Baytril og Vibramycin

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Baytril og Vibramycin

Post by Melody »

Jeg ser at disse antibiotikatypene ofte brukes hos rotter som har fått problemer med luftveiene. Hva er forskjellen på disse typene og hvordan virker de? (Går ut ifra at de er forskjellige...)
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Her er en kopi av hva som står i Rat & Mouse Club of America's
Medication Usage Chart for Rat Respiratory Illnesses and Other Conditions
http://www.rmca.org/Articles/dchart.htm

Det ser ut til at begge er bredspektret antibiotika...men med mulig forskjellige virkestoffer?....sikkert noen andre her som har en forklaring :D


Doxycycline (Vibramycin) Bacteriostatic, broad-spectrum antibiotic related to tetracycline, but better. Active against mycoplasma. Great used in combination with Baytril or Zithromax. (Caution: there have been two reported cases of stroke using this combination, although they have not been definitively connected to use of either drug.) No milk products with this drug. Drug company will not guarantee drug stability beyond one day after mixing. Horrible taste when mixed with water, but there is some controversy over efficacy when mixed with VAL syrup. Inexpensive. Prescription needed

Baytril Bactericidal, broad-spectrum antibiotic once touted as being the miracle drug for mycoplasma, but we've found that using the recommended dose, symptoms return very soon after ending treatment (although some rat owners report having excellent results). Better results have been achieved using much higher doses (as shown). Use in combination with Doxycycline for best results. Injectable form tastes horrible and must be mixed with something to make it palatable. Can also be nebulized. Relatively expensive. Prescription needed.NOTE: Baytril shouldn't be used in rats under 3 months of age.

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Jeg hang meg litt opp i at Vibramycin ikke skal blandes med melkeprodukter - mange av oss gir jo yogurtdrops som snacks, og jeg har aldri hørt fra noen dyrlege at man ikke skal gjøre det under en Vibramycin-kur. Finnes det noe om grunnen til dette noe sted? Kan ikke huske at det står noe slikt på pakningsvedlegget til Vibramycin heller.

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Tenkte å spørre noen som virkelig vet forskjell før jeg svarte her, men som Jorunn sier er begge bredspektrede antibiotika som dreper både gramnegative og grampositive bakterier (=bredspektret altså...). Vibramycin er spesielt bra mot blant annet luftveisinfeksjoner forårsaket av chlamydier og mycoplasmer, Baytril er også effektivt mot mycoplasmer. Virkestoff i Vibramycin er Doxycyclin, og i Baytril er virkestoffet Enrofloxacin. Utover dette må jeg spørre noen andre for å få klarhet i hva forskjellene er. Utdrag fra pakningsvedlegget til Vibramycin (felleskatalogen.no):

"To- og treverdige metallioner som jern, aluminium, magnesium, vismut og kalsium danner tungt løselige forbindelser med tetracykliner og gir nedsatt absorpsjon. Bør derfor tas 1 time før eller 2-3 timer etter preparater med slike innholdsstoffer." (Virkestoffet i Vibramycin, Doxycyclin, er i slekt med tetracyclin.)

Derfor bør nok ikke melkeprodukter (inneholder kalsium) inntas samtidig med Vibramycin, eller innenfor få timer før og etter Vibramycin.
Mvh Ragnhild

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Jeg hang meg litt opp i at Vibramycin ikke skal blandes med melkeprodukter - mange av oss gir jo yogurtdrops som snacks, og jeg har aldri hørt fra noen dyrlege at man ikke skal gjøre det under en Vibramycin-kur.
Akkurat det med yoghurtdrops er litt interessant. Veterinær Heidi Håøya som skriver for oss i GNAG, anbefalte de som hadde rotter med kroniske luftveisplager om å kutte ut youghurtdrops i en periode for å se om det hjalp...det var noe med at de inneholdt noe allergener som rotter kan reagere på. Hun hadde lest om det i en artikkel hun hadde sett på jobben sin.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Syns alt dette med medisiner og sånn er helt usannsynlig vanskelig og komplisert jeg... bra vi har folk her som skjønner seg på det...

Shelly

Post by Shelly »

Yoghurtdrops - er det melkeprodukter generellt? Jeg brukte ost som rottegodteri, men ei av jentene begynnt å klø seg så mye. Det var ikke midd, så jeg kuttet ut ost og 'eksotisk' (for rotter) mat og det virker som hun ble litt bedre. Synes det er interessant at dyr kan få allergi, men det er synd at de kan ikke fortelle oss hva de er allergisk mot. If only they could talk!

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Hva er egentlig vanlig dosering på baytril og vibramycin...?

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Dosering Vibramycin: 10 mg/kg en gang i døgnet eller 5 mg/kg to ganger i døgnet. Med miksturen som er 10 mg/ml blir det da ca 0,3,-0,5 ml en gang i døgnet eller 0,15 - 0,25 ml to ganger i døgnet.

Dosering Baytril: 5 mg/kg (hund og katt, preparatet er ikke registrert til bruk på rotte). Tabletter på 15 mg kan da f.eks gis til rotte med ca 1/6 tablett 1 gang i døgnet (til 500 grams rotte) - nesten umulig i praksis siden tablettene er så små. Injeksjonsvæsken på 25 mg/ml kan man gi ca 0,1 ml av, en gang i døgnet (til en ca 500 grams rotte).

se ellers http://www.veterinarkatalogen.no/

Hvis noen vet at jeg har skrevet noe feil her, så vennligst korriger meg! :)
Mvh Ragnhild

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Innlegget ditt minte meg på at jeg skulle kopiere noe jeg har skrevet på et annet forum, om å blande Baytril og Vibramycin (doxycyclin) med melk.

Baytril har mest effektivt opptak på tom mage:
http://www.baytril.com/
Men siden dette ikke er så lett å få til hos rotter, som ofte ikke har faste spisetider men spiser litt gjennom hele døgnet, er det tatt høyde for når anbefalt dosering gis. I tillegg er det ikke spesielt smart å sulte en syk rotte, da de jo går mye hurtigere ned i vekt enn f.eks. en katt eller hund. Det er ingenting som tyder på at melkeholdig mat gir dårligere absorpsjon enn annen mat.
Tetracycliner generelt absorberes dårligere hvis de tas med kalsium-rik mat, men dette gjelder likevel ikke doxycycline:
http://cipro-zithromax-antibiotics.com/doxycycline.htm

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Interessant, Heidi. Lurer på hvorfor det da står i pakningsvedlegget til Vibramycin at man ikke bør gi det i sammenheng med melk... Jaja...er vel ikke alle ting legemiddelprodusentene er enige om. Eller så er det kanskje bare dårlig oppdatert pakningsvedlegg?
Mvh Ragnhild

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ikke godt å si. Det er kanskje noe de skriver på alle tetracycliner, for sikkerhets skyld? Det ser jo noe vagt ut når de skriver at tetracycliner får redusert opptak, men at dette ikke er bevist for doxycyclin.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Var det slik at når det står VIBRAMYCIN på den medisinen man har fått med hjem, at den ikke skal tas med melkeprodukter? Godgutten Lime skal gå på en seksdagers kur nå.

Jeg leste pakkevedlegget i går kveld, og det står absolutt ingenting om melkeprodukter der, dyrlegen nevnte heller ingenting om det til meg.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Vibramycin er vel bare et "brand name", akkurat som Baytril. Det virksomme stoffet i Vibramycin er doxycyclin, så det som gjelder for doxy gjelder for Vibramycin. Altså skal det ikke være noen fare ved å blande med melkeprodukter.

Shelly

Post by Shelly »

Jeg fikk også Vibramycin for Luggage. Det sto litt av hvert om ikke tas med jern, magnesium, kalsium etc, men jeg fikk fra apotektet så det var mest om "bør tas til måltid' og 'oppbevares utilgjengelig for barn'! Jeg så på bivirkninger også - masse stygt - håper rotter er ikke utsatt for de.

Locked