Hva er godtatt og hva er ikke godtatt?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Det er helt greit at du mener det, men når de såkalte personen ikke føler dette som et personangrep eller tolker denne tråden som noe negativt hvorfor skal du :) ?

Jeg er bare intressert i å høre folks forskjellige meninger og har flere ganger forsøkt å spore dere over på diskusjon med spørsmål, er det noen som har noe å tilføye annet enn misnøye og klaging over denne tråden?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Kan styret bekrefte dette? Er det en enkeltperson i styret som sa det var greit eller flere? :?: Hvis hele styret støtter dette kan jeg nesten ikke gjøre annet enn å måpe. :?

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

må si at denne (eller disse) tråden(e) har vært en tankevekker for meg.

jeg jobber selv med rengjøring til daglig, og derfor er jeg ganske sløv med det hjemme. jeg holder det derimot relativt ryddig.
jeg feier og støvsuger, og vasker. det første oftere enn det siste.
jeg holder burene rene, og forsøker til enhver tid å holde det rent i sofaen der rottene også ferdes. her har jeg tepper som ristes og kjøres i maskin.

røyk er selvsagt bannlyst, alkohol likeså. røyk er som kjent ikke snoe sjakktrekk hverken for mennesker eller dyr. spesielt for dyr og små barn, som ikke kan si fra! rottene våre er sensitive nok fra før om de ikke skal utsettes for enda mer som skader immunforsvar og luftveier.

alkohol og dyr hører ikke sammen. dyr ser på menneskene sine som både flokkmedlemmer og sjefer, som har et ansvar for å passe på og beskytte flokken. fyll og bråk høre ikke hjemme på samme sted som en rottemor med små totter. dette burde være selvsagt. en dør i mellom vil ikke hjelpe altfor mye etter MIN mening. de vil høre lyder. høye lyder i seg selv kan rotter og andre dyr godt tåle. men fyllebråk har det trekket at det er lyden av eier/sjefsrotte med venner som forandrer seg og blir noe SKUMMELT.

det er nettop satt fokus på barn påvirkes a foreldres eller andre omsorgspersoners alkoholforbruk. jeg vil tro det er mange dyr rundt om som har det på samme måten. jeg har sett hunder på fest, som tydelig er redde/ misliker situasjonen. eieren, som er påvirket av alkohol, ser ikke dette. har jeg påpekt det, har de oftest sagt "neida, han er vant til det."

nå tror jeg IKKE røyk,bråk og halloi er standard hos de fleste oppegående rotteeiere! jeg tror det nok er snakk om engangstilfelle som gjorde at det så litt verre ut enn det var.

likevel, et tankekors for oss alle- spesielt for meg (løper og vasker rommet) :oops:

ber på forhånd om unnskyldning hvis jeg sårer noen med dette innlegget.
jeg har prøvd å skrive på generelt grunnlag! mvh johanna
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

BlackNenne wrote:Kan styret bekrefte dette? Er det en enkeltperson i styret som sa det var greit eller flere? :?: Hvis hele styret støtter dette kan jeg nesten ikke gjøre annet enn å måpe. :?
Hei du. :rottehode: Kikky hørte med meg da hun i skrivende stund dessverre er alene i moderatorrollen. Vi jobber med å få flere moderatorer på plass.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hmm.. for å prøve å dra det over i noe litt mer seriøst:

Hva som betyr noe for meg i valg av oppdretter:
1) ryddige avtaler (kontrakter, henting) Hvis jeg ikke føler dette er OK, går jeg ikke videre med kjøp
2) stamtavler eller mangel på sådanne virker sannsynlige
3) dyrene holdes under fysiske forhold som jeg synes er OK
Det finner jeg antagelig ikke ut av før etter kjøp
4) oppfølging av kull fungerer
dvs. hvis jeg melder om problemer med mine rotter, får de andre vite
om det av avler hvis de spør, hvis jeg ber om råd får jeg et svar innen fornuftig tid

Spørsmål å stille på forhånd
for mitt eget vedkommende spør jeg om kontraktsinnhold og sjekker opplysninger fra avler mot innlegg her på forumet, avlers hjemmesider, bekjente, etc. Hvis det er noe jeg lurer på, spør jeg.

Er det godtatt å ikke fortelle kjøpere om en eventuell forskjølelse hos rottemor før en henter rotteunger?
En forkjølelse er noe som kan komme når som helst, også en halv time før jeg dukker opp - så jeg kan ikke svare annet enn ja. Men hvis sykdommen hadde vart et par dager ville jeg satt pris på å bli informert. Det kan hende jeg ville tatt noen ekstra forholdsregler i forhold til fraktforhold, karantene etc. hvis jeg hadde visst at jeg kunne få med med en smittet rotte hjem. Hvis jeg kom et sted og vurderte det dithen at jeg selv ville ha vært hos vet'en for lenge siden, ville det gjøre et dårlig inntrykk om avler stilte seg avventende.

Når skal man ta mor til dyrlege og når skal hun skilles fra barna ved sykdom?
Ved akutte smerter og raskt synkende allmentilstand. Annen sykdom som varer mer enn et par dager - men OBS ikke alltid enkelt å få time his veterinær i helger eller på så kort tid som man ønsker
Potensielt smittsomme sykdommer = hvert sitt bur, men i en liten leilighet er det ikke sikkert adskillelsen kan være så effektiv.

Hygiene hos oppdretter, er det godtatt med røyking, bråk og fyll i samme rom, etasje eller hus som rottemor med unger?
Samme rom, nei, ikke for meg. Samme etasje og hus, ja, med måte. Hvis jeg hadde mistanke om at det foregikk festing som gikk på dyrevelfeden løs (avler blir for bakfull til å gi dyrene mat og vann, eller gjestene plager dyrene) ville jeg betakke meg, men ellers ville jeg minnet meg selv om at folk er forskjellige.

Skal en være nødt til å rydde og vaske før kjøpere kommer eller føler man seg komfortabel som kjøper og oppdretter når en kommer til/har et skittent og rotete hjem?
Det finnes rot og det finnes rot... Er det så rotete at jeg ikke tror avler kan ta vare på opplysninger så ville jeg lagt merke til det. Rot som sier "jeg har ikke vasket her på lenge" er annerledes enn rot som sier "jeg holder på med et større prosjekt akkurat nå" som igjen er annerledes enn stua til en av venninnene mine som har for vane å dumpe alt rent tøy i stua til sortering. Det er sjelden jeg har vært der uten å måtte rydde meg en plass i sofaen, men det er ny vask hele tiden... Hvis jeg hadde en avtale om å komme hjem til noen for første gang ville jeg forvente at det var gjort litt for å se ryddig ut der, men jeg ville ikke forventet at det var strøkent heller.
Skittent, jeg ville lagt merke til det i negativ retning hvis det var slik at jeg ikke hadde lyst til å la barna leke på gulvet eller sitte i sofaen uten å børste av den først. Selvsagt, hvis sofaen var rottenes tumleplass og stolene var greie ville det vært en annen sak. Det ville vært nokså lite tillitvekkende å komme inn i et hus som virket "ustelt".

Hvordan skal en ny kjøpere kunne sile ut dårlige oppdrettere? Godt spørsmål... jeg vet ikke om jeg har noe annet spørsmål enn å prøve å dobbeltsjekke opplysninger litt.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Okey, jeg skjønner. :)
Da bare lurer jeg på enda en ting.
Støtter du fortsatt trådens åpnings post, med tanke på min tidligere henvisning til forumets regler? Hva syns resten av styret?
Jeg må vite dette. For hvis den generelle oppfattelsen i styret (eventuelt medlemmer) er at det er greit at forumets eneste fungerende moderator formulerer seg på denne måten, må jeg kanskje revurdere mitt medlemskap og/eller aktivitet her inne. Jeg hater sur stemning. :|
Enten man er enig at det brudd på forumets regler eller ikke, så er skillet her såpass hårfint at jeg synes det blir helt feil å synes det er greit.
Beklager, det er slik jeg føler det. :(

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Det burde ikke være spørsmål om Tora føler seg støtt eller krenket.
Det er en prinsippsak. En moderator burde kanskje trå enda mer forsiktig enn den vanlige bruker, for å unngå å bli misoppfattet hvis det virkelig er saken.

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

jeg kan ikke se noen navn i den første posten, blacnenne. eller har jeg missa det?
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

BlackNenne wrote:Det burde ikke være spørsmål om Tora føler seg støtt eller krenket.
Det er en prinsippsak. En moderator burde kanskje trå enda mer forsiktig enn den vanlige bruker, for å unngå å bli misoppfattet hvis det virkelig er saken.
Denne tråden ble kun satt til live for å diskutere tema. Det var ikke snakk om å snakker videre om det ene tilfellet. Dette tema er ganske relevant og grunnen til at den kom nå var jo fordi man kom til å tenke på tema da den ene saken dukket opp.

Moderator har bedt flere ganger om å ikke nevne navn, så det sier seg selv at det ikke var meningen å diskutere dette enkelttilfellet.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Jeg er jo enig i at dette er et vikitg tema, men jeg kan ikke unngå å tro at dette også hadde i hensikt å "sette på plass" en viss person uansett hvor uskyldig dette blir pakket inn, ved at man ikke skal nevne navn. At noen vil gå inn på en enkeltsak her er ikke til å unngå. Det er vel ikke første gang moderator er ute etter andre. Selvsakt aldri direkte, men i form av korte arrogante kommentarer. En humørspreder er hun vel ikke.
Vil bare takke for støtte på pm. Skjønner godt at noen syns det er ubehagelig å si noe her. Takhøyden er ikke spesielt stor her, eller dvs, for noen er den vel det, men ikke for alle.

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Vel, det er vel her vi er uenig, jeg mener takhøyde er å la alle delta i diskusjonen. Men da må man også ta høyde for at ulike meninger kommmer fram. Det kan jo ikke være slik, at det kun er tillat å skrive sin mening så lenge dette faller sammen med andres, er koselig eller hyggelig ment. Takhøyde er å ha rom for uenighet også, og minde hyggelige tema. Og som jeg kan registrere er de de ferreste som har noe å si.. At man ikke tørr, det er en annen sak, da må man kansje diskutere det også, hva årsaken kan være.
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

(tar av meg styrehatten)
jeg er enig med deg i det, biamora. det bør være lov til å ta diskusjoner som ikke er av den koselige sorten. vi trenger både søte bilder og viktige diskusjoner.
ja, det er veldig vanskelig å ikke ta ting personlig, ikke være forutinntatt osv i et så lite miljø som dette. men vi må prøve, for rottenes skyld. det jeg skulle ønske er at man kommer rett til styret i slike vanskelige situasjoner før man legger ut på forumet.
samtidig må det være lov å diskutere vanskelige ting -på prinsippielt grunnlag. enkeltsaker bør unngås, men det er det som er så vanskelig, i denne bittelille foreningen. jeg må innrømme at pga moderering av tråden var jeg faktisk en stund usikker på hvilken oppdretter saken dreide seg om. så for helhetens skyld kan det være greit at hele historien kommer frem. men visse ting som blir fremsagt her på forumet, må diskuteres i styret enten pga språk, saklighetsgrad eller grad av alvorlighet.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Min tanke er at om en oppdretter ikke klarer å ha det ok ryddig og rent når kjöperne kommer, hvordan ser det da ut når en ikke venter besök?

Om en oppdager at en har syke unger så bör kjöperen få mulighet til å avbestille ungen eller få med medicin.

Hva gjelder kjöpere som henter hjem symptomfrie unger fra samme kull så vet jeg ikke om jeg skulle love å betale veterinärbesök i fremtiden. En har vel kontakt med kjöperne og om bebsene etter kort tid skulle vise symptom på sykdom så får en bli enig da om hvordan det skal löses.
Mvh. Ann E.

Nurke
Sover i do
Posts: 224
Joined: 25 Aug 2007, 00:30
Location: Glomfjord, Nordland

Post by Nurke »

Velger å skrive litt på denne tråden likevel....

At moderator startet denne tråden ser ikke jeg på som noe personangrep, da den for meg virket ment generellt. men at noen kan ta det til seg på den måten kan jeg likevel forstå.
Saken er at dette er noe som opptar folk nå, og er det bare fordi det er Kikky som startet denne tråden, at det blir regnet som personangrep? jeg mener å se henne beskrevet som: "En humørspreder er hun vel ikke" eller misforstod jeg?... hva er dette da? annet enn personangrep? jeg bare spør.
skal det nå ikke være lov å ta opp et problem som ligger en på hjertet?
At man da må regne med svar fra alle spektre av meninger bør være inneforstått, og alle svar bør av denn grunn respekteres.

Hun modererte vel den andre tråden da den ble for opphetet? meget forståelig. og her nevnes ikke navn i det første innlegget, den blir lagt ut på generell basis, slik at vi kan få inn synspunkter på temaet som IKKE gjelder denne spesielle saken dere hentyder til.

i lys av det som har skjedd, tror jeg at folk ville trukket tråder til den forrige tråden uansett hvem det var som startet denne tråden. skulle hun ventet med å starte denne tråden i 3 uker slik at ting fikk roet seg?
Anne-Mette og 5 små

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Enig med Nurke ;) Det kommer nok litt ann på hvordan man vil se på denne diskusjonen. Vil man ta det som et personangrep så kan man jo får til det siden det var så kort tid etter hendelsen, men da får det være den enes syn på det ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Post Reply