Luftveisinfeksjon og ny burkammerat?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Luftveisinfeksjon og ny burkammerat?

Post by Camilla Ø »

Denne mailen kom til NTF, og jeg oppfordret vedkommende til å legge ut spørsmålet sitt her. For å være litt effektiv legger jeg ut spørsmålet i påvente av at vedkommende finner frem til forumet vårt:
Hei!

Jeg har et spørsmål angående luftveisproblem hos rotte. Har vært i kontakt med den lokale dyreklinikken, men de kunne ikke svare eksakt på hva de skulle råde meg til... Så etter litt søking på Internett, kom jeg over sidene til Tamrotteforeningen, og tenkte at da kunne jeg jo spørre der! Saken er denne:

Jeg har hatt rotter siden jeg var ca 12 år gammel (er nå 29), men har ikke vært borti akkurat denne situasjonen tidligere.
Har 2 hunnrotter, Ronja og Vesla, som begge er litt over 1 1/2 år gamle. Ikke søsken, men de har vokst opp sammen. Nå måtte Ronja dessverre avlives for få dager siden grunnet væskende kuler på bakbena. Jeg synes synd på Vesla som har blitt alene, og kunne ha lyst til å anskaffe en ny rottejente.
Problemet er at Vesla de siste månedene har hatt luftveisproblemer (surkling i pusten og nysing, men ingen sykdomstegn ellers), og har stått på 40-dagers antibiotikakur (Baytril) 2 ganger, men hun har fortsatt litt piping i pusten, det har ikke gitt seg helt. Av det jeg har lest og hørt om luftveisproblemer, så er det svært smittsomt mellom rotter. Det rare er at Ronja, som bodde sammen med Vesla, ikke hadde et eneste symptom på luftveisproblemer!

Det jeg lurer på da, er om jeg bør vente med en nyanskaffelse, eller om jeg skal ta sjansen på å føre en ny jente sammen med Vesla? Det er jo dumt om dette skulle smitte... Men som sagt, Ronja hadde ingen symptomer i det hele tatt, og disse har jo vokst opp sammen...

Er takknemlig for svar.

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Hm ... ja, det var et vanskelig spørsmål. Jeg har ikke så mye greier på luftveisinfeksjoner, så hvor stor sjanse det er for at hun smitter en evt. ny burkamerat vet jeg ikke, det må nok noen andre svare på. Hvis hun f.eks. kan ha et halvt år igjen å leve er jo det lenge å være alene, særlig når hun har levd hele livet sammen med en annen rotte. Hvordan virker humøret hennes nå da?

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Om hon är 1,5 år gammal så hade jag hellre tänkt på att skaffa mig 2 istället för 1 burkamrat. Skulle någon dö, så har de 2 andra glädje av varandra utan att någon sörjer så hårt av att vara helt ensam.

Om det är smittsamt eller inte är svårt att säga. Men om hon är väldigt sjuk så vill hon ju inte ha glädje av ny/nya kompisar.

Ki :roll:

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Adyssa wrote:Om hon är 1,5 år gammal så hade jag hellre tänkt på att skaffa mig 2 istället för 1 burkamrat. Skulle någon dö, så har de 2 andra glädje av varandra utan att någon sörjer så hårt av att vara helt ensam.

Om det är smittsamt eller inte är svårt att säga. Men om hon är väldigt sjuk så vill hon ju inte ha glädje av ny/nya kompisar.

Ki :roll:
Akkurat det jeg tenkte på å skrive da jeg leste innlegget, så da bare sier jeg meg enig her i stedet :D
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Post Reply