Rottene mine er syke.. hjelp?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Conniew

Rottene mine er syke.. hjelp?

Post by Conniew »

Hei.
Jeg er ny her på forumet, noe som også da betyr at jeg er ny med å ha rotter. Kjøpte de to hunrottene mine for litt over en uke siden i en dyrebutikk i trondheim. Rosita og Sakura. Når jeg kjøpte de så nøs de litt, og de i dyrebutikken sa at det kom nok til å gå over etter et par dager når de kom i et større bur osv.
Men det gjorde det da altså ikke, det har blitt verre, og den minste av de to har jeg sett blod på nesen, flere ganger. Hun er også begynte å bli litt pjuskete i pelsen, og jeg synes hun er blitt litt mer rosa rundt øyene enn hva hun var. Hun nyser stort sett hele tiden, og er heller ikke like tam som hun store. Begge er rundt 6 uker gamle.
Hun store nyser ikke fullt så mye, og jeg har ikke lagt merke til noe blod på nesen hennes, men hun vasker seg ofte i ansiktet etter å ha nøset da, så vet ikke om hun egentlig nyser blod eller ikke.

Aller først trodde jeg at hun lille hadde blod på nesen pga slåssing med hun store, fordi de slåss en del, det er mest hun store, Rosita, som hopper på hun lille, Sakura...
Pratet med sjefen i dyrebutikken hvor jeg kjøpte de om det her i går, og hun sa at de helst måtte ha rottene i dyrebutikken en stund og la de få medisin for dette, og la de bli der til de blir friske, OM de blir friske. Hun tvilte på at de kom til å bli friske nemlig, fordi dette hadde skjedd med rottene de hadde tatt inn fra sverige før, hvor disse også er fra da... Og at dette da kunne ende med avliving... :(

Er det noen som har erfaring med disse symptomene? Er det virkelig så farlig at de kan nyse seg ihjel etterhvert, ettersom de nyser blod? er det nødvendig med avliving? :(

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Det er nok en luftveisinfeksjon eller sda eller linknende,ekspertene får svare deg ;)
men du MÅ dra til dyrlegen med de!
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Conniew

Post by Conniew »

Men hun i dyrebutikken sa at jeg skulle levere de til dyrebutikken, så de fikk et eget bur, og medisin fra dyrlegen der...? Kan jeg ikke gjøre det da...?

Mogwai
Sofaspiser
Posts: 177
Joined: 17 Nov 2006, 23:03
Location: Ski

Post by Mogwai »

Velkommen!

Det att dem nyser og det kommer "blod" ut av nesen er gjerne symptomer på ting som LVI. Luftveisinfeksjon.
Blodet du ser er nok egentlig ikke blod men rottenes egen utflod. (Husker ikke navnet på det)
Luftveisinfeksjon er desverre meget vanleg hos rotter.
Men dette kan behandles. Mange rotter blir friske men noen har kronisk luftveisinfeksjon.
Er du uheldig så kan hun ha fått lungebetennelse.
Disse symtomene du beskriver kan være flere forskjellige ting.
Og siden hun er pjuskete som du sier så må hun til en dyrelege.
Da burde du ta med begge til undersøkelse.

Så synes jeg at du burde ringe dyrebutikken igjen og høre hva som feilet de andre rottene og hvorfor andre rotter derfra har blitt avlivet.
Man pleier ikke og avlive rotter med LVI. De blir som oftest friske.

Så det kan være lurt og høre hvor alvorlig det har vært med de andre rottene. Kan hende de hatt noe uhelbredelig, hatt noen ondartede svulster eller lignende.

Jeg er litt skeptisk når det gjelder dyrebutikker og behandling av syke dyr.

Så hvis dyrebutikken ikke kan gi noe skikkelig svar på en sykdom eller tilstand som gjorde att andre rotter blitt avlivet så ville jeg heller ha tatt med rottene til en dyrelege sjøl.

Siden du også er ny med rotter så må jeg opplyse om att rotter skal IKKE ha vanleg strø. Dette er laget av bartrær som utgir fenoler og er skadlige for rotter. Kan være direkte dødelig.

Du burde søke her på forumet etter Heidis rotte FAQ.
Den er veldig bra. Der står det om flere ting som er verdt og vite.

Lykke til!
Håper det går bra.
Mine rotter: .

R.I.P Mimmi, Rambo, Mimmie, Sara,Zen Tinka Tinkerbell,Sandra,Dippzy,Milo, Tansy og Nina, Kosejenta,Speedy,Harriet,Fluffy Duck

Conniew

Post by Conniew »

Jeg har ringt hun sjefen (eller hva hun er, hun jeg har prata mest med iallefall) på dyrebutikken nå, og spurte om hva som feilet de andre rottene (som de da hadde fått ifra sverige) og hun sa at det var luftveiene der og. Men hun visste ikke noe med om hvor mange som hadde blitt avlivet av de da...
Men ettersom det har vært noe gale med luftveiene til (iallefall de aller fleste) rottene som de har fått fra sverige, så er det jo mest sannsynlig kronisk?

Uansett så sa jeg at jeg ville vente med å ta de med til dyrebutikken for å ha de der, og at jeg ville ta de med til dyrlegen først og fremst for å være helt sikker på alt som er galt med de.. før de evt får dratt til dyrebutikken for å få medisin... Den første sjekken hos dyrlegen iløpet av de tre første ukene etter at man har kjøpt rottene, er gratis, så, den skal jeg nok ta... Håper at jeg får anledning til å stikke innom dyrlegen allerede i morgen.

I buret til rottene bruker jeg ikke annet enn grasp (som dyrebutikken og andre har anbefalt meg) og avispapir som de kan gjemme seg i. har ikke noe spon eller høy eller noe sånt...

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

så er det jo mest sannsynlig kronisk?
Ikke nødvendigvis - SDA er et virus som kan følge med på toppen. Bruk søkefunksjonen.
Anita

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Ikke gi dem til dyrebutikken!
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Velkommen og gratulerer med rottene! :D

Siden de mest sannsynlig har fått SDA-viruset, eller LVI, så er det best for rottene og være hjemme hos deg ;) Der kan du holde et godt øye til dem og gi de det de trenger av omsorg og sånt ;)
Og som sagt tidligere: det røde som kommer ut av nesa, er ikke blod, men noe som kommer når det er LVI eller lignende på gang ;) jeg håper rottene kommer seg til dyrlegen fortest mulig, for jo fortere du får sjekket dem, jo større sjans er det for at de blir friske av medisineringen ;)
Du får ha lykke til! :thu:
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg synes dere skal være veldig forsiktige med å blande SDA inn hvor det ikke er noen tydelige symptomer på dette!

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Heidi wrote:Jeg synes dere skal være veldig forsiktige med å blande SDA inn hvor det ikke er noen tydelige symptomer på dette!
Da må jeg unnskylde! Jeg vet ærlig talt ikke så mye om SDA, men sånn som jeg har forstått det, er det vel likt LVI, men da må jeg beklage. Skal passe på og ikke si ting jeg ikke er helt sikker på :pir:
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Conniew

Post by Conniew »

Jeg skal ta de med til dyrlegen idag etter jobb, så da håper jeg på få all info jeg trenger. Kommmer med oppdateringer senere når jeg vet hva som har skjedd og hva som skal bli gjort, ifølge dyrlegen :)

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Kanskje litt irrelevant dette, men hvilken dyrebutikk kjøpte du de fra? :?:

Conniew

Post by Conniew »

Kjøpte de fra Tropehagen Zoo på City Syd, Trondheim.

Var til dyrlegen med de i går, fredag.
Luftveisinfeksjon ja, var verst med hun lille, hadde blitt litt smuss med lungene og sånn, men dyrlegen ga begge en sprøyte hver (var vondt til de stakkars, fælt å måtte holde de nede for at de skulle få den), og så fikk jeg med noe medisin på en sprøyte, som jeg skal ha i drikkevannet deres. Skal ha som eneste drikkevann i to uker, så skal de bli bedre.

Er vel bare å vente og se, men hun sa iallefall at det kunne behandles og at de kunne nok bli friske ja, og det er jeg overlykkelig over. :)

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Conniew wrote:og så fikk jeg med noe medisin på en sprøyte, som jeg skal ha i drikkevannet deres. Skal ha som eneste drikkevann i to uker, så skal de bli bedre.
Godt å høre at de har fått medisiner. :)

Men når du har blitt gitt medisiner til drikkevann, bør du følge nøye med på at de faktisk drikker.
En del slutter å drikke vannet når det er tilsatt medisiner, og da sier det seg selv at de heller ikke vil bli friske.
Det beste ville vært medisiner som ikke skal være blandet i drikkevann.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Conniew

Post by Conniew »

Jeg har iallefall sett Rosita (hun store) drikke av vannet, ganske sikker på at Sakura (hun lille) drikker av det og da :)
De begynner å bli litt mer jevnstore og nå, så det ser jeg på som et godt tegn :)

Locked