Frosty och Önska i sverige

Moderator: Moderatorer

Locked
zickan
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 04 Mar 2013, 18:20
Kjønn: Kvinne

Frosty och Önska i sverige

Post by zickan »

Hunnrotta:
Navn: Önska
Variant fenotype: Blue hooded mm
Variant genotype: aagg h
Fødselsdato : Februari 2013
Eier: Victoria Widerkrantz / Zickan
Opprinnelse: Född hos privat person, kom hit med mor och alla syskon vid ca 5 veckors ålder
Er rotten importert? Nej
Hvis ja, dokumentasjon:
Hvor lenge rotta har vært hos eier: Sedan ca 5 veckors ålder
Sykdom: Nej ännu helt frisk
Vekt ved parring: 325gram
Temperament: (mot mennesker inkl. barn og fremmede, mot rotteunger og mot fremmede voksne rotter)
Jag bor sjäv och det finns inga barn i närheten. Så alla som är här är typ mer eller mindre främmande.
Väldigt social och aktiv tjej. Normalt lätt att ta upp och hantera av vem som. Men märkt att hon ogillar en del folk som varit här och kan då spreta och vilja ned.
Flocksmart och lätt med nya oavsett ålder. Har en väldigt stabil honflock just nu oftast är det bara att sätta in nytt utan intro.
Stamtavle: Nej
Tidligere kull: Nej
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Kan inte ntf rekommendationer, Följer srs rekommendationer.
http://www.rattsallskapet.se/html/uppfo ... endationer

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: 1½ vecka sedan kom ny hona hit efter hon varit i karantän hem.
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: 22/8 2013, stronghold
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? nej

Hannrotta:
Navn: Zickan's Frosty the snowman
Variant fenotype: russian silver, slät, dumbobärare
Variant genotype: aaddgg
Fødselsdato : 11 november 2011
Eier: Zickan
Opprinnelse: Född här
Er rotten importert? Nej
Hvis ja, dokumentasjon: (legg ved link til eller bilde av scannede eller fotograferte dokumenter, importtillatelse, helseattest o.l)
Hvor lenge rotta har vært hos eier: Hela livet
Sykdom: Fick in nått skit här som satte sig på ett par råttor. Frosty fick rossel, men det gick över och fortsatte med nysningar och blev medicinerad när det inte försvann.
Vekt ved parring: 550
Temperament: (mot mennesker inkl. barn og fremmede, mot rotteunger og mot fremmede voksne rotter)
Utställd ett par gånger, varit med på gotlands zoo under uppvisning och informering om råttor. Hanterad av alla åldrar. Klarar stress och transport helt utmärkt. Väldigt lugn och stabil i psyket. Hela hans syskon kull är helt utmärkt i temperamentet. Extremt bra flock egenskaper och fungerar i alla miljöer och med allt nytt oavsett ålder. Ende i frostys flock som får köra intro med nya hanar är flockledaren när det kommer till äldre hanar. Annars sätts allt nytt in i flocken utan bekymmer.
Stamtavle: Ja. http://zickan.weebly.com/frosty-the-snowman.html
Tidligere kull: Ja, hans första kull är 2 veckor äldre än denna.
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Kan inte era rekommentationder, följer srs.

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: 1½ vecka sedan tog jag hem en hona som suttit i karantän. Ingen har varit i kontakt med henne då hon flyttade direkt in i bebisbur. Men finns i samma hem.
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: 22/8 2013, stronghold.

Pris: Jag tar 300svkr för en råtta. Eller 500svkr och då får man med en veterinär besiktning.
Annet:

Forventinger til
Farge: Blue, Black ev russian silver
Tegning: Otecknat och eubk
Ører: Topp
pels: Slät
Annet:

Begrunnelse for parring:
Jag har försökt tagit kull på frosty med andra honor och det har inte tagit. Men dessa honor har inte heller fått kull med prov av parning med andra hanar. Denna parning är en stor del av mitt arbete mot förbättrat temperament som att försöka få till standard enlig russian silver. Frosty är ifrån en extremt bra temperamentskull som för min del är ett stort värde utefter alla syskonen blivit som äldre. Alla syskonen lever idag utom en hane och de är nu snart 2 år. Den hanen som är avliden försvann för flera månader sedan. Han fick ett problem med pungen och åkte in akut för operation. Tyvärr gick det inte så bra och han avled ett tag efter. Jag har haft lite kontakt med finnarna om vad som finns bakom. Det ska inte finnas några pung problem, livsåldern bakom frosty har varit bra med några upp mot 3 år. Men det är lite svårt med kommunikationen till och från. Jag hade frostys pappa som farbror. Ett utmärkt syskonpar som höll bra koll på en stor flock av 17år. De två var storfavoriter hos både mig och många och det är just de två bröderna jag vill fortsätta hålla liv i med att föra vidare frosty då hans hela kull har samma beteende.
Men frostys mor var en guldklimp. Bet-eden var också från finland. En stabil och lugn hona. Ende negativa jag kan säga om henne är att hon var kort och lite rund om magen. Jag har alltid föredragit stora, avlånga, muskulerade djur vilket hon inte var. Men hennes flock känsla och utstrålning gjorde mig riktigt kär i henne. Tyvärr fick hon tumör och avled lite efter 2 års ålder.
Frostys pappa började bli bakbenssvag vid närmandet av 2 års ålder och på slutet när han hade svårt att använda benen började han även rossla. Valde att avliva när han inte längre kunde stå på bakbenen.
Hans bror. frostys farbror var kvar någon månad men han tappade lusten med allt. De två var så tajta och verra började tyna bort efter brodern avlivats.

Kullmamman kom som en önska och slog ned. Jag såg en annons på fb om ett par som köpt två av samma kön och det visade sig inte vara två av samma- De fick ungar och ägarna försökte mata bort dom till orm som ratade. Klarade inte av hennes sätt att prata om dom så jag åkte dit och hämtade kullmamman(bonus - ba hd) och alla ungar utom en hane som stannade i hemmet med pappan. Bonus är en väldigt stresstålig mamma, som klarade förvånandsvärt mycket mer än vad jag trott. Hon utvecklades fort framåt och bor nu hor en kompis. pappan är en ba husky roan.
Jag tog alla syskonen i den kullen med mig hem och placerade ut. Mamman var även dräktig igen då hon bott med kullpappan. fick en till kull här. Alla ur andra kullen är bra. men två ur första är lite lättstressade och uppvisar strul i flock som en del dominans beteende. Ena hanen omplacerades och det klarade han inte av, fick komma hem igen till sin gamla flcok och då blev han bättre. Andra hanens fock har varit lite ostabil och det klarade inte den hanen av som flipprade lite. Han fick dock en ny stabil flock och det går bättre men ännu är han känslig.
Jag valde ändå använda önska från första kullen. Dels för att hon själv är stabil och har en bra personlighet. Men dels även för att det är många syskon i två kullar och bara två som har en del tonårs poblem och stresskänslighet. Många av hennes syskon är normala och ett par har verkligen det där lilla extra med jätte häng och toppen flock känsla. Så jag ville chansa med denna parning för att få vidare frosty, men även för att jag vill ha mer från önska.
Önska var dock inte planerad till kull med frosty då jag inte vill ha in tecknat i hans linje. Men pga att de andra parningarna inte tagit så valde jag att använda två tecknade honor med frosty som ändå var planerade i avel med annan hane.

Når kullet er født skal dette skjemaet fylles ut:
Født dato: 21 augusti 2013
Antall: 11
Dødfødte: 0 vad jag vet om. Kollade boet först 2 timmar efter födseln.
Antall levende etter 3 uker (avvenning): kommer
Antall hunner: 8
Antall hanner: 3
Varianter: Ser ut som alla är blue i enfärgat och eubk. Mest troligt kommer de bli silverade.
Eventuelle helseproblemer/misdannelser hos ungene og foreldre:
Frivillig: http://zickan.weebly.com/litter-2.html
Frivillig: Eventuelt vektoppdateringer.
Frivillig: Eventeuelt opplysninger om farger, tegninger, øyne, ører.
Zickans Rattery och Råttsele - zickan.weebly.com

zickan
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 04 Mar 2013, 18:20
Kjønn: Kvinne

Re: Frosty och Önska i sverige

Post by zickan »

Jag förstår inte alla norska ord och osäker om jag skrivit i mallen rätt. Men vi gör detta försöket.
Råttorna finns i Sverige, västerås.

Glömde lite länkar om div.

Frostys mamma: http://zsrip.blogspot.se/2013/06/bet-eden.html
Frostys Far och farbror : http://zsrip.blogspot.se/2012/04/sunkkas-verra.html

Inte hunnit med så mycket bilder och hemside uppdatering pga hundutställning mm men det kommer.
Lägger länkar på kullsidan till bilder. Och bilder lägger jag här
Fb grupp: https://www.facebook.com/Zickansrattery?fref=ts
Eller här, Dayweivs: http://dayviews.com/zickan/home/

Min mail: Widerkrantz@hotmail.com eller lägg till mig på fb :-)
Zickans Rattery och Råttsele - zickan.weebly.com

zickan
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 04 Mar 2013, 18:20
Kjønn: Kvinne

Re: Frosty och Önska i sverige

Post by zickan »

Visade sig att jag sett fel på två hanar. Det är 5 Hanar och 6 Honor
Zickans Rattery och Råttsele - zickan.weebly.com

Locked