Nye rotter i hus! Med lopper og lus?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Nye rotter i hus! Med lopper og lus?

Post by utyske »

Her om dagen, kom det noen og leverte to jenterotter på jobben, da de ikke ville ha de lenger. Med mitt sarte hjerte for rotter, kunne selvfølgelig ikke motstå fristelsen da jeg fikk tilbud om å _få_ de med bur ++. Så istedet for å la de stå der, og kanskje bli skye, tok jeg de med hjem.
Dermed har de nå endt opp oss meg og ser ut til å trives!

Planen framover, innen et par uker, er at de jentene jeg har fra før skal stå sammen med disse nye i et chinchilla-bur. Men før jeg begynner å sette de sammen, hilse på hverandre osv, skal jeg til veterinær med de nye jentene.

På jobben så jeg at de hadde en del slikt rødt rundt øynene, husker ikke heilt navnet på det, men dere veit hva jeg mener. Dessuten syns jeg de klør seg veldig mye. Veit ikke om det er spesielt mye, men i forhold til de andre rottene mine, syns jeg de klør seg merkbart mer enn de.
Jeg har sett i gjennom bak skulderpartiet, på siden og oppi nakken. Dette er de stedene de klør seg mest, og jeg ser ikke noe flass av noe slag, og pelsen er javn og fin, og er ikke matt.
Ellers ser de ut til å ha det bra, spiser masse grønt og har allerede lagt seg ned og koser seg på fanget mitt, og popper i veg.
Har valgt å kalle de Lotte og Amanda.

Mandag drar vi til veterinær uansett, men vil bare høre med dere hva det kan være? Tror dere det er midd e.l.?

Har akkurat behandla marsvinet mitt for midd, og det ser ut til at han er på bedringens veg. Men han var jo nesten naken, og hadde masse flass og noe små-sår. Derfor jeg syns det er så rart at de ikke har noe synlig tegn til midd, annet enn adferd.
Kanskje jeg er blitt paranoid på midd etter å ha sett detta marsvinet på sitt verste. Hehe.

Og til slutt; tror dere veterinær kan se om det er noe på jentene mine?

Nurke
Sover i do
Posts: 224
Joined: 25 Aug 2007, 00:30
Location: Glomfjord, Nordland

Post by Nurke »

midd er mest tydelig ved kløsår under haken, bak ører, og bak albuer, kan hende du ser noen små skorper hvis du ser nøye etter, men du ser ikke selv midden.
lus kan man se, som små røde/oransje prikker som løper og gjemmer seg når du skiller pelsen på rotta.
en vetrinær bør kunne gi deg svaret=) men stronghold tar knekken på både midd og lus, så da er man sikret, enten det er det ene eller det andre=)
Anne-Mette og 5 små

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

Takk for svar! Ingenting har blitt værre, har enda ikke sett antydning til noe som helst sår, så alt er nok i orden!

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Det er ikke alltid så lett å finne de orange prikkene, men de kan alikevel ha lus. Se etter små hvite/blanke dråper i pelsstråene, disse er ofte mye lettere å finne. Det er i tilfelle luse-egg. Kuren for dette er Stronghold. Rottene skal dryppes med en dråpe pr hundre gram, dvs. veier rotten 300g. skal den ha 3 dråper. Veier den 350 g. skal den ha 4 dråper for at Strongholden skal ha effekt. De må i så tilfelle dryppes igjen etter 30 dager for å forsikre om at alle lus som klekkes ut dør. De må dryppes på huden i nakken.
Hvis du er usikker på om du har fått nok dråper på huden, så er det bedre med en dråpe for mye enn en for lite. Dersom du har dryppet en for lite, vil den ikke ha noen effekt. Du må også passe på at det går ca. 5-10 min fra du har dryppet til rotten for lov til å vaske seg.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Akkurat doseringen kommer jo litt an på konsentrasjonen i strongholden du får da. Jeg fikk nemlig 60 mg/ml og fikk høre av andre at det vanlige var 15 mg/ml. Noe som betyr at jeg skulle gi bare 1/4 så mye til hver rotte for at de skulle få i seg samme mengde virkestoff.
Hvor lenge man bør vente før mang gir neste dose er det også litt delte meninger om. Jeg fikk beskjed om 3 uker, men ble rådet til å behandle igjen etter to av folk som hadde hatt rotter med utøy en del før.

Hvis de klør seg en del, kan det være både midd og lus. Jeg tenkte ikke over lus som alternativ for mine, så da de fikk sår på ryggen, og ingenting under haken, tenkte jeg at de sikkert hadde bare slåss litt. Lus vandrer mer rundt på rotten, siden de er oppå huden og ikke nedi. I tillegg kan det være vanskelig å finne lusene i begynnelsen, siden rottene steller seg og hverandre godt og spiser det de kommer over under stellet. Mine hadde lus. Det var svært få voksne lus der, men plenty med egg. Jeg bare grøsser med tanke på hvordan de kunne ha blitt. Jeg besluttet å gå til dyrlegen seint en fredag kveld, og innen mandag hadde de blitt mye mye verre. Lusene eksploderer plutselig i antall, og da vi var hos vet'en fikk jeg se med mikroskop på en lus og at hårene som var tatt var dekket hele nederste delen med tett i tett med luseegg.

Så hvis du begynner å merke kløsår, gå til dyrlegen med en gang og få tatt det før det bryter ut skikkelig.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Du skal ha den med 15mg/ml til rotte, så den du fikk var i drøyeste laget.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Det tror jeg på. Den var til katt egentlig.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Her var det mye om dosering som ikke stemte... :pir:
Forskjellige veterinærer har høyst forskjellig oppfatning om hvor mye og hvor ofte Stronghold skal gis til rotter, men én ting er i alle fall sikkert:

Stronghold 60 mg inneholder 12% virkestoff, mens 15mg inneholder 6%.
Så det er snakk om å halvere antall dråper pr. vekt i forhold til anbefalingene for 15-mg tuben.


(rettet:)
Det finnes ingen 15 mg/ml på markedet, og 15 mg tuben inneholder omtrent 60mg/ml, som er 6%.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Når du bare skriver 60 mg og 15 mg sier jo det ingeting om konsentrasjonen. Hvis det er snakk om 60 mg/ml og 15 mg/ml så vil 1 ml inneholde henholdsvis 60 mg og 15 mg. Så da vil 4 ml av den svakeste gi lik mengde virkestoff som den som er 60 mg/ml. Den jeg fikk sto det 60 mg/ml og 45 mg på. Jeg hadde dessuten en dyrelege som sendte med meg sprøyter sånn at jeg kunne dosere mer nøyaktig og gi med sprøyte uten spiss rett på skinnet.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Ja, men jeg skriver jo at det ikke finnes noen 15 mg/ml :)
Tuben som inneholder 15 mg virkestoff har konsentrasjonen 60 mg/ml.

Så hvis du har redusert antall dråper til en fjerdedel i den tro at 60mg/ml er en "fire ganger så sterk" utgave av preparatet, har rottene ikke blitt behandlet slik veterinæren mente. Det var i alle fall slik jeg leste innlegget ditt:
Jeg fikk nemlig 60 mg/ml og fikk høre av andre at det vanlige var 15 mg/ml. Noe som betyr at jeg skulle gi bare 1/4 så mye til hver rotte for at de skulle få i seg samme mengde virkestoff.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg har gitt de dosene vet'en har gitt meg, som ikke tok utgangspunkt i dråper i det hele tatt, men i ml. Og det skrev jeg egentlig bare fordi jeg hadde blitt fortalt at det fantes 15 mg/ml. Det jeg fikk var nok mer enn det som er vanlig å gi ut, siden den inneholdt 45 mg, altså 3 ganger mer stronghold enn i vanlige ampuller. Dosen jeg fikk var til katt, så da var det nok meningen at en katt skulle ha hele dosen, mens mindre dyr bare får et visst antall dråper, eller bare ca 0,06 ml.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Ja, da har nok rottene dine fått den doseringen de skulle. Jeg syntes bare det var viktig å korrigere 15mg/ml, slik at ikke folk begynner å surre med doseringen :)
Det er forresten ganske vanlig å gi 45 mg-pakningen til folk som har flere rotter, fordi det blir mye billigere enn 15 mg-pakningen.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Da er vi enige. 8)
Ja, det virker tullete å skulle ha 2-3 pakker med 15 mg i stedet for en pakke med 45 mg.

Post Reply