SDA-virus, hva skjer egentlig?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det viser seg at de danske rottene som kom til Heidi (Himi-Zoo) i begynnelsen av januar, og som er en av mange mulige smittekilder, ikke har vært i karantene eller isolasjon da de kom. De ble oppbevart i samme leilighet som Heidis egne rotter, for det meste i et separat rom men ble også bragt inn i samme rom som Heidis rotter.

Dette utgjør uansett ikke den store forskjellen, da såvidt jeg kjenner til alle som har overtatt noen av disse rottene etterhvert er informert om mulig smitterisiko.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg har fått en e-post fra en som har kjøpt to rotter fra Ski Akvarium for en uke siden, disse rottene er nå syke med SDA-lignende symptomer. Eieren kontaktet butikken, som etter litt om og men fortalte at deres rotter også var blitt syke. Jeg vil ringe butikken i morgen og høre mer. Jeg må derfor på det sterkeste advare alle mot å kjøpe rotter fra dyrebutikker som importerer fra Imazo, til vi har fått sjekket mer opp i dette.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg har snakket med Ski Akvarium, de fikk tilbake de to syke rottene, og hadde også observert nysing hos sine egne. Rottene fikk behandling (hun visste ikke hva og hvor mye eller hvor lenge), og hun mente de var blitt friske nå. Imazo og Mattilsynet var ikke kontaktet.

Jeg ser ingen grunn til å oppheve advarselen ennå, jeg håper dere som leser dette tar det seriøst. Fortell gjerne venner også.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Da har vi fått svar på de prøvene vi har sendt inn til nå, og vi har fått bekreftet at det er snakk om SDA-virus.

Mockas rotter var smittet (ikke uventet), Ski Akvariums to nyankomne fra Imazo var smittet, og Anettes rotter var smittet. Dette betyr at sannsynligheten for at Imazo er "synderen" her er veldig stor, og dette håper jeg dere kan spre til omverdenen så godt det lar seg gjøre, til Imazo har fått ordnet opp med Mattilsynet.

Dere som har vært i kontakt med dyrebutikkrotter de siste månedene, eller skaffet dere nye rotter fra en Imazo-importør, kan godt ta kontakt med meg så vi får tatt prøver - jo flere jo bedre. Og les anbefalingene for isolasjon her. Dette kommer til å gjelde ganske mange, kanskje de aller fleste, men likevel kan vi ikke få stoppet spredningen helt - det er jo mange som kjøper rotter, som ikke er innom her. Derfor er det også lurt at alle innfører isolasjonsprosedyrer for nye rotter. Skal du skaffe deg ny rotte, enten den er fra oppdretter eller dyrebutikk, finn et rottefritt hjem hvor den kan bo i en måned, uten besøk fra deg eller andre rottefolk.

De to danske rottene fra den ulovlige importen hadde ingen antistoffer mot SDAV, og det er derfor lite sannsynlig at de danske har hatt med seg smitte. Vi beklager hvis noen har måttet isolere seg ubegrunnet, men jeg håper alle skjønner at her er det viktig å være føre var.

Hva Mattilsynet nå sier vil jeg komme tilbake med... og så vil jeg gjerne ha hjelp til å lage infoskriv til dyrebutikker, dyrleger og andre som kan ha nytte av det.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg har forfattet et brev som oppsummerer alt dette og sender i dag til Mattilsynet både sentralt og Ytre Østfold, til Ski Akvarium, til Tropehagen Zoo sentralt og Borg, og til Imazo.

Jeg snakket med Mattilsynet Ytre Østfold (fikk ikke tak i noen sentralt i dag heller), men det var ikke mye oppløftende - han mente at siden SDAV ikke står på listen over ting de skal reagere på så kunne de ikke gjøre noe. Det er ut til at vi må ta denne kampen alene. Men før vi fortviler får jeg prøve igjen å få tak i noen sentralt.

Jeg har snakket med Ski Akvarium på telefon, de ville avlive alle rottene de hadde inne. Vil noen ta en tur innom i morgen og sjekke foholdene? Jeg fikk ikke noe svar på om de ville fortsette å ta inn fra Imazo.

Jeg har ikke fått tak i noen fra Tropehagen Zoo Borg på telefon, men de ringer meg vel hvis det er noe. Såvidt jeg vet har en fra Mattilsynet vært innom dem. Forøvrig er det jo Tropehagen sentralt vi må ta tak i.

Spent på å se om vi får noe tilbakemelding fra Imazo...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ikke hørt noe fra noen av dem ennå. I dag har jeg sendt et langt brev til en av de få som jobber med smitte av gnagerviruser i USA, håper på svar.

Det som bekymrer meg mest er det utypiske forløpet her. Sannsynlig smitte er skjedd 4 uker før utbrudd, og med nytt utbrudd nesten 3 uker etter det første. Slike ting skal normalt ikke kunne skje, hvilket kan tyde på at vi har med en svært standhaftig variant av viruset å gjøre. Våre 8 ukers isolering kan vise seg å være for kort, så oppfordringen herfra til alle er å holde så lang isolasjon du bare kan, for sikkerhets skyld.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jøss, jeg fikk svar fra forskeren med en gang (fint med tidssoner, for en gangs skyld!) og fikk masse info om SDAV. Mye av det visste jeg jo fra før, men litt nytt var det - bl.a. nyere forskning som viser at viruset kan leve i nesten 48 timer utenfor rottene, og at det smitter veldig lett når man håndterer rotter i forskjellige rom (selv om rottene ikke møtes). Så smitte fra rotte til person til rotte en stund senere er absolutt mulig!

Jeg fikk også bekreftet at det finnes mange forskjellige varianter av viruset, og at noen varianter kan gi sykdom som varer opp til 3 uker. Dette kan forklare hvorfor det tok så lang tid før Mocka så symptomer hos sine. Men det er fortsatt et lite mysterium hvordan de siste syke hos Mocka klarte å holde seg usmittet så lenge som nesten 3 uker.

Jeg har før stilt spørsmålstegn ved påstanden om at hvis en rotte først har vært smittet med SDAV så kan den ikke smittes igjen. Dette er ganske riktig FEIL! Det er en periode på opp til 6 måneder etter smitte at den ikke kan smittes med den samme varianten av viruset, men den KAN smittes med andre varianter. Og det finnes som sagt mange varianter. Muligens kan dette være svar på Mockas mysterium (advarsel, spekulasjoner :lol:) - lille blå hadde med seg en variant, som smittet noen av rottene, mens besøket til Ski førte med seg en annen variant - som smittet resten. maks uflaks, med andre ord!

Og en liten trivia - SDAV er veldig likt SARS-viruset, og minner også om det viruset som gir oss kusma :)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Da er folderen ferdig, og kan lastes ned her:
http://tamrotter.com/utskrifter/

Jeg oppfordrer alle til å skrive ut en bunke og levere i nærmiljøet!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

GOD NYHET!
Jeg fikk telefon fra Monica Dragsten i Tropehagengruppen i dag. Hun kan fortelle at deres reaksjon på brevet mitt var å stoppe all import fra Imazo til alle sine butikker. Butikkene arbeider jo selvstendig, så hun kan ikke garantere 100% sikkert at alle følger reglene, men det skal de i utgangspunktet jo gjøre. De var veldig glade for å få beskjed (og imponerte over kunnskapen vår) og ville gjerne ha tilbakemeldinger neste gang vi hørte om syke dyr. Er ikke dette gode nyheter? I tillegg hadde hun sjekket bestillingslistene de fikk fra Imazo neste gang, og da var det ingen rotter tilbudt (altså ikke mulig å bestille rotter), så det ser ut som om Imazo også selv har stoppet eksporten til Norge.

At vi ikke har hørt om flere utbrudd tror jeg viser at disse tiltakene har vært effektive.

Hvem sa at det ikke nyttet? :bravo:

Locked