Grå stær?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
tronni
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 11 Jun 2008, 23:57
Location: sandnes
Contact:

Grå stær?

Post by tronni »

Nå har øyet til Pom Fri begynt å endre farge mot lysere/grålig. Det gjelder kun det ene. Det jeg lurer på, er om det kan være grå stær, eller kan det være andre ting som kan være smertefullt? M.a.o: Er grå stær en sykdom som forekommer på rotter?

Hun er champange med rubin øyne, så hun har aldri hatt noe særlig godt syn fra før, men jeg kan ikke merke meg noe forverring av betydelig grad i det siste jeg har merket dette. Hun er snart 2 år gammel.

K Salas
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 07 Dec 2008, 01:53
Location: Oslo
Contact:

Post by K Salas »

Ja, rotter kan få grå stær.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg har sett noe som antagelig er grå stær (katarakt) utvikle seg hos rotter over noen uker til hele pupillen ble opak. Sannsynligvis er det ikke noe å gjøre med eller bry seg om, men du får følge med på øyet. Grå stær i seg selv er ikke smertefullt, men Grønn stær kan være det. Og i følge Nettdoktoren kan Grå stær gå over i Grønn stær hos mennesker:
Ubehandlet vil en grå stær ofte ende i en spesielt ubehagelig form for grønn stær.
Jeg går ut fra at det da er snakk om en form for snevervinklet Grønn stær:
Uklar hornhinne, og dermed nedsatt syn.
Smerter i panne og tinning.
Øket tåreflod.
Hurtig utvikling (kalles derfor også "Akutt grønn stær").
Utviklingen pleier å ta tid, heldigvis, og jeg vet ikke hvor sannsynlig det er at noe slikt skal skje hos rotter.

Hvis rotta får porfyrin (rødt sekret) fra øyet/ øynene og virker tufts uten at det har en opplagt årsak ville jeg ha tenkt på muligheten av Grønn stær, men det kan jo være mye annet også som gjør at en rotte ikke føler seg vel ;)

Post Reply