BadZ's Dr who

Moderator: Moderatorer

Post Reply
zickan
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 04 Mar 2013, 18:20
Kjønn: Kvinne

BadZ's Dr who

Post by zickan »

Jag är inte jätte duktig att komma ihåg och logga in här. Det är bättre att maila mig eller skriva på fb: https://www.facebook.com/Zickansrattery (även mer bilder här under Dr who)

For å annonsere et planlagt kull på NTF må følgende skjema fylles ut:

Dato for sammensetting av rotter: 8-10/11 2013

Hunnrotta:
Navn: Zickans black magic
Variant fenotype: Silver black, topp, slät
Variant genotype: aa
Fødselsdato : 17 april 2013
Eier: Maria(nicciz) Nilsson, Badeed's
Opprinnelse: Född här
Er rotten importert? Nej
Hvis ja, dokumentasjon: (legg ved link til eller bilde av scannede eller fotograferte dokumenter, importtillatelse, helseattest o.l)
Hvor lenge rotta har vært hos eier: Sedan 6 veckors ålder
Sykdom: Ännu fullt frisk
Vekt ved parring: 365
Temperament: fungerar riktigt bra i sin flock, var inge problem för henne att flytta hem igen till gamla flocken efter hon bott här under parning och kullen. Bor hos en annan uppfödare, så det ändras i flockarna lite då och då på gammalt som yngre. Älskar sin ägare och valde henne som liten. Lätt att hantera av andra men mer svårflörtad, inte alls lika pussig och mammig med mig som med sin ägare. Barn har inte varit några problem.
Stamtavle: ja, lägger in länk eller bild sist med hela ungarnas stam.
Tidligere kull: nej
Avvik fra NTF's avlsveiledning: kan inte era riktlinjer. följer srs.

Hannrotta:
Navn: Filipe ZeSvahu
Variant fenotype: Silver russian blue, topp, slät.
Variant genotype: aa dd
Fødselsdato : 29/1 2012
Eier: Victoria Widerkrantz /Zickan's
Opprinnelse: Privat
Er rotten importert? Ja
Hvis ja, dokumentasjon: inge krav av papper på imp till sverige från tjeckien.
Hvor lenge rotta har vært hos eier: snart 2 år. sedan ca 6 veckors ålder
Sykdom: Haft lite nysningar till och från.
Vekt ved parring: 507gram
Temperament: Gudmomlig. Han och två till äldre har varit stor hjälp till osäkra och stökiga hanar som jag hjälpt till med. Varit snäll men fast på sina åsikter. Aldrig varit bråkig, har nån kaxat sig mot honom har han inte backat. Stått lugnt kvar utan att svara på stökig hanes rump backande eller liknande. Tagit över två avlivningshotade killar som varit sönderstressade och ohanterbara. De bet varandra och fungerade inte mer nått. Även dessa var det bara att sätta in utan intro. Ena blev så pass stabil efter tryggheten med filipes flock att han flyttade med filipe in till stora flocken och andra killen kunde återvända till ägarens flock.
Varit en go madrass för de som behövt trygghet. Lugn och sansad i alla situationer.
Stamtavle: Ja.
Tidligere kull: En kull innan (elfs) ville ha en till på honom för utvärdering och den tidigare honan hade lite tveksamheter som dök upp efter parningen.
Avvik fra NTF's avlsveiledning: kan inte dessa. följer srs riklinjer

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: Magic mötte nytt senast oktober. Filipe mötte inge nytt mellan oktober tills nu i januari.
Ungarna har inte mött något utomstående. De har träffat andra ungar från annan kull här hemma som ungar från kull hos badseeds och samma gäller för hennes då vi har mest ifrån varandra. Är mest jag som tar in nytt ibland.
I slutet på december satte jag in 2 halvgamla hanar och 1 halvgammal hona till ungarnas två burar ifrån mina två flockar.
Ge dom chans för lite uppfostring av andra än förälder. Och de äldre bor ännu med de små.

Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: Behandlade filipe en vecka innan magic kom, så magic fick i samma veva de parades för att hon inte skulle ev få och sedan ge åter till mina när deras skydd försvann.
Kör på stronghold. Brukar även behandla ungar som flyttar utomlands med stronghold och axilur avmaskning runt 1-2 veckor innan avresa. Smått onödigt, men känns skönare att göra då resan kan ta lite på energin och det finns alltid risk att man missar.

Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene?
Ja någorlunda. Varit helt stopp under tiden parning till ca 4 veckor. Sedan tog jag hem en hona. Men inte varit i närheten av de små, annat rum. Men samma bostad.


Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde: ja
Pris: 500 sv kr (då ingår veterinärintyg)
Annet: (f.eks. mer info på hjemmeside, kontaktadresse til tidligere eier, opplysninger om linjer, såkalt "avlsforbud")

Forventinger til
Farge: S/Ba och ev rubl
Tegning: inga
Ører: topp ev dumbo
pels: slät
Annet:

Begrunnelse for parring: Filipe är en stor favorit här hemma på många sätt. Han är otroligt flocksmart som mjuk att hantera och lätt i alla situationer. Imp han och systern favella. Tyvärr tog inga parningar på henne trots ett par försök. Troligen vägde hon för mycket. Både är rätt långa i kropparna. Syrran har mer mage. Både är lika i temperamentet och hanteringen.
Filipes första kull med honan där dök det upp lite saker på honans sida som ville ge mig en säkrare kull efter filipe som jag vet att jag kunde räkna på. Därav valde jag att be om att få låna Magic från min tidigare kull(the black). Hon är från en linje jag haft rätt länge. Hennes pappa är kvar här och över 2 år nu. Grandchampion guld pet Emerald. Bakom honom är mycket av min gamla linje där det varit många 3åringar, och mycket finskt. Hans pappa var gudomlig och extremt bra flock ledar ihop med sin bror(verra och ei sunkkas). Gett ifrån sig mycket mjuka avkommor. Tyvärr har magics pappas kull haft en del otur. ingen är obducerad så svårt att säga på vad, men några har redan avlidit utan symptom på att va dålig. Magics alla syskon lever och mår bra utom en hane. Ägaren tog in en vild råtta och efter det dök en del problem upp som rossel, nysningar och dödsfall. Magics bror fick kraftig diaree, riktigt uppsvullen och avled fort.
En bror är lite osäker och stökig sedan tonåren. Är äldst i sin flock så ägaren skall sätta ihop honom med nån äldre stabil, se om det hjälper.
Magics mamma lever( princess nightmare) hon bor också här och nu 17-18 månader. Hennes pappa är från en linje jag hållit på med sedan start i princip. Lite släkt med det bakom emerald. Mycket bra livsålder och hälsa med många till 3 år. Litet snedsteg med livsåldern sedan en finsk hane parades in. Släkten på 4de ledet bakom hade lite problem med hälsa. Vet ej om det var pga bakterie eller pga generna. Inte varit problem efter det, men kan ligga nått där. det var första ledet efter finska delen, 3 ledet bakom, andra ledet efter finska parades in var det inge problem med hälsan, men livsåldern på några var redan vid lite efter 2 år.

Filipes stam har jag försökt forskat på så mycket det gått. Knockar massor pga språket och google translate. Men har ännu en del kontakt med tjeckiska uppfödarna. Ska ännu va lugnt med syskonen. Mesta negativa med filipes kull är att de har små ögon. Ingen av kullarna efter filipe har fått detta. Men bör tänkas på. Längre bakom filipe är det en del svensk igen.
Har runt 10 led bakåt med en del hack. Mestadels är namn och färger. fått tag på en del datum och det verkar relativt ok livsålder på det jag grävt fram.


Når kullet er født skal dette skjemaet fylles ut:
Født dato: 1 december 2013
Antall: 16
Dødfødte: 0
Antall levende etter 3 uker (avvenning): 11
Antall hunner: 6
Antall hanner: 4
Varianter: silver black
Eventuelle helseproblemer/misdannelser hos ungene og foreldre: Inge problem på ungarna. Mycket om föräldrarna står ovan. Men kan skrivas ned.
Frivillig: http://zlitter.weebly.com/doctors-enemies.html
Frivillig: Var lite segt med vikterna första 3 veckorna, sedan satte det fart och alla låg över 80 gram vid 5 veckor. Nu är alla över 100.
Frivillig: Eventeuelt opplysninger om farger, tegninger, øyne, ører.


Tror jag klarat mig igenom att svara på allt nu. Annars bara säga till :cheerful:


De som söker hem ännu är 2 hanar(meddling monk, luke rattigan), 2 honor(adipose och weeping angel eller silence) Osäker på vilket namn som nicciz valde.

OBS! Transport från Sverige
Jag vet mer säkert på Måndag hur det blir. Just nu lutar det åt att jag kommer följa med en kompis till Oslo runt 27-30 januari. Men hur som så skall några råttor över till Marlene. Så transport bör lösa sig på ett eller annat sätt.
Zickans Rattery och Råttsele - zickan.weebly.com

zickan
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 04 Mar 2013, 18:20
Kjønn: Kvinne

Re: BadZ's Dr who

Post by zickan »

Finns även kvar från 3 andra kullar också. Ska bara hinna skriva annons. Tar lite tid att skriva med så långa mallar. Försöka hinna med det i morgon.
Zickans Rattery och Råttsele - zickan.weebly.com

zickan
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 04 Mar 2013, 18:20
Kjønn: Kvinne

Re: BadZ's Dr who

Post by zickan »

:boing: Jag kommer resa till Oslo den 30de januari. Kompisen skall vara på läkarbesök kl 15 vid Majorstugan. Enklast vore att lämna av råttor innan dess.

Image
Zickans Rattery och Råttsele - zickan.weebly.com

zickan
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 04 Mar 2013, 18:20
Kjønn: Kvinne

Re: BadZ's Dr who

Post by zickan »

En av de två tjejer som söker hem.
Image
Zickans Rattery och Råttsele - zickan.weebly.com

zickan
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 04 Mar 2013, 18:20
Kjønn: Kvinne

Re: BadZ's Dr who

Post by zickan »

Vet att ni inte ställer ut. Men det är mycket bra tassfärg på ungarna. Dock ser de ut att kunna bli en del silverade.

Image
Zickans Rattery och Råttsele - zickan.weebly.com

zickan
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 04 Mar 2013, 18:20
Kjønn: Kvinne

Re: BadZ's Dr who

Post by zickan »

Image
Zickans Rattery och Råttsele - zickan.weebly.com

zickan
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 04 Mar 2013, 18:20
Kjønn: Kvinne

Re: BadZ's Dr who

Post by zickan »

Svarta tjejerna har hem. Bara två svarta killar kvar
Zickans Rattery och Råttsele - zickan.weebly.com

Post Reply