Omplasseringskullet trenger hjem

Moderator: Moderatorer

Locked
Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Omplasseringskullet trenger hjem

Post by Lene »

Moren til dette kullet kom til oss fra en kritikkverdig hjem, og fødte ungene dagen etter. Vi vet derfor veldig lite om opprinnelsen, og aner overhodet ingenting om faren. Vi er spesielt ute etter hjem til hannene, hunnene kan vi beholde selv. Ungene skal IKKE avles på da vi mistenker innavl, muligens i flere ledd.

Hunnrotta:
Navn: Kalles foreløpig bare Mamsen
Variant fenotype: Black, muligens Berkshire, har ikke tittet så nøye etter, for å være helt ærlig, har vært opptatt av å sjekke andre ting ;) Korthåret og toppøret.
Variant genotype: Vet ikke
Fødselsdato : Vet ikke
Eier: Lene Steiro
Opprinnelse: Omplassert
Er rotten importert? Nei
Hvor lenge rotta har vært hos eier: I skrivende stund, drøyt 2 døgn
Sykdom: Vet ikke
Vekt ved parring: Vet ikke
Temperament: Har vært veldig tolerant overfor meg og latt meg klappe henne, selv om hun knapt kjenner meg. Og jeg kjenner henne da følgelig like dårlig.
Stamtavle: Nei
Tidligere kull: Vet ikke
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Ja, mye, i tillegg er hun for lett

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: Vet ikke, men ikke etter at hun kom til oss
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: Vet ikke
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? Vi vil ikke ta inn nye rotter før det, nei


Pris: gratis til gode og kjente hjem, ellers 150,- for en, 200,- for to.
Annet: Som sagt, disse ungene skal IKKE avles videre på. Selges kun to og to, med mindre til kommer til noen som har noen den kan bo sammen med.

Hannrotta:
Vi vet INGENTING om faren til dette kullet, annet enn at han kan være i slekt med mor.


Forventinger til
Farge: Vet ikke
Tegning: Vet ikke
Ører: Vet ikke
pels: Vet ikke
Annet:

Begrunnelse for parring: Uhell og dårlig boforhold


Når kullet er født skal dette skjemaet fylles ut:
Født dato: 08.07.12
Antall: 13
Dødfødte: 1
Antall levende etter 3 uker (avvenning):
Antall hunner: Jeg tror 5
Antall hanner: Jeg tror 7
Varianter: Vet ikke ennå
Eventuelle helseproblemer/misdannelser hos ungene og foreldre: Litt småsår etter at mor var litt røff, men det meste har fått skorper/har grodd nå.

Interesserte kan sende meg PM her, eller ringe/send SMS til 97 18 22 50

Leveringsklare fra uke 33 (13. aug.). Vi er fleksible, for et godt hjem venter de gjerne litt lenger hos oss dersom det passer dårlig.

Har du plass, så forbarm deg gjerne over disse små stakkarene, som ikke har fått den beste starten på sitt liv! På den måten kan du også hjelpe oss til å kunne hjelpe flere eldre rotter senere, som vanligvis er vår prioritet :)

Takk for oppmerksomheten!

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Omplasseringskullet trenger hjem

Post by Tonje Lenore »

Lene wrote: Ungene er nå en drøy uke gamle, og begynner å bli riktig så søte. Det er 7 gutter og 5 jenter. Den dagen de ble en uke gamle veide de fleste 13 gram, med 1 jente på 11g, en av hvert kjønn på 12g og en gutt på 14g. De blir nok Black og Black Berkshire, bortsett fra en jente som blir Badger (aner ikke om dette er riktig uttrykk på norsk). Hun blir dog igjen her :)

Image
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Omplasseringskullet trenger hjem

Post by Tonje Lenore »

Lene wrote:
Nå har ungene rundet to uker og vel så det. Mamsen er fortsatt en strålende mor, og ungene utvikler seg flott, selv om de muligens er litt mindre enn gjennomsnittet. I går, på dag 15, ble alle veid og tatt bilder av, og de fikk navn. Vi hadde det moro med å tildele navn, så noen er nok mer komiske enn fornuftige. Nye eiere er selvfølgelig velkomne til å gi nye navn når den tid kommer.
Alle ungene er Black Berkshire, såvidt jeg kan forstå, tre har helt svarte haler og minimalt med hvitt på magen/brystet.

Her følger bilder, navn og vekt på alle, bortsett fra jenta Nana, som helt sikkert blir igjen her.

Gutter:

Amor - 21g - har et hvitt hjerte på venstre flanke.
Image

Billy-Rolf - 21g - middels hvitt på magen, liten hvit haletipp.
Image

Diltefjerten - 21g - omtrent kliss lik Billy-Rolf, bare smådetaljer skiller, navnet hans var et tullenavn til hest noen en gang kom på :giggle:
Image

Quasimodo - 21g - Quasi hadde en kul på ryggen, derav navnet, men nå er det kun et lite arr igjen. Vi vet ikke om det vil gro pels der. Bortsett fra dette, er han også veldig lik Billy-Rolf og Diltefjerten.
Image

Hetfield - 20g - helt svart hale, og kun et par tynne striper med hvitt på brystet.
Image

Napoleon - 21g - hele magen og brystet er hvitt, og han har lang hvit tipp.
Image

Dio - 16g - kullets minste nøste, helt svart på halen, og har kun noen få hvite hår på brystet.
Image


Jentene:

Alice - 20g - helt svart hale, og en liten hvit trekant på brystet.
Image

Tuppen - 20g - kun en bitteliten hvit haletipp
Image

Månestråle - 20g - mye hvitt på magen, og svartfargen på halen ender i en spiss i det hvite.
Image

Freia - 20g - mye hvitt på magen.
Image
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Omplasseringskullet trenger hjem

Post by Tonje Lenore »

Lene wrote: Tora (torasrotter) fra Karmas oppdrett har vært så veldig snill og tilbudt seg å hjelpe til med frakt. Hun skal selv overta et lite nurk, og kan bringe med seg flere til strekningen Oslo - Kristiansand, i tillegg til at hun også kan hjelpe til videre til Stavanger. Så om noen fra det blide Sørland kunne tenke seg å tilby et hjem, så er frakt ordnet :)
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Omplasseringskullet trenger hjem

Post by Tonje Lenore »

Lene wrote:
Ungene har nå rundet 3 uker, og vi fikk veid dem og tatt nye bilder på "bursdagen". Lodottene er nå veldig aktive, og det var en utfordring å få tatt gode bilder, noe vi ikke lykkes med når det gjelder alle, men det ble da noen gode forsøk i alle fall. De spiser fast føde, og noen har også begynt å snuse litt på vannflaska. De er små for alderen, moren fikk nok ikke nok næring gjennom svangerskapet, men så sjarmerende og nusselige at de er til å spise opp. Nå begynner vi også å merke forskjeller i personlighetene deres, så jeg skal prøve å fortelle det jeg har sett foreløpig. De er jo ennå unge, så mye kan forandre seg, men noen ting er veldig tydelige.

Alle ungene blir forøvrig tatt ut hver dag, og de blir også introdusert for andre enn oss, for at de skal bli vant til å møte nye mennesker.

Vi begynner med gutta.

Amor - 29g - Amor er leken og frempå, han liker å være der det skjer, og han er helt trygg på alle som vil hilse på han. Amor er fortsatt ledig.

Image

Billy-Rolf - 29g - BR er litt mer stillferdig, men nysgjerrig. Han gjør ikke så mye ute av seg, og er litt mer forskende enn flere av sine brødre. Han er tillitsfull. BR blir rogalending hos Vicky, hvis alle planer går i orden.

Image

Diltefjerten - 30g - Dilten er, lik sin nesten-tvilling BR, litt mer anonnym, holder seg litt i bakgrunnen, er lar andre gå først, men han er litt mer aktiv enn BR. Liker å snuse lenge og vel på alt han kommer over, inkl. folk. Dilten leter fortsatt etter et godt hjem.

Image

Dio - 23g - Dio er fortsatt minstemann, og det lever han høyt på. Han er kullets sjarmtroll, og jeg er sikker på at han bruker sin lille størrelse for alt det er verdt. Han er en trivelig liten fyr som elsker oppmerksomhet. Dio er fortsatt på utkikk etter en ny eier å sjarmere buksene av.

Image

Hetfield - 29g - Hetfield ligger midt på treet. Han er ikke først fremme, men heller ikke sist. Han er ingen pyse, men ikke den mest eventyrlystne. Han er helt trygg på folk, men ikke den som oppsøker oss mest. En helt gjennomsnittsfyr, altså, men kjempesøt likevel. Hetfield leter etter et trygt hjem.

Image

Napoleon - 27g - Nappy er den mest frempå og freidige av gutta. Han er alltid først, og er foreløpig den eneste som klarer å hoppe ut av fraktboksen vi bruker når vi tar dem ut. Han har flere ganger stukket nesa for langt ut over kanten på senga (hvor vi har dem ute - trygt og mykt), og ramlet ned på gulvet. Han havner stadig i trøbbel, den lille rampen. Veldig trygg på oss, og oppsøker oss mer enn gjerne, helst for å stikke nesa inn i øret eller noe sånt :giggle: Nappy flytter til det glade Sørlandet, og Tora, og kommer til å passe inn der som hånd i hanske, tror jeg.

Image

Quasimodo - 29g - Quasi er også en liten kar med dårlig tid, han vil helst være overalt hele tiden. Han har hele tiden hatt kullets spisseste albuer, han har pløyd seg frem siden han kunne krabbe. Det er kanskje litt tidlig å si, men jeg tror ikke han gjør det fordi han vil være tøffest eller sjefe, men han er litt selvsentrert. En artig liten gutt, og han leter fortsatt etter sitt nye hjem.

Image

Over til jentene, som har det ikke er så mange igjen av. Nana og Alice blir igjen her, så dem legger jeg ikke ut bilder av.

Freia - 29g - Freia er, etter Nana, den mest frempå av jentene. Hun er eventyrlysten og nysgjerrig, og elsker å klatre rundt på hånda. Hun er kjempesøt, og skal flytte til Vicky sammen med BR.

Image

Månestråle - 27g - Månen er veldig opp og ned, hun kan være høyt og lav i det ene øyeblikket, finner på masse tull og ramler ned av senga, mens det neste øyeblikket er hun rolig og forskende, nesten lat. En veldig morsom frøken å følge, siden hun skifter så fort. Månen er ledig på markedet, med forbehold*

Image

Tuppen - 28g - Tuppen er kullets største pyse. Hun har tatt etter sin mors skvettenhet, og liker seg best under et bein eller under en genser når hun er ute. Hun utforsker ikke mye, og skvetter litt når vi løfter henne, men når hun kommer ut, er altså folk generelt mye tryggere enn åpent lende. Hun har litt agorafobi, rett og slett. Vi vil prøve å jobbe med å få henne tryggere, forhåpentligvis er det bare en fase. Tuppen er tilgjengelig, med forbehold*

Image

* Urokråka vil ha en jente, men har ikke valgt ennå. Så kun èn jente er ledig.
5 gutter leter fortsatt etter hjem. Med litt flaks, så kan det være at noen av dem kan flytte til Trondheim, er et par som har meldt sin interesse der, men vi har ikke funnet noen som helst sikkert kan hjelpe med frakt den veien, selv om vi har en kanskje. Hvis noen skal fra Osloområdet til Trondheim, og kan ta med noen rotter, så skrik gjerne ut :)
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Locked