Blåmuggost-kullet

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Blåmuggost-kullet

Post by Matmor »

Navn
:leftrat: Matmors Selkie / :rightrat: Matmors Lord Byron
Født 29.07.2013 / 20.01.13
Beskrivelse
genetikk Black-basert RED, toppøret, glatthåret, heterozygot for ukjent blekende gen/
:rightrat: Lys RED (black-basert, homozygot for ukjent, blekende gen), glatthåret, toppøret
Eier Matmor
Matmor, Kikky er fórvert
Opprinnelse begge Egenproduserte - og dermed ikke importert
Beboelsestid Hos eier siden fødsel / :rightrat: Hos fórvert siden ca. 7 uker
Stamtavle :leftrat: Foreldre: Matmors Ada, Matmors Colin Firth
Besteforeldre: Flaxholme Mischief og Flaxholme Faust
Oldeforeldre: Flaxholme RED rotter /:rightrat: Foreldre: Flaxholme Mischief og Flaxholme Faust
Besteforeldre: Flaxholme RED-rotter
Vekt : ca. 450 g / Ca. 700 g
Helse Frisk, aldri vært syk /Frisk, aldri vært syk utover litt snufs i sommer
Adferd med rotter Fungerer bra i flokk, fin i introduksjon med voksen hunn da hun selv var 7 mnd/ Fungerer bra i flokk, fin i babyintro, fungerer bra under lufting med voksne hanner hos Matmor
Adferd med mennesker Kontaktsøkende og fingerslikkende overfor eier og eiers familie, uinteressert i andre / Kontaktsøkende men ikke så kjælen
Tidligere kull :leftrat: Ingen :rightrat: Ingen
Avvik fra avlsveiledningen Innavl

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: 16.03.2014 i forbindelse med flytting til hunnens hjem for parring
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: vil bli behandlet 2 ganger før eventuell fødsel, trolig med Stronghold
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? Ja.

Forventinger til
Farge: Black og lys (mink? russian blue? noe annet?)
Tegning: RED
Ører: toppøret
Pels: standard

Begrunnelse for parringen: Parringen er en del av et pågående forsøk rundt innavl. Rottene fra denne slekten har hatt meget bra gemytt, og er store og fine, men har en tendens til å bli for store. Det er for tidlig å si hva deres gjennomsnittlige levealder blir på, men den ligger an til å være sammenliknbar med norske utavlede rotter. Fordi størrelsen (både lengde og fedme) kan bli et problem hos disse rottene har jeg valgt to av de slankeste.

Annet: Informasjon om foreldrenes kull og besteforeldre ligger på Matmors hjemmesider. Kullrapporter for de norskfødte kullene ligger også på NTF's forum. 6 månedersrapport for Selkies kull legges ut en av de nærmeste dagene på NTF's forum og på mine hjemmesider. Både Matmor og Kikky kan kontaktes med spørsmål angående foreldrene. Hunnen vil ha tilgang på RM3 f.o.m. parring.

Rottene ble satt sammen 19.03.2014. Jeg observerte to parringer før jeg overlot rottene til seg selv. Selkie har gått kraftig opp i vekt, men det gjelder alle hunnene i flokken. Grunnen er at Rosalind (Selkies tante) kom i retur etter å ha vært lånt ut, og rottene kives litt om posisjon i flokken. Det eneste jeg kan si er at på en uke har Selkie lagt på seg 10 g mer enn sin søster. Derfor legger jeg ikke ut vektøkning på hunnen slik jeg pleier. Jeg har ikke sett at hun har gått i løpetid siden.

Fordi hverken Selkies mor eller mormor spiste bort hårene rundt nipplene før tidligst få timer før de gikk i fødsel, og magen hennes er rund fra før, blir det trolig vanskelig å se om Selkie faktisk er drektig inntil hun begynner å stikke ut på sidene få dager før fødsel. Jeg kommer til å følge med på om hun har løpetid.

Dessverre har programmet som oversetter billedformatet fra kameraet mitt til jpg tatt kvelden. Derfor sliter jeg med å få lagt ut bilder av foreldrene! Forhåpentligvis får jeg hjelp til å reinstallere programmet i løpet av få dager.

Unger vil koste kr. 350,- for 1 og 600 for et par ved henting i Sandefjord. Mot et mindre beløp kan jeg sannsynligvis organisere levering på strekningene Sandefjord - Oslo, Sandefjord-Moss, Sandefjord-Hokksund og muligens Sandefjord - Skien, men det må i så tilfelle skje når jeg eller kuréren har anledning til å reise.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Blåmuggost-kullet

Post by Matmor »

I går hadde Selkie gått ned ca. 15 g, var mindre "stinn" i magen, og mindre pipete. Hun vil bli parret igjen så fort hun får løpetid. Kavaleren er den samme, og han ser veldig ut som han ser fram til et forsøk til :cheerful:

Rottene har fått sin første omgang med Stronghold, og de omgang nr. 2 er rett rundt hjørnet.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Blåmuggost-kullet

Post by Matmor »

I kveld gikk Selkie i løpetid igjen. Lord Byron hadde tydeligvis fått mersmak etter sist gang: da var han ganske blyg og forsiktig, og tok til en viss grad holdningen "jammen, hvis du ikke vil, så skal da ikke jeg trenge meg på". Jeg observerta parringer da også, men det var ikke akkurat heftig. Denne gangen hadde han forstått at det var meningen han skulle løpe etter Selkie i stedet for å bli stående forvirret når hun spratt bortetter. :giggle: Han hadde også funnet ut av teknikken med å trenge henne inn i et hjørne så hun ikke så lett kunne sprette avgårde.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Blåmuggost-kullet

Post by Matmor »

http://matmor.info/Selkie7ms.JPG Selkie
[url]http://%20matmor.info/LordByron14ms.JPG[/url] Lord Byron

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Blåmuggost-kullet

Post by Matmor »

Selkie har hatt vektoppgang og har begynt å pipe når jeg løfter henne. Hun tror i alle fall hun er drektig.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: Blåmuggost-kullet

Post by Heidi »

Følger spent med! :boing:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Blåmuggost-kullet

Post by Matmor »

Selkie er opp 43 g siden parring for 14 dager siden. Det er ikke så mye som 10% vektøkning, men hun er merkbart rundere, og piper fortsatt mye.
Hun skal til veterinær på mandag for å ta en titt på et utslett hun har fått. Mulig allergisk reaksjon på selamectin, mulig hudinfeksjon. Ellers virker hun som om hun er i fin form.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Blåmuggost-kullet

Post by Matmor »

Selkie har begynt å spise vekk håret rundt nipplene. Veterinæren sa hun så "veldig drektig" ut :thhpt:
Hun har fått antibiotikakur og skal gå på den i alle fall fram til fødsel (azitromycin), sannsynligvis lenger.

Termin ca. 4/5 da hun ble parret på kvelden/natten 11/4.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Blåmuggost-kullet

Post by Matmor »

Hun er diger... som om hun hadde spist en appelsin. Jeg satte henne i fødebur i går kveld for sikkerhets skyld. Det var hun ikke helt fornøyd med, men i det siste har hun sovet ganske mye, og det virket som om hun syntes det ble litt mye å ha en burkamerat hele tiden. Så får jeg heller lufte jentene ekstra i dag så de får være sammen.

Foreløpig er hun i alle fall lett å håndtere og virker blid. Det eneste som frustrere meg er at hun aller helst vil sitte på skulderen min når jeg går - og det er ikke så lurt med en vordende rottemamma som ikke helt vet hvor tyngdepunktet ligger lenger!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Blåmuggost-kullet

Post by Matmor »

Dagen har gått med vekselvis høy aktivitet med bolbygging og dels fullstendig utflating. Ingen tegn til nær forestående fødsel ennå. Hun er fortsatt fin å håndtere, men piper.

Vekt + 130g, og det ser omsider ut til at antibiotikakuren begynner virke. Utslettet er mye mindre hissig, og sårene er begynt å bli litt mindre.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Blåmuggost-kullet

Post by Matmor »

Det piper liflig. Ungene kom en gang i løpet av natten/tidlig morgen 04.05. Selkie er så opptatt av dem at hun nesten glemmer å spise selv. Det er første gang jeg har hatt en hunnrotte som ikke kaster seg over grøt etter en fødsel. Men hun virket våken og ikke aggressiv da jeg lettt på taket av sovehuset hun har laget rede i.

Fordi hun ikke har forlatt redet mens jeg har sittet og sett på dem, vet jeg foreløpig ikke noe om antall eller omtrentlig kjønnsfordeling. Dette kommer under fødte kull når jeg har fått lokket henne avgårde :cheerful:

Post Reply