hva i all verden?? hjelp!!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Monster

hva i all verden?? hjelp!!

Post by Monster »

plutselig i dag så oppdaget vi at en av rottene, Jack, lå i bunnen av buret, han kan ikke gå, han mer 'velter' bortover, eller, vet ikke om han klarer å 'velte' i en rett linje eller veldig langt. han blør(ikke bare blodig rundt) fra nesen, har brunt guff rundt øynene og pusteproblemer (han leger rare surklelyder). han fikk behandling for luftveisinfeksjon da vi fikk ham, for noen måneder siden, og har ikke hatt symptomer siden da. i forgårs var jeg til dyrlegen med en annen rotte, som hadde midd, og vi fikk behandling til alle 5 rottene. det er ikke min rotte, så jeg vil ikke gå til dyrlegen med ham på en søndag, og eieren hans er ikke hjemme (og har ikke råd).

hva i all verden kan dette være? jeg har ham i et bur på siden av meg og holder øye med ham hele tiden for å se om han puster, det virker ikke bra i det hele tatt....

motorikken kan minne om da en av mine tidligere rotter zuko hadde ørehinnebetennelse, men han hadde vist symptomer lenge før han ble så ille, og var aggressiv, ikke hadde han noen av de andre symptomene heller.

dette er så rart, for han var helt frisk i går!

Monster

Post by Monster »

eller, når jeg tenker meg om, så har jeg vært borte et døgn, og de andre har ikke oppdaget noe, men de var veldig opptatte i går. eieren sier han var 'slapp' i går, vet ikke helt hva han mente med det, og kjæresten hans så ham ligge i huset i går, så han kan kansje ha vært sånn i flere dasger! huff! han har heller inegn ytre sår, og ingen av de andre rottene viser tegn på sykdom (bortsett fra midden)

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Ring eller oppsøk en veterinær, dette virker som noe akutt! Du har i følge loven plikt til å sørge for at syke eller skadde dyr i din varetekt får behandling, eventuelt blir avlivet.

Det som faller inn i mitt hode er at han har hatt et slag, men jeg er ingen veterinær. Uannsett har han det ikke godt slik du beskriver at han har det.

Lykke til, håper det går bra!

Monster

Post by Monster »

jeg har ringt til dyrlegen, men hun sa ikke noe mer enn det jeg visste. prøvde å gi ham litt vann i en sprøyte, og da kviknet han til litt, men han er fortsatt helt ødelagt. da han gikk/dro seg/veltet over fanget mitt la han igjen et snørrspor, og han lager virkelig rare lyder, litt som om noen gnisser stein inni ham av og til.

jeg har ikke penger til å legge ut for dyrlege besøk i dag, i tillegg til at kompisen min kansje ikke ville ha betalt meg tilbake (han har en obskur logikk, så om ikke han har sagt at han skal til legen, så er det ikke sikkert at han godtar regninga.... jeg har ikke 2500kr liggende å slenge liksom....) uhff dette er vanskelig. stakkars jack, det er så fælt at dette skal gå utover ham :(

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Når han er så dårlig ville jeg nok vurdert avliving, i allefall når han ikke får den hjelpen han tydeligvis trenger. Og det er ikke noe angrep på deg, jeg skjønner situasjonen din ;)
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Enig med Maja. Hvis eieren ikke vil at han skal til dyrlege når han er så dårlig burde han vurdere å ikke ha rotter lenger.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Blir helt dårlig av å lese dette.Og jeg skjønner at du har havnet i en vanskelig situasjon uten å kunne for det,men denne rotta må ha hjelp NÅ!Er det ingen (voksne) du kan spørre om hjelp?Rotten må enten ha medisiner med en gang eller avlives.Dyrlegen har plikt til å hjelpe og kan sette sprøyte med penicilin som kan hjelpe ganske fort,eller avlive ham.Ønsker deg lykke til og at du får noen til å hjelpe deg! :)

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Som regel kan også veterinæren skrive ut en faktura til deg, om du sier ifra på forhånd at du ikke kan betale der og da.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Monster wrote:i forgårs var jeg til dyrlegen med en annen rotte, som hadde midd, og vi fikk behandling til alle 5 rottene.
Fikk også han behandling? Hva fikk han isåfall, og hvor mye?

Monster

Post by Monster »

eiern kom seg hjem (vi er fire ungdommer i et kollektiv) etterhvert, men hadde omtrent bestemt seg for avliving før han fikk sett på ham. det er forsåvidt det jeg og ville gjort, men jeg ville latt dyrlegen se på ham først, men jeg vet ikke hvor mye som kunne blitt gjort :( så kjørte de ham ned til en kompis av faren som drev med sånnt, gratis. jeg ville ikke ha gjort det sånn, men jeg lot det være opp til ham. det eneste jeg sitter å lurer på nå er om det kan være noe arvelig som noen av brødrene kan ha... men siden de ikke sjekket det så får vi nok ikke vite det før/om det skjer igjen.... nå skal han heldigvis ikke ha ny rotte, men kjæresten kommer til å kjøpe en ny for å holde hennes med selskap når de flytter fra mine.

Monster

Post by Monster »

ja, han fikk og behandling, ca 0.9ml ivomec eller hva det het.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Så fryktelig trist,men det var nok det beste :( Trenger mye stell og dyrlegebesøk en syk rotte,og denne var nok veldig syk.Alle kan få syke rotter,og det er viktig å ta afære når de blir syke,det bør alle forberede seg på.Det er bra at den lille vennen ikke lider mer. :)

viverrinus

Post by viverrinus »

Et besøk hos dyrlegen kommer fort opp i 500,- ved eksempelvis en luftveisinfeksjon. Det er faktisk ganske lurt å sette av et slikt beløp som alltid kan være tilgjengelig. Jeg kan forstå at de med noe trange økonomiske kår fort kan utsette et dyrlegebesøk - men det er noe man burde ha tenkt på innen man skaffet seg dyret.

Som tidligere nevnt her på siden så er det sjelden et problem å få med seg en giro.
Da den ene katten min kom hjem en dag med et enormt åpent sår i siden ble det ganske store veterinærutgifter og jeg var så godt som blakk. Det var overhodet ikke noe problem å få ordnet en nedbetalingsplan.

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

For en god stund siden kom det opp et forslag fra et av forummedlemmene om å sette av en liten sum hver måned i tilfelle uforutsette utgifter. På den måten har man i allefall muligheten til å dekke litt - om ikke alt - ved et dyrlegebesøk. :) Det er en fin måte å være forberedt på, og hvis man ikke får brukt for det (noe vi selvfølgelig alle håper at skal være tilfellet, men som det dessverre ikke er) så er det jo en bonus det og.

Forferdelig trist med rottene, Monster.. jeg håper det ikke var noe arvelig. Men jeg håper du slipper å oppleve noe sånt igjen.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Monster

Post by Monster »

poenget var at det var søndag, og da blir det fort 2000 ekstra for konsultasjon... ellers hadde han nok gått dit, men det var ingen av oss som hadde hjerte til å la rotta vente til mandag....

Post Reply