Avlsforbud på dansklinje

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Så dumt, Kikky! :( Kondolerer...
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Hvis han var din da?? :hm: :P
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

han er/var(?) min :)

han har bodd alene ca en uke nå, og han er ikke fornøyd med det. Skulle han vært alene, måtte han bodd et sted uten andre rotter i huset, siden han reagerer så sterkt bare ved lukten av andre
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Å ja, ops! Ja, da kondolerer jeg til deg h3gzi :akt: ( :P )...
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Om en har bestemt seg for hvor en står i denne saken så er det en bra idé å sjekke stamtavler på kull en evt. er interessert i siden det stadig skjer nye parringer med Y-linjen bakom seg.
Mvh. Ann E.

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Babbett wrote:Om en har bestemt seg for hvor en står i denne saken så er det en bra idé å sjekke stamtavler på kull en evt. er interessert i siden det stadig skjer nye parringer med Y-linjen bakom seg.
Helt enig. En skal jo alltid sjekke stamtavlene, men ekstra viktig nå som det er så mange rotter rundt med Y-linjen bak seg. Uansett hva en mener så er det jo lurt slik at en kan være obs på adferdsendringer.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Syns dere at en oppdretter som avler på en linje med avlsforbud bör (eller skal?) informere kjöpere/interesserte om avlsforbudet?
Mvh. Ann E.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ja det syntes jeg de burde.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Ja, selvfølgelig bør det informeres om. Men oppdretteren burde ikke avlet på linjen med avlsforbud i det hele tatt, og jeg ville ikke syntes at dette var en seriøs oppdretter.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

ja ha? nå er jo dette her snakk om avlsforbud som er satt etter flere generasjoner senere. Og man kan ikke da sette avlsforbud på en hel linje når man bare har avlet det første kullet selv.

Nå er jeg i mot avlsforbud da og har avlet på to, en hvor avlsforbudet kom senere(det denne tråden handler om) og en hvor avlsforbudet var satt pågrunn av tumor på en hunrotte 5 ledd bakover på den hannen jeg valgte å bruke. Jeg informerte alle mine kjøpere om avlsforbudet i det første kullet med engang jeg fikk greie på det. Andre kullet er ikke født ennå, men det sår skrevet om avlsforbudet i kulltråden.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg trodde det var snakk om avlsforbud når det var aggressive hanner, ikke en tumor langt tilbake i tid. I det tilfelle hadde det ikke betydd noe for meg om jeg fikk et avkom av et slikt kull, men jeg ville ikke hatt noen som var aggressive.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Ved arvelig aggresjon eller andre sykdommer er det ikke slik at avkommet har 100% sjanse for å arve aggresjonen. (Med mindre det er snakk om innavl) De har i verste fall 50% sjanse. I neste generasjon har avkommet enten 0% eller 50% for å ha arvet samme mutasjon. Blant barnebarnebarnaetc. er det sannsynligvis et klart flertall som ikke har arvet mutasjonen...

Jeg er faktisk villig til å ta sjansen på å kjøpe babyer fra denne linjen, så sant de enten er
*beslektet på farssiden, og faren ikke hadde vist aggresjon før han ble parret, hvis han ble parret nær 1 1/2 år. Eller
*beslektet gjennom morfaren, som heller ikke viste aggresjon ved 1 1/2 år.

Men det er helt klart at jeg ville ønske å bli informert om "avlsforbudet" på forhånd :thu:

Post Reply