Klipping av Tenner selv

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

En morsom ting du sa, Ki, som jeg bare MÅ kommentere: Hvis du ikke har vært hos tannlegen på 14 år, hvordan kan du da si at du "oftest" sovner i tannlegestolen....? :P
Slutade gå till tandläkaren efter betalningstiden kom. Jag minns när jag var hos tandläkaren att de fick väcka mig efteråt många gånger. Jag blev så trött att stirra på taket och det var det mest avslappade stället jag visste om under skoltiden. Allt för att slippa lektionerna. Så brukar de prata och man säger "ah", väldigt intressant samtaslämne. Jag är nog inte den enda personen som inte går till tandläkaren. Har ju inte problemer så varför ska jag ta en check varje år? Vi behöver nog inte gå in på detaljer varför jag inte gör det. Det har ingenting med skräck att göra.

Ki

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Tannklipping

Post by Morgan's »

Hei!

Mange interessante ting å lese her. Har begynt å tvile litt på om jeg skal gjøre det selv. Kanskje hvis det må gjøres veldig ofte, men jeg tror jeg tar henne heller til veterinæren! Tennene er skarpe om de er lange eller ikke og jeg gleder meg ikke til den dagen jeg gjør henne vond og hun graver tennene ned i fingrene mine! :x
Er dette noe som skjer ofte? Jeg har hatt rotter i mange år og aldri sett en rotte med for lange tenner.. :?

Hilsen!
Rose

Guest

Post by Guest »

Jag trodde det ska vara synligt innan man vurderer att klippa, men man må nog ta en check i munnen en gång ibland. Veterinären menade det var en bra anledning att ta det när de var under narkos ännu. Och tänderna var ganska långa. Han både klippte med en tång och slipade ner kanterna med en liten borr. Utstyr som jag inte har hemma. Fort gick det också. Såg väldigt proffs ut.

Ki

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Jag är inte gjest, ska vara inloggat automatiskt.

Ki

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Dette er første gangen jeg hører noen si at man kan klippe tenner SELV!! Jeg trodde vi nettopp hadde nevnt det med nerver og smerte, jeg. Jeg skjønner jo at dyrleger heller ikke bruker mange år på å lære seg å klippe tenner på rotter, men normalt trengs det jo ikke.

Har man et spesialtilfelle, der det er noe galt med rottas tenner, slik at de ikke slipes ned av seg selv, er det jo selvfølgelig lurt om man kan få et lynkurs av dyrlegen, sette seg inn i hvordan det skal gjøres, for så å utføre handlingen på sin egen rotte senere, men jeg er imot det at uvitende folk holder på med dette hjemme, i stedet for å gi rotta det den trenger av mat og miljø.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er faktisk ganske sjelden at man ser rotter med for lange tenner, men mange uerfarne rotteeiere er usikre når de ser nøye på de lange rottetennene... skal de virkelig være så lange? Men ja, det skal de som oftest. Jeg har sjekket tennene på mange rotter som eierne var usikre på, og de har aldri vært for lange. Har man mistanke til at rotta ikke klarer å slipe ned tennene selv, bør man (som mange andre har skrevet her) ta en tur til dyrlegen for å få det konstatert før man gjør noe med det. Og aldri klippe på egen hånd uten at dyrlegen har vist deg det først! Men er man uheldig og har en rotte med skjev tannstilling, så skal de jo klippes så ofte at det blir pes å gå til dyrlegen, så da bør man lære det (ordentlig) en gang for alle.

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Rottetenner

Post by Morgan's »

Hei!

Jeg har en avtale med dyrlegen i kveld. Det blir spennende å se hvordan det skal gjøres. Håper ikke at det blir for mye stress for stakkers jenta mi da.. :? Jeg skal prøve å ta et bilde med det samme, sånn at dere kan se hvordan tennene ser ut nå.. (Og når dere ser bildene, ikke glem at jeg fikk stakkaren fra folk som ikke ville ha henne lenger! Jeg hadde tatt henne til dyrlegen selv LENGE før det hadde komt så langt som dette her! :wink: )

Hilsen!
Rose

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Jeg skjønner at dere kan bli sjokkert over at man kan mene at det går an å klippe tenner på gnagere selv, men jeg presiserte da også at man første gang måtte til veterinær slik at man gjør det riktig og er trygg når man gjør det på egen hånd senere. Og det er ikke snakk om å klippe tenner på rotter av rutine, det gjelder KUN det fåtallet som har feil tannstilling. Men man gjør det ikke selv hvis man ikke vet 100% sikkert hvordan, og at det trengs. Rottetenner er lange, og skal være det...

Tannstillingsfeil er mye vanligere hos f.eks. kaniner, og da er det særlig godt for kanineieren å vite at det går an å spare mange tusen kroner ved at man klipper tanna/tennene det gjelder jevnlig selv, så lenge man vet hvordan. Men det er jo også mange som går til dyrlegen for å klippe klørne på bikkja si, og de sarte sjelene som ikke føler seg trygg nok til å gjøre det engang, burde selvfølgelig ikke vurdere å klippe rottas tenner på egenhånd heller! :) (Sa jeg det nok nå, at man må være 100% sikker på hvordan man gjør det før man prøver selv....? Tror det! :wink: )
Mvh Ragnhild

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Feil tannstilling

Post by Morgan's »

Hei!

Javel, da var jeg innom dyrlegen i går kveld og rotta har feil tannstilling og om det har blitt sånn fordi tennene fikk vokse ut såpass som de har gjørt eller om hun har hatt det hele livet, kan jeg ikke svare på. Jeg har sett henne en del etter at jeg ga henne bort og har aldri lagt merke til at hun hadde for lange tenner. Nå at jeg har sett hvordan det gjøres synes jeg det er litt mye oppstyr om ingenting her. Det er jo akkurat som å klippe negler! Må bare kjøpe en avbittang. Rotta syntes ikke noe om det at vi rotet i munnen hennes, men det var ikke vond for henne. Jeg klarer dette her fint selv neste gang. Dyrlegen ville ikke ha noe for det engang fordi det var en sånn enkel sak. Gjørt på 5 minutter :wink:
Jeg har tatt noen bilder, men det kan ta litt tid før jeg kan legge de ut her. Er nemlig ikke så heldig at jeg har et digitalt kamera..

Hilsen!
Rose

Tine

Post by Tine »

Vel,nå er jo dette 4 år siden også da, så slutt å trakasere meg... :!:
8)

Tine

Post by Tine »

Jeg har jo sagt at det skjedde kunn EN gang og nå gidder jeg ikke å unskyle meg lengere!
:shock:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Tine: Nei, jeg tror nok ikke det er noen som mener å angripe deg. Her på forumet skal ingen være redde for å fortelle om noe, selv om de har gjort en tabbe en gang. Vi gjør alle feil, og det er jo en av grunnene til at vi har et forum som dette, så vi kan lære av hverandres feil, og prøve å unngå dem i fremtiden.

Hvordan går det med tennene til rottene dine nå? Må de fortsatt klippes?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Den første rotta mi bodde alene store deler av livet... det syns jeg er ille... stakkars... :cry: bedre med litt vondt i en tann enn å ha vondt i hjertet hele livet... *sukk*

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Skaubytroll : den først rotta jeg hadde bodde også alene hele livet i først i et hamster bur,og så i et litt større kanin bur...Men det er 4-5 år siden så da hadde jeg ikke peiling på rotter..Rotta mi var skikkelig bortskjemt hun fikk melke sjokolade,potetgull og masse annent snop.
Jeg klapp tennene og neglene selv det gikk jo bra heldigvis.. :? jeg visste heller ikke at den F***s sagflisa var farli heller.det fikk jeg først greie på for ca 1/2 år siden...så min elskende Dorris ble bare 2 1/2..pga sagflis.

men poenget mitt er at ...jeg er enig med alle dere andre ALLE GJØR SINE FEIL OG TABBER!!!!!!

Guest

Post by Guest »

Jeg er enig med Alues! Alle gjør feil en gang med rottene sine og jeg gjorde den feilen med å klippe tenner selv for 4 år siden men det er jo så lenge siden så jeg skulle bare høre deres mening om å klippe tenner selv,ikke at dere skulle trakkasere meg.
:P

Locked