Bivirkninger av antibiotika?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Bivirkninger av antibiotika?

Post by 2po »

Forrige tirsdag starta jeg med en antibiotika-kur på guttene mine pga nysing i en liten ukes tid. Da var de i "veldig god allmenntilstand" som dyrlegen kalte det, og de spratt og hoppa og var kjempeglad for å få komme opp av reiseburet. Så det var jo veldig godt å høre da. ikke noe lungebetennelse og de var kvikke og raske :rat:

Nå ikveld(søndag) er det nest siste dag med medisin, og jeg synes at de er blitt så slappe og mye mindre futt i dem. De er jo bare to mnd gamle så det er jo vanligvis full fart, hehe.

Men jeg er veldig bekymret, er det normalt å reagere på antibiotika med å bli slapp? De sover veldig mye nå synes jeg. Hva er deres erfaringer? De nyser veldig lite nå da, så medisinen har nok fungert mot luftveisinfeksjonen.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Når man kjøper antibiotika på apoteket så følger det med et paknings vedlegg der alle bivirkninger står oppført. :smack:

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

Jeg fikk kun den dosen jeg skulle trenge til begge to med dyrlegen jeg, slik at jeg skulle få slippe å kjøpe en hel flaske når jeg bare skulle ha bare litt. Derfor har jeg ikke pakningsvedlegget..

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Hva slags antibiotika gir du dem?


Kan jo se om ikke jeg har et paknings vedlegg her et sted...

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

Baitryl tror jeg han har skrevet på den lille flaska jeg fikk.
Noe i den dur iallefall.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Æsj, den har jeg ikke pkaningsvedlegget til ... Fant bare den til Vibramycin :roll:

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

Ringer dit i mårra og spør om det er vanlig at dem blir slappe jeg. Men er veldig interessert i å høre andres erfaringer!

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Vel, min Draco har gått på baytril kur 2 ganger. Han ble vel kanskje litt slappere en periode, men kvikknet til. Merket egentlig ingen spesielle bivikninger på ham..

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

Har ikke merket noe annet jeg heller enn at de er betydelig slappere/roligere enn vanligm og kanskje ikke spise såå mye som vanlig. hmm. åååå blir nevøs for dem jeg :?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

hvor mye skulle du gi dem og hvor mye veier de?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

Ett hakk på den lille plastprøyta, tilsvarer non dråper. 10ml ?
de veier ca 250 g.

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Min rotte ble også slappere av Baytril.. men det jeg merket mest var at han fikk løsere mage!
Når jeg søkte på bivirkninger på baytril på nettet var de vanligste brekninger og diarè..

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

De har hatt litt.. ikke brun løs mage, men helt blankt slim, men det er ikke så veldig ille egnetlig. Ikke noe brekninger eller oppkast som jeg har fått med meg.

Tok det lang tid før de ble piggere igjen etter endt kur?
Han ene nyser av og til enda, dog veldig sjeldent, og idag er siste gang jeg skal gi dem medisin.
Hva tror dere jeg skal gjøre hvis han fortsetter i mårra og? Gi dem medisin en dag til? jeg har nok.

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Dem kommer seg raskt igjen når medisinkuren er over.. Jeg ville forholdt meg til det dyrlegen har sagt til deg om antall dager de skal ha medisinen, og ikke gitt flere dager selv om de nyser. Ser du at de fortsetter å nyse ville jeg heller tatt en tur til dyrlegen til. Kanskje den rotta trenger en annen medisin f.eks.

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

ok, og tusentakk for svar! ;)

Ser an til onsdag jeg da, to dager etter endt kur.

Post Reply