Karma's & Nightsong's Star Wars - kull

Moderator: Moderatorer

Locked
torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Karma's & Nightsong's Star Wars - kull

Post by torasrotter »

Hunrotta:
Navn: Hartmann's Visp
Variant fenotype: Cinnamon self
Variant genotype: AA/Aa mm (momo?) dudu
Fødseldato: 06/08-12
Eier: Tora Espeseth Kvaale
Opprinnelse: Hartmann's v/ Louise i DK
Hvor lenge rotta har vært hos eier: siden 6 ukers alder
Sykdom: Ingen
Vekt ved parring: 353gram
Temperament:
Visp er frempå og tøff, høyt og lav, utadvendt og aktiv. Man merker med en gang at hun liker menneskelig selskap, og at hun er en sosial rotte som trenger mye oppmerksomhet. Får hun ikke det så tar hun det! Hun er samtidig en myk og mild rotte, og henger veldig godt i hånden. Hun leker med fingre og spretter rundt når du kiler hun litt i magen. Ingenting er bedre enn å utforske noe nytt, og det gøyeste i verden er når mamma ommøblerer i buret. Hun flyttet først til østlandet etter hun hadde blitt hentet i DK, men kom så tilbake til meg noen uker etterpå fordi eieren måtte kutte ned på rottehold. Hun taklet både flytting og intro til min flokk uten problemer. Hun viste heller ingen negative tendenser når hun møtte de voksne prinsessene og heller ikke med babyene fra Vitania når de ble introdusert.

Stamtavle: Ja
Tidligere kull: Ingen
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Nei
Er rotta importert: Ja, importtillatelse legges ved så snart jeg har fått scannet den

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: 15 februar
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: Stronghold, 3 mars
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? Ja
Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde: Ja
Annet:
Positivt:
- Ingen anmerkninger i introduksjon
- Godt gemytt mot mennesker
- God helse
- Gode flokkegenskaper
- God størrelse, også hos søsken

Negativt:
- Aggresjon hos søsken (les mer under)

Image

Hanrotta:
Navn: Karma's Lime / Jack
Variant fenotype: Dove Pearl Berkshire
Variant genotype: aa rbrb mm (momo) Pepe Hh dudu
Fødseldato: 07/12-11
Eier: Cecilie Bakkene Winnem
Opprinnelse: Karma's Rattery v/ Tora Espeseth Kvaale
Hvor lenge rotta har vært hos eier: siden 7 ukers alder
Sykdom: Ingen
Vekt ved parring: 455gram 12.02.13
Temperament:
Cecilie om Jack:
Kontaktsøkende, sosial og nysgjerrig. Han slikker fingre, ansikt og alt han kommer over, liker å klatre på meg og leke med hendene mine. Supersnill, aldri vist noen form for aggresjon, selv ikke under veldig stressende situasjoner(tømming av betennelsesbyll).
Jack er en skikkelig kosegris også, elsker å bli klødd i nakken og bak ørene, og virker veldig glad i alle mennesker. Han er helt fantastisk!
Aldri hatt noen problemer med intro eller oppførsel i flokken. En periode prøvde han seg som alfa, da den tidligere alfaen ble kastrert. Men denne rollen ga han opp da to større og sterkere rotter kom inn i bildet.
Han fungerer veldig bra i flokken, virker som han prøver å ordne opp i konflikter og holde en god tone med alle. Jack var den eneste rotta som gikk overens med en problemrotte jeg hadde før, og han går godt overens med alle de jeg har nå.
Super under intro, setter de små på plass, men steller dem og er aldri voldsom etterpå. Sover med og vasker alle, leker med de små og koser med de eldre.

Stamtavle: Ja
Tidligere kull: Nei
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Lav vekt
Er rotta importert: Nei

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: Ved parring
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: Stronghold 5 Februar
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? Ja
Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde: Ja

Annet:
Positivt:
- Fantastisk gemytt
- Ingen dominans ved introduksjoner
- God helse
- Gode flokkegenskaper
- God informasjon om slekt

Negativt:
-Lav vekt

Image

Forventinger til kullet:
Farger: Black, Agouti, Cinnamon, Mink, Pearl, med mulighet for:
-Siamese & Himalaya
Avtegn: Berkshire og self
Ører: Toppøret
pels: Glatt
Annet:
Pris: 400,- for en, 700,- for to.

Begrunnelse for parring:
Jeg hentet Visp i Danmark sammen med endel av søskene hennes. Noen av de er supre rotter, med gode kjælerotte egenskaper og snille i introer, mens noen av de er småaggressive, busige og ikke særlig snille. Disse har ikke vist negativ atferd før de ble flyttet for andre gang, men de var heller ikke så gamle når de ble flyttet at man skulle kunne forvente tegn til aggresjon i så tidlig alder. Det er svært tydelige forskjeller på hvilke av søskene som bør inngå i avl og hvilke som ikke bør det. Jeg kommer kun til å bruke Visp i avl av jentene som ble hentet, og heller se ann de gode hannene til de er blitt endel eldre. Visp er så tydelig en supergod rotte og jeg synes det ville vært synd om hun ikke skulle inngått i avl. Allerede før hun reiste fra oppdretter bemerket hun seg som spesielt utadvendt og sosial, det var så vidt jeg fikk lov til å ta hun med meg Jeg har leitet etter en passende hunne til Jack, og jeg har kikket etter en hunne som har vært mm/momo basert i et håp om å finne ut av hva slags farge Jack og hans mamma Jwi er. Når Visp begynte å nærme seg parringsklar begynte jeg å snakke med Cecilie om muligheten for å parre de to. Visp sine brødre er nå noen store fine gutter med god vekt, og visp er selv ikke en liten jente. Fordi Jack er litt liten i vekt var dette også noe jeg ønsket å ta med i valg av hunne. Kullet Jack kommer fra er generelt små i vekt, og jeg tror det skyldes at mor ikke hadde nok melk til alle fordi det var så stort. Linjen til Jack er godt brukt i Norge med gode resultater, og jeg håper de gode sidene ved Jack vil kunne utkonkurrere de negative sidene i slekten til Visp. Selv om det har vært endel problemer hos Visp sine søsken, så er Visp selv så tydelig motsatt av dette, og jeg håper at sammen med Jack sitt myke sinn så vil de viderebringe gode gener og få flotte sosiale babyer, med masse personlighet.

Parringen settes ikke igang før all informasjon om søsken er mottatt!

Oppdatert 5 Mars:
Oversikt over Visp sine søsken som bor her i Norge (mer info om de som bor i DK kommer):
Hakker, cinnamon rex - Da han først kom i hus bodde han med alle bortsett fra Alfred og Jack, men Hakker og Fiver kranglet så Fiver ble fjernet og kastrert. Og da gikk Hakker helt fint overens med de 3 andre han bodde med, men nå over nyttår har han begynt å gå i negativ retning, det er to-tre måneder etter at han kom i hus. I buret er han klypete og prøver å holde meg fast, skvetter unna om jeg prøver å løfte han ut. Jeg må vente til han går ut selv, også løfte han forsiktig opp med hendene under han uten å holde fast. Når han først er i armene mine går det helt fint, da virker han ikke stresset. Når jeg setter han ned i sofaen med meg er han relativt rolig, men blir veldig gira om det lukter andre rotter der. Han markerer veldig mye, og klyper meg også i føtter og hender noen ganger. Jeg kan kose med han i nakken om han har lagt seg ned for å slappe av/sove. Virker veldig opptatt av å komme bort til andre rotter, og leter etter de som har vært i sofaen før. Kastrering vurderes, men prøver med flere introer først.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skreller, cinnamon rex - Har vært snill i intro til voksen rotte og 5 uker gamle babyer, snill med mennesker, sosial og utadvendt. Liker kos, og kommer ofte bort for å bli klødd litt bak øret. Lett å håndtere, god heng.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skraber, cinnamon rex - Skrabers introer går sakte framover. Han har aldri vist direkte negativ oppførsel mot mennesker men han gnikker seg mye mot folk. Virker ganske stresset til tider, men jeg tror han reagerer mest på lukten av jenter. Så nå som jeg bare har tre jenter så har han roet seg litt. Jeg må være nøye med å ta jentene ut etter guttene da, så ikke han lukter de på fingrene mine.Han biter ikke, bare presser seg mot meg. Sånn, markering med hele seg, liksom. Han koser seg når han ligger alene, har sett han poppe øyne(er derfor jeg ikke har villet kastrere han enda) men helst alene. Aldri på fanget eller noe lignende. Han er heller ikke så glad i kos, men har taklet fint at jeg har kost han på hodet et par ganger. Han biter ikke i intro heller, bare stresser og puffer seg. Har bitt etter de i begynnelsen, men så lenge introene ikke varer lenger enn en time så biter han ikke etter dem.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hulskje, cinnamon berkshire - Har vært snill i intro til voksen rotte og 5 uker gamle babyer, snill og grei med mennesker. Litt forsiktig av seg, men myk og mild rotte. Fin i håndtering og god heng.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Spatel, cinnamon berkshire - Hun terget som oftest de andre. Var veldig dominant og taklet dårlig at hun ikke fikk være sjefen. Hun likte virkelig ikke mennesker, var veldig stiv og anspent når hun ble løfta og glefset etter deg om du prøvde å løfte henne når hun var ute på tur. (Dette var mest i siste tiden). Ble avlivet-
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Piskeris, Cinnamon rex - Har vært snill i intro mot unge rotter, litt busette med voksne men ikke aggressiv. Trekker seg heller unna enn å konfrontere, og holder seg heller litt for seg selv. Fungerer fint i stabil flokk, og lager ikke noen dagligdagse problemer i forhold til flokken. Uinteressert i mennesker, pipete ved løfting og ikke særlig glad i håndtering men godtar det fint.

Oversikt over Lime/Jack sine søsken (mangler rapport på 6 av rottene, men det kommer snarest):
Satsuma:
Gemytt:
Fremdeles leken og sosial. Jeg hadde forventet at hun skulle roe seg ned litt når hun ble eldre, men det ser ikke sånn ut. Hun er fremdeles ikke intr i mennesker og er ikke overbegeistret for håndtering. Hun tolererer det og synes det er helt greit, men hun oppsøker det ikke. Rask til døra, og er alltid med på leking og herjing.) Edit: Satsuma har roet seg ned vesentlig den siste mnd, og er nå en mye mer rolig og snill rotte. Hun har fått bedre tid, og er mye mer glad i mamma nå enn før.

Gemytt mot andre rotter (sover de sammen, vasker hverandre, krangler, biter ol):
Satsuma er en veldig skarp rotte, spesielt i intro. Hun kan herje litt i buret til vanlig også, men fungerer overraskende bra i flokk når den er stabil. Hun jager endel, og legger andre på rygg under intro. Hun biter ikke men hun hyler og bokser mye når hun er i løpetid. Hormonell og opptatt av guttene.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pomelo:
Gemytt: Pomelo er tøff, rampete, kontaktsøkende, nysgjerrig, vågal og bare kjempe skjønn.
Han er overalt, høyt og lavt hele tiden. Går godt overens med de 7 andre rottene. Snill mot
mennesker. Fortsatt veldig leken og utfordrer seg selv hele tiden med å hoppe ned
fra høye høyder. Elsker å slikke/vaske fingre. Krangler sjeldent. Aldri bitt eller vist
aggressiv adferd.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tahiti-Lime:
Gemytt: Tahiti er litt roligere, kosete, tillitsfull, søker kontakt, trives godt med de andre.
Han er glad i kos, popper øyne og gnisser tenner til stadighet. Utrolig snill mot
mennesker og andre dyr (katt, hund og andre rotter). Aldri vist aggressiv adferd
eller bitt. En flott rotte med en herlig personlighet.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bergamott:
Gemytt: Han er meget nysgerrig og slikker også fingre engang i mellem. Håndtering er fint.
Sover fint sammen med de andre og har aldrig været grund for start af noget. Meget neutral i buret.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Clementine (Pinky)
Gemytt:
Var tidligere veldig pipete og stiv, men er kun litt stiv ved løfting nå. Tidligere uinteressert i mennesker, men nå er hun kontaktsøkende og glad i kos.
Blitt en mye bedre rotte de siste 2-3 mnd!
Fantastisk flokkrotte, tok veldig godt imot et kull på 14 babyer. Veldig god tante. Tar imot nye rotter uten problemer, og sover alltid med andre.
Oppførselen har endret seg mye de siste 2-3mnd. Hun har blitt mer voksen, og synes mennesker er mye kulere nå enn før.
Mulig utvidelse av flokk har ført til at hun har blitt mer sikker på seg selv?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Linné og Limetta:
Gemytt: Veldig hyggelig mot mennesker t.o.m fremmede liker å bli lekt med, men er ikke så veldig kosette, Linné kan være det noen ganger.
Gemytt mot andre rotter: Nå har jeg bare de to da, og de er veldig snille med hverandre, er litt knuffing, men det er vel normalt mellom søsken.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rottas navn: Sweetie
Gemytt:
Hun har et herlig gemytt, sier ikke nei til kos, men å bli holdt er fortsatt ikke favoritt, spreller litt, men når hun først skjønner at det er for kos går det fint.
Søt og snill med nye mennesker, slikker på fingre og kosejente!
Intro mot yngre er ikke noe problem, samme med eldre, hun kan tøffe seg litt men blir veldig fort nøytral.
Sweetie kan være til tider en liten tøffing som prøver seg på de andre, men mest for lekens skyld, hun elsker å ligge midt i klynga og elsker å ligge i armkroken å få kos, gnisser tenner og popper med øya når hun blir klødd bak øret som hun elsker.


Frakt strekningen Kristiansand-Oslo & Kristiansand-Bergen kan muligens ordnes mot en liten sum bensinpenger.
Ved reservasjoner se her og send en mail til: karmas_rattery@hotmail.com
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Karma's & Nightsong's Star Wars - kull

Post by Niana »

Siden Star Wars-navn ikke er uvanlig i rottemiljøet (Har sett flere Yoda, Luke, Leia osv) tenkte jeg å legge ut en liste med navneforslag fra Star Wars-universet som også er fine, om ikke så godt kjent :)

Gutter:
Revan
Zaalbar
Jolee
Kyle
Malak
Qyzen
Doc
Corso
Khem
Malavai
Vector
Blizz
Caedus

Jenter:
Aayla
Nomi
Bastila
Mara/Mara Jade
Mission
Juhani
Kira
Ashara
Mako
Jaina
Satele
Deliha
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Karma's & Nightsong's Star Wars - kull

Post by Niana »

Da var Jack sendt avgårde til Kristiansand og vi håper på parring de nærmeste dagene :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Karma's & Nightsong's Star Wars - kull

Post by Niana »

Tora melder om flere parringer i dag (09.05) under lufting, så da krysser vi fingrene :)
Visp veide 353 ved parring.

Det er fremdeles plass på reservasjonlisten. Ønsker du å reservere ta kontakt på karmas_rattery@hotmail.com og fortell litt om deg og ditt rottehold.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Karma's & Nightsong's Star Wars - kull

Post by Niana »

Dag 3 og Visp ha gått opp 9gram
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Karma's & Nightsong's Star Wars - kull

Post by Niana »

Tora melder om at Visp gikk i løpetid igjen i dag, så da var det falsk alarm. Men det har vært observert mange parringer i dag igjen, så da krysser vi fingrene :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Karma's & Nightsong's Star Wars - kull

Post by Niana »

Visp er på 392gr nå (+39) så noe er på gang i hvert fall ^^
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Karma's & Nightsong's Star Wars - kull

Post by Niana »

Beklager treg update.
Visp gik opp i vekt og gikk ut graviditetstiden som normalt, men Tora fant ingen unger i buret da disse skulle vært født. Så enten var de dødefødte og ble spist, ellers var graviditeten innbilt.
Oppdateringer ang ny sammensetning eller ikke kommer.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Locked