Dyrebutikk-UPS

Moderator: Moderatorer

Locked
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Dyrebutikk-UPS

Post by Matmor »

En av de lokale veterinærene har fått et problem i fanget i form av en hunnrotte som ble kjøpt drektig i dyrebutikk. Jeg har lovet å hjelpe til med salg av ungene og oppfølgning, siden forsøket på å gi dem bort har ført til uønskede henvendelser fra reptileiere. Farger og tegninger må foreløpig tas med en klype salt, inntil jeg får sett dem i morgen ettermiddag.

Ungene er leveringsklare og vil bli solgt for kr. 100,- pr. stk. Jeg har mulighet for å ta dem med til Rottefest Østlandet 2012, og inntektene fra disse ungene vil gå direkte til NTF's helsefond! I tillegg tilbyr veterinæren at kjøpere kan få kjøpt ett bur til halv pris fra Dyreklinikk 24, som har avdelinger flere steder i Vestfold.

Ungene er 6 1/2 uke gamle, dvs. født ca. 17/8 2012. Det ble født 12 unger, med ved 3 1/2 uke døde plutselig 4 stykker uten forvarsel i løpet av et døgn. De som er igjen er 3 gutter og 5 jenter. En av jentene blir trolig igjen hos veterinæren for å holde moren med selskap.
Det er husky i kullet, black hooded (?) og noe som kan høres ut som siamese: "albino med røde øyne, litt mørkere enn albino pleier å være og ikke ordentlig hvit, mer som pen brun hudfarge".

Ungene er skilt på kjønn. Jeg skal få flere detaljer på når de ble adskilt i morgen. Da kommer jeg også til å ta noen bilder.

Planlagt/ikke planlagt:
Ikke planlagt. Mor kjøpt drektig i dyrebutikk. Hun stod sammen med en ung hannrotte som kan være faren. Både mor og antatt far var i følge veterinærens beskrivelse black bershires, alder ukjent.

Karantene: holdt adskilt fra andre rotter siden moren ble kjøpt, dvs. minst 8 uker.

Lus- og middbehandling: antagelig ikke - jeg kommer til å sjekke dem for middsår i morgen.

Foreldrenes helse og temperament: Mor er frisk og menneskevennlig til vanlig, men har kløpet veterinæren minst én gang. Den antatte faren oppførte seg normalt under håndtering i dyrebutikken. Siden moren ikke har hatt andre burkamerater hos veterinæren enn sine egne unger vites ikke hvordan hun fungerer i flokk.

Unger solgt via meg vil bli ført inn i RatTraks og fulgt opp halvårlig.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dyrebutikk-UPS

Post by wollf »

matmor kan jeg legge ut info om dette på facebook?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dyrebutikk-UPS

Post by Matmor »

Flott hvis du gjør det :cheer:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dyrebutikk-UPS

Post by wollf »

frakt til bergens området kan fikses

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dyrebutikk-UPS

Post by Matmor »

Supert!
Etter å ha sett på gjengen skal en del av opplysningene fra første innlegg rettes.
Mor er toppøret black hooded, ikke black berkshire. Den sannsynlige faren var også black hooded, ikke berkshire. Alle ungene er toppørede og enten hooded eller banded/striped husky, som stemmer med at begge foreldrene kan ha vært black hooded. Og ungene er black og sannsynligvis champagne, ikke black og siamese.

Bilder kommer senere i kveld hvis jeg får det til (kranglete pc!).

Jeg kommer ikke til å ta med meg noen av jentene. De var bittesmå. Den største veide ca. 70 g ved 6 1/2 uke, og den minste bare litt over 40... Mor var ikke store jenta selv, stakkars, rett rundt 200 g. Alle guttene var godt over 80g og vil sikkert tåle en flytting.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dyrebutikk-UPS

Post by Matmor »

Hoodedchamp.jpg
Attachments
Huskychamp.jpg

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dyrebutikk-UPS

Post by Matmor »

Hm... jeg sjekket akkurat reglene for bilder, og så at de ikke skulle legges som vedlegg. Men jeg har hatt pc-krasj, og venter på ny maskin før jeg kan få opp back-up'en (ikke mulig på annet enn en Dell, visstnok). Dermed står jeg også midlertidig uten mulighet til å legge ut bildene på nettsidene mine. Hvis noen kan legge ut bilder av gutta for meg på riktig måte hadde det vært flott -jeg har også bilde av den tredje, som muligens er husky og muligens blazed american berkshire.

De søte små står i alle fall og gumler rottemat og bruker drikkeflasken hyppig.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dyrebutikk-UPS

Post by Matmor »

Toras fargetips var mock beige, som kan forklare hvorfor de har for mørke øyne til å være champagne og for lyse til å være beige. Fargen på pelsen stemmer også, sier hun...

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Dyrebutikk-UPS

Post by torasrotter »

Ja det sier hun :thhpt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dyrebutikk-UPS

Post by Matmor »

Det ser ut til at to av de små får nytt hjem i Horten. :bounce: Klarer vi å finne en eier til den tredje også? Akkurat nå står alle de tre sammen med mine gutter, men det er en høyst midlertidig situasjon siden jeg reiser på ferie om en uke og må returnere enslingen til veterinæren før jeg drar.

HildeT
Sover i do
Posts: 203
Joined: 08 Aug 2012, 12:56
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg

Re: Dyrebutikk-UPS

Post by HildeT »

Hei, er de fortsatt noen ledige rotteunger? Er på utkikk etter
1 hunnrotte. Jeg har 2 hunrotter fra før :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dyrebutikk-UPS

Post by Matmor »

Jeg kan formidle kontakt. Antagelig er den største av jentene blitt 80 g nå. Hvis du sender meg en pm med litt opplysninger om rotteerfaring, telefonnummer, navn og adresse så prater jeg med veterinæren i morgen :cheer:

HildeT
Sover i do
Posts: 203
Joined: 08 Aug 2012, 12:56
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg

Re: Dyrebutikk-UPS

Post by HildeT »

PM sendt :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dyrebutikk-UPS

Post by Matmor »

Tråden kan stenges.

Locked