Skranten, gammel mann....

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
dings

Skranten, gammel mann....

Post by dings »

Pinky og Kasper er nå straks 2 år gamle. De siste dagen har Kasper begynt å skrante.... Virker som om han er "flat" i bakparte, akkurat som om bakbena ikke klarer å holde vekten hans. Han beveger bena når han går, men klarer ikke løfte seg. Mulig det er hoftene som er problemet.

Han klarer såvidt å komme seg opp i doen, for det er ikke kraft i bakparten nok til å dytte fra.
Hadde også litt vanskelig for å drikke, fordi flaska var så høyt oppe at han måtte sitte på bakbena for å nå opp. Dette er ordnet, så nå klarer han å drikke. Spiser godt, og rusler rundt i buret...

Men jeg lurer på om dt er på tide å la ham slippe.... Er nok ikke godt, selv om han ikke gir uttrykk for å ha det vondt.

Men så er det Pinky da. Har kan jo ha en god stund igjen han. Vil han ha det bra som ene-rotte, eller bør jeg prøve å finne noen som kan gi han en fin alderdom sammen med andre rotter? Vil det vær mer traumatisk å flytte og tilvenne seg et nytt hjem, enn å være alene resten av livet?
Det er ikke aktuelt for oss å anskaffe flere rotter.

Øystein
Omegarotte
Posts: 127
Joined: 19 Sep 2005, 11:48
Location: Oslo

Post by Øystein »

Gamle Nero har det på samme måten hos meg, han har litt trøbbel med å gå, og bakbeina fungerer ikke så bra lenger.

Like vel synes jeg han virker ved godt mot. Han spiser bra, og er ikke irritabel.

Det er jo veldig vanskelig for et menneske å avgjøre om et dyr lider, men for meg blir det feil å avlive Nero.

Jeg vil tro det er veldig slitsomt for en to år gammel rotte å få nye burkamerater. Selv ville jeg nok la en såpass gammel rotte leve for seg selv.

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Øystein wrote:Jeg vil tro det er veldig slitsomt for en to år gammel rotte å få nye burkamerater. Selv ville jeg nok la en såpass gammel rotte leve for seg selv.
Jeg er uenig. Jeg ville avlivet dem samtidig hvis det er det det blir til. Når de er så gamle er de veldig knyttet, og jeg tror han vil få det bedre om han slipper å sitte igjen alene på sine gamle dager og sørge over bestevennen sin.
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg har hatt et brødrepar med rotter på 2 år som holdt på å sørge seg ihjel da broren måtte avlives :cry: De fikk livsgnisten tilbake da det kom to nye rotteunger på 5 uker i huset, men jeg vet den løsningen passer ikke for alle. I høst måtte jeg avlive bror nr. 2. Den siste gjenlevende har nå passert 2 1/2 år - så du risikerer at den gjenlevende kommer til å tilbringe en ganske stor andel av sitt rotteliv alene hvis du velger å avlive en nå. Hvis han da overlever sorgreaksjonen.

Det er vanskelig å råde andre, for du kjenner rottene dine best selv. Hvis jeg bare hadde hatt de to gamle guttene mine, ville jeg ha valgt å avlive dem samtidig. Men det er fordi jeg har sett hvor deprimerte de ble av å miste en bror. Det er ikke sikkert alle tar det like tungt - det har jeg ikke erfaringsgrunnlag for å hevde. Noen rotter dør av seg selv etter kort tid når det begynner å gå nedover. Andre beviser at det går an å leve i mange måneder med svake bakben! Det har altså min gjort, i et bur som er innredet for det. Så lenge han ser ut til å være smertefri, ustresset og kontaktsøkende, bekymrer jeg meg ikke for livskvaliteten hans...

dings

Post by dings »

Da er dyrlegen ringt.

Igår var Kasper rundt i buret, spiste og drakk. Men i morres da jeg kikket inn til dem lå han helt stille inni huset sitt. Jeg trodde han var død , men så oppdaget jeg at at pustet, knapt synlig.

Han klarte knapt i løfte hodet sitt for å se på meg, så jeg tullet hann inn i et lite teppe, og la han tilbake i huset sitt.

Dyrlegen ble ringt, og jeg skal straks kjøre dit med dem begge. Pinky er fra seg allererde, prøver å få Kasper opp, dytter i han og piper. Så han kommer nok til å bli velig ensom og trist som alenerotte.
Dermed får de slippe begge to. Så kan de løpe på de Evige Ostemarker sammen :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Trist å lese, men likevel en verdig avslutning.
God reise til :ost: -markene.

Rottepasseren

Post by Rottepasseren »

huff nå begynner jeg å grine her. Kikker på de to rottebrødrene her ved siden av meg, bare et par månder gamle, men som vil bli gamle på likt .... og for et par uker siden måtte jeg til dyrlegen med gamle marsvinhannen min som ble 7 år. Og det ble hans siste reis ..... og hundene mine, den ene er over 10 år nå, og jeg har hatt ham hele den delen av livet mitt hvor jeg har "levd" ......hvem vet hvor gammel han blir ... og de to andre hundene mine, de er unge nå - men kommer til å bli gamle samtidig, og jeg risikerer å miste begge tett oppi hverandre .....

huff - nå ble jeg deppa, dette er bakdelen med å ha dyr som man blir glad i, det er så grusomt når de blir gamle og man mister de.

Og valget man må ta - om de ikke dør av seg selv - har de det bra eller vbør de får slippe........... Det er et vondt og vanskelig valg.

Trist at du mistet rotteguttene dine, vet hvordan det føles. Sukk :cry: :cry: :cry:

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Ja, det er trist når den ene blir syk. Jeg hadde to hannrotter for noen år siden. Da den ene døde er jeg nesten sikker på at den andre sørget seg ihjel. Den døde to uker etterpå. Men den var muligens syk den også uten at jeg skjønte det. Trist var det ihvertfall.

Post Reply