levealder

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: levealder

Post by Christi »

De labrottene som blir så gamle kommer fra spesielle labrottelinjer og lever under helt spesielle omstendigheter - de lever i sterile bur og går på en spesiell diett som holder dem akkurat på sultegrensen - forskning på rotter og mus har vist at dyr som bare får akkurat nok mat lever lengre enn dyr som får mer mat. Ikke et veldig koselig liv altså! Jeg sier ikke at det er verdt å sulte dyra sine, men å holde dem på en sunn vekt er gunstig for å øke sjansene for et lengre liv.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: levealder

Post by Eirorinon »

Jeg gir mine rotter masse godbiter, og vekta er finfin. Synes det viktigste at rottene lever et godt liv.

smittogsmule
Stjeler mat
Posts: 56
Joined: 31 Jul 2008, 21:43
Location: Kvalsund

Re: levealder

Post by smittogsmule »

Den første rotta mi hadde jeg i over 5 år (han skulle være ca 3 mnd når jeg kjøpte ham i dyrebutikken) han var rask og sprek til det siste, plutselig en morgen lå han død i huset sitt.
Har nå 2 hunner og den ene har nå passert 3 år, hun begynner å bli tynn i pelsen og litt ustø i bakbena, spesielt når hun nettopp har stått opp. Men hun er fortsatt veldig aktiv. Hun har en svulst bak venstre forben men dyrlegen vil ikke operere siden hun er så gammel, den vokser heldigvis ganske langsomt og ser ikke ut til å plage henne.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: levealder

Post by Christi »

smittogsmule wrote:Den første rotta mi hadde jeg i over 5 år (han skulle være ca 3 mnd når jeg kjøpte ham i dyrebutikken) han var rask og sprek til det siste, plutselig en morgen lå han død i huset sitt.
Jeg har et inntrykk av at høy levealder var mer normalt før enn nå. De rottene jeg har hørt om som bleeldre enn 3 år, levde alle sammen for mer enn 5-10 år siden. En venninne av meg hadde en jenterotte (for 7-8 år siden) som fikk operasjon for jursvulst da den var 2 år gammel, kom seg fint etter operasjonen, og som levde til å bli 5 år gammel!! Andre rotter til venner som hadde rotter før levde alle sammen til å bli over 3 år gamle. Det er mange gamle veterinærer som fortsatt hevder at rotter lever i 2-4 år, tydelig at det var det som var vanlig leveralder for rotter før i tiden.

Når hadde du den rotta som ble 5 år gammel ?
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: levealder

Post by Radney »

Hos oss ble Pepsi 3 år og 3 mnd gammel. Hun virket også gammel når hun sovnet inn i buret. De andre rottene våre som har falt bort ble alle +/- 2 år.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

kriistiinee
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 27 Dec 2010, 22:51
Location: Harstad

Re: levealder

Post by kriistiinee »

Søstra mi kjøpte en kanin faktisk i jan/feb 1999 og den lever enda og det siees at kaniner blir bare 7-8 år. Alt er vel mulig. Nå er den blitt blind, så vi regner vel med at det ikke er så lenge igjen. men så lenge den ikke lider så får den være.

Håper mine rotter lever i 10 år ( er egentlig barnas rotter, de har 1 vær så vi har 3.). de er orntlig bortkjempte og jeg er 30 og alt for glad i dyr. tillegg 4 katter. :lovey:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: levealder

Post by Stine »

Kaniner lever ofte mye lengre enn rotter. Husk at 3 år +- for en kanin, kanskje er det samme som nesten 1 år +- for en rotte.
Kaninen vår ble avlivet pga testikkelkreft i fjord sommer, og da var han 10 år gammel. Man kan på en måte si at en kanin på 10 år, er like gammel som en rotte på 3.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kriistiinee
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 27 Dec 2010, 22:51
Location: Harstad

Re: levealder

Post by kriistiinee »

oi skrevet 10 år jeg . men klart jeg håper de lever så lenge som mulig :crazybonk: jeg som surrer litt om dagene.

nessa
Pinky
Posts: 28
Joined: 10 Dec 2010, 22:44
Location: Feiring

Re: levealder

Post by nessa »

kriistiinee wrote:Søstra mi kjøpte en kanin faktisk i jan/feb 1999 og den lever enda og det siees at kaniner blir bare 7-8 år. Alt er vel mulig. Nå er den blitt blind, så vi regner vel med at det ikke er så lenge igjen. men så lenge den ikke lider så får den være.

Håper mine rotter lever i 10 år ( er egentlig barnas rotter, de har 1 vær så vi har 3.). de er orntlig bortkjempte og jeg er 30 og alt for glad i dyr. tillegg 4 katter. :lovey:
Jeg har hørt at kaniner faktisk kan leve i opptil 12 år hvis man tar godt vare på dem ;) Høres ut som kaninen til søsteren din har levd et langt og fint liv :)

kriistiinee
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 27 Dec 2010, 22:51
Location: Harstad

Re: levealder

Post by kriistiinee »

Ja hun har vært flink, hun har i dag sånn bitteliten hund, papegøye, marsvin og kaninen. hun å kjæresten har disse dyra i lag. :crazybonk:
men denne tråden handla vel ikke om kaniner å sånt. :)

Miss Sofie

Re: levealder

Post by Miss Sofie »

nessa wrote:
kriistiinee wrote:Søstra mi kjøpte en kanin faktisk i jan/feb 1999 og den lever enda og det siees at kaniner blir bare 7-8 år. Alt er vel mulig. Nå er den blitt blind, så vi regner vel med at det ikke er så lenge igjen. men så lenge den ikke lider så får den være.

Håper mine rotter lever i 10 år ( er egentlig barnas rotter, de har 1 vær så vi har 3.). de er orntlig bortkjempte og jeg er 30 og alt for glad i dyr. tillegg 4 katter. :lovey:
Jeg har hørt at kaniner faktisk kan leve i opptil 12 år hvis man tar godt vare på dem ;) Høres ut som kaninen til søsteren din har levd et langt og fint liv :)
I DK siger man at kaniner blir alt fra 5-15 år. Så at den er 11 år er blot en indikator, at det er en gammel kanin.

Vi har kun haft enkelte der sov ind herhjemme grundet alderdom.

Ellers har vi haft en, der blev 2 år og 10 mdr, en der blev 2 år og 8 mdr - 2½ år osv.
Dem har vi dog sagt farvel til ved dyrlægen.
Det var som om ingen af dem ville gi slip trods de ikke ku mere.
I min verden er det uden tvivl bedst at de får lov at sove stille ind herhjemme, men sådan kan det desværre ikke altid være.

Jeg vil sige 2-2½år.
Nogen rotter er gamle når de er 1½ år - andre er frisk selv når de runder 2½ år.
Jeg synes det er meget forskelligt fra rotte til rotte.
Men hvis rotten er sund og rask uden helbredsmæssige problemer, så ser jeg helst, at de blir min. 2 år, før jeg føler rotten er gammel.

Lotta
Pinky
Posts: 18
Joined: 08 Mar 2010, 12:16
Location: Kristiansand

Re: levealder

Post by Lotta »

Går det an å vurdere hvor gammel en rotte er? Casanova som jeg har her hjemme ble jo funnet ute, og dermed vet jeg ikke hvor gammel han var da han kom til meg.
"I didn't jump to conclusions, I took one step and there conclusions were."

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: levealder

Post by Stine »

Det er veldig vanskelig å bedømme hvor gammel en voksen rotte er. Men om han fortsatt er i vekst kan man bestemme det noe. Jo yngre de er, jo lettere er det å bedømme.

Men kan også se det litt på kroppsformen. En yngre rotte er ofte mer fast, mens en elder ofte flyter mer utover. Men det blir jo uansett ren gjetning.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lotta
Pinky
Posts: 18
Joined: 08 Mar 2010, 12:16
Location: Kristiansand

Re: levealder

Post by Lotta »

Ok. Hva med "ballene"? Hvor gammel er rotta når de er ferdig vokst? Noen som vet?
"I didn't jump to conclusions, I took one step and there conclusions were."

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: levealder

Post by wollf »

etter 6 mnd er det vanskelig å si

Post Reply