Hvor gammel ble din siste rotte som døde?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Hvor gammel ble din siste rotte som døde eller ble avlivet pga. naturlige årsaker som sykdom eller alderdom?

0,5 år
3
8%
1 år
2
6%
1,5 år
10
28%
2 år
6
17%
2,5 år
8
22%
3 år
2
6%
3,5 år
3
8%
4 år
1
3%
4,5 år
0
No votes
5 år
1
3%
 
Total votes: 36

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Det eneste man trenger for å få opp levealder er gode stamtavler. Hvis forfedrene til rottene levde lenge er det sjanse for at rotta du har også vil leve lenge. Desverre er jo gode stamtavler som strekker seg over noen generasjoner nesten umulige å oppdrive og dermed blir det så vanskelig å avle på helse/levealder i Norge.

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Jepp, det er jo sant.. Jeg vet ikke annet om mine rotter enn at foreldrene er kjempesnille, og hvordan foreldrene ser ut, og jeg regner med at jeg ikke er den eneste som har så lite informasjon om mine bebisser..

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

tore wrote:Det eneste man trenger for å få opp levealder er gode stamtavler. Hvis forfedrene til rottene levde lenge er det sjanse for at rotta du har også vil leve lenge. Desverre er jo gode stamtavler som strekker seg over noen generasjoner nesten umulige å oppdrive og dermed blir det så vanskelig å avle på helse/levealder i Norge.
Der er jeg ikke enig med deg, Har man stamtavle over flere generasjoner kan man fint kontakte oppdretter av rotta og oppdrettere av andre rotter i stamtavlen for å høre hvordan det går med de, søsken av de og eventuelle andre slektninger. De fleste oppdrettere har kontroll på dødsdatoer og grunn. men det blir selvsagt vanskligere hvor lenger bak en går.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

markus9494

Post by markus9494 »

min rotte døde når den var 0,4 år stakkars, pga svulst i øyet :(

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

markus9494 wrote:min rotte døde når den var 0,4 år stakkars, pga svulst i øyet :(
Stakkers liten. Den ble ikke gammel :cry: :cry:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Huffda..!:(

Crazyish83

Post by Crazyish83 »

Lady, ble vel 3,5 år.
Ble full av svulster, og puss byller som jeg måtte drenere daglig.
Var aktiv og løp rundt i leiligheta og lekte med katten i vel en mnd etter at svulstene ble synlige. Så var det å dra til dyrlegen igjen. :<

karmosin
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 07 May 2008, 01:28

Post by karmosin »

Min siste, og eneste rotte som har dødd ble avlivet i går, 1,5 år gammel grunnet slag eller svulst i hjernen. Dyrlegen var ikke sikker på hva det var annet enn at det måtte komme fra hjernen. Hun hadde vært syk de siste 3 mnd, men har vært forholdsvis kvikk, matglad og hatt livslyst så dyrlegen så ikke grunn til å avlive henne før i går.
Karmosin, My, Thelma og Louise

K 30år

Molly matmor
Hamstrer mat
Posts: 391
Joined: 12 Aug 2008, 13:55
Location: Gloppen, sogn og fjordane
Contact:

Post by Molly matmor »

Å, kondolerer :cry:
Hilsen Meg og Tequila
R.I.P Molly, Mint<3

17 år, jente

prinetti
Omegarotte
Posts: 128
Joined: 25 Jan 2009, 00:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by prinetti »

kan ikke stemme, da alle lever fremdeles :) Men ingen er eldre enn 5 mnd..
Storm, Kaos, Lucy og Sina
http://prinettisrotter.webs.com/

Post Reply