er hun gravid så får vi ta det også. Er hun gravid får vi nok bare bare sørge for at vi gjør det best mulig for henne. Var som sakt ikke helt i plane her men men slik er det når matmor er så flink og glemmer sikringer på burdøren og slikt, men nå har jeg kjøpt små hengelåser og satt på alle bur døren.
Et spørsmål på tampen kan jeg latt fødeburet stå sammen med de andre buren eller burde jeg sette det for seg selv?
Det er jo nesten som og være førstgans føden dette her :nottelling: uff som jeg maser.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp.

Post by Stine »

Du kan la det stå på samme rom som de andre burene ja, hvis det er det du mener ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hjelp.

Post by Søstrene Halvorsen »

Takk for svar. Ja det var det jeg mente, jeg har egen del av stua til rotten slik alle kan være sammen syns det virket helt logisk når jeg fikk dem og alle trives med det så derfor ble jo spøsmålet sik som det ble.

er glad at jeg blir tatt godt vare på her inne jeg, Jeg skal si at jeg føler meg roliger nå enn det jeg var og jeg som har gruet meg til og skrive dette innlegget noen dager.
Tusen takk alle sammen.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjelp.

Post by Matmor »

Det er litt sent for henne nå å få abortsprøye, i alle fall. Det må gjøres senest dag 5 etter parring. Nå er det heldigvis ganske vanlig med falsk drektighet på rotter, så du får bare fortsette å veie, og krysse fingre. Hvis det er falskt svangerskap pleier det å komme en betydelig vektnedgang senest dag 17.
:rottehode:

Post Reply