bitchi

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

pointless

bitchi

Post by pointless »

det viser seg at bitchi (rottejente) er angrepet med noe utøy i pelsen. hun har masse sår og klør seg mye. vi må vente til lønning med dyrlege. :evil: noe dritt i grunn... men det er umulig for oss å ta henne til dyrlegen nå. håper at vi får det på giro...
vi leste på NTF at det hjalp med tran og ga rottene litt av det... noen som vet om noe som kan lindre i mellomtiden? det rare med hele greia er at det bare er en rotte som har problemer. den andre jenta er helt glatt og frisk! please om det er noen med erfaringer, fortell meg... og jeg mener ikke å være slem mot rotta og ikke ta henne til dyrlegen med en gang, men den forrgie dyrlege regningen kom på så masse at det ble problemer... jeg tar henne til lege så fort jeg får sjansen!! :cry:

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg synes du bør ringe litt rundt for å høre hva en parasittundersøkelse på rotte vil koste. Du trenger kun å undersøke den som er sterkest angrepet, men begge må likevel behandles hvis de har parasitter, derfor bør begge rottene tas med.

Før dyrlegebesøket kan du lese tråden jeg har startet om parasittbehandling, du vil se at det er mange ulike typer behandling. Du kan diskutere pris og effektivitet på produktet med dyrlegen når du kommer dit. Har du mulighet for å kjøre et stykke unna Oslo, er det store muligheter for at prisene kryper seg litt nedover, det er i hvert fall dette jeg har inntrykk av.

Jeg vet ikke hva du skulle brukt for å lindre smertene til rotta di, da du ikke vil få vekk parasittene uten behandling, men det lønner seg i hvert fall å ringe litt rundt før du velger dyrlege!

Lykke til!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

pointless

volvat

Post by pointless »

tenker det blir volvat dyreklinikk. jeg er trygg på dem som jobber der. det kan ikke vente lengre sunes jeg så jeg bestiller time så det blir om en uke, da er det ikke lenge til lønning... hu ser ikke ut til å ha de vondt da, hun flyr rund og er enda mer aktiv enn søstera, som er begynt å bli feit :wink: synes det er rart at det bare eer en som er plaget med sånt alså... skulle tro den andre ble smittet...

kriztin

Post by kriztin »

Du kan sikkert be om giro med betalingsfrist, slik at du kan ta de med til dyrlegen med det samme. Da får rottene behandling med én gang, og du kan betale når du får lønn...

Hilsen Kristin :sol:

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

Hei

Jeg bruker Volvat, og sist gang fikk jeg ta det på giro.
Når man har vært der før og er registrert (og har betalt før) så lar de deg ta det på giro.
Men jeg ville nok ringt og sjekket det før jeg kom for sikkerhets skyld.

kriztin

Post by kriztin »

det kan jo være lus, det fikk rottene mine også. men ikke alle var hardt angrepet. De to som tisset i sengene sine mens de lå der ble sterkest angrepet...

Prøv å rengjør buret litt oftere, vaske sengene og slik oftere, så kanskje det hjelper?

Rotter har rottelus som bestandig 'følge med de', som dyrlegen min sa, og noen ganger kan det komme utbrudd... kanskje pga overgang fra vinter til sommer?

Kristin

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg tror du må stramme opp dyrlegen din litt. Det skal ikke være noen lus på rottene, hverken på friske eller syke rotter. Og hvor ofte de bades eller hvor ofte man vasker soveplassen har lite med forekomsten av lus å gjøre, med mindre man snakker om rotter som bor på en måte som kjæledyr ikke skal...

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

kriztin wrote:Prøv å rengjør buret litt oftere, vaske sengene og slik oftere, så kanskje det hjelper?
Lus kommer ikke med urinen, den kommer fra andre rotter!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

kriztin

Post by kriztin »

Melody wrote:
kriztin wrote:Prøv å rengjør buret litt oftere, vaske sengene og slik oftere, så kanskje det hjelper?
Lus kommer ikke med urinen, den kommer fra andre rotter!
Mine rotter har aldri vært i kontakt med andre rotter...! Kan de ha kommet med planter eller lignende?

Kristin

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

kriztin wrote:Mine rotter har aldri vært i kontakt med andre rotter...! Kan de ha kommet med planter eller lignende?

Kristin
De kan enten ha hatt lus siden de ble kjøpt i dyrebutikken, eller fått lusa fra fôr eller utstyr dere har kjøpt i dyrebutikk. Lusa kan visst leve opptil 4 døgn uten å bo på en rotte, så det er fullt mulig at vi mennesker tar med smitte fra steder vi har vært hvor det er rotter uten at vi har tatt med oss våre egne.
*Grøss*
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Mina råttor brukar stå ute på terassen på sommaren. Det kan väl få smittan utifrån? Från oss också för den delen. Vi går in och ut varje dag. Varje gång man besöker andras råttor som kan vara smittare så måste man vara försiktig.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er sjelden at vi mennesker går rundt med rottelus på oss, lusa vil fort hoppe av eller dø når den oppdager at den ikke er på rett art. Hvis den skal overleve i dagevis må den bl.a. ha det varmt og fuktig, jeg tror det er relativt sjelden at det skjer smitte fra ting man kjøper i dyrebutikken. Men er man ute og hilser på andres rotter, evt rotter i dyrebutikk, og så går rett hjem til sine egne, kan man lett dra med seg pels hvor det sitter egg! Jeg tror også at sjansen for at rottene smittes med lus når de står på terrassen er minimal, det måtte jo være fordi det er ville rotter i nærheten (innenfor en radius av noen få meter), og da er det mange andre ting jeg heller ville ha bekymret meg for.

Finner man lus på rottene sine er den mest sannsynlige årsaken at de har blitt smittet ved nærkontakt med andre rotter. Det kan gjerne være helt tilbake fra de er født, uten at man legger merke til det. Det er jo ikke alltid at det blir store utbrudd, men utbruddene kan gjerne øke i omfang hvis rotta har litt nedsatt immunforsvar.

pointless

Post by pointless »

tar med bitchi til legen i morra avivet igjen selvsagt... huff det er ikke den koseligste, men jeg har ikke mulighet til å reise så langt som til volvat dyreklinikk...

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

pointless wrote:tar med bitchi til legen i morra avivet igjen selvsagt... huff det er ikke den koseligste, men jeg har ikke mulighet til å reise så langt som til volvat dyreklinikk...
Husk at de andre rottene også må behandles, så du kan like gjerne ta med alle...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Heidi wrote:Det er sjelden at vi mennesker går rundt med rottelus på oss, lusa vil fort hoppe av eller dø når den oppdager at den ikke er på rett art. Hvis den skal overleve i dagevis må den bl.a. ha det varmt og fuktig, jeg tror det er relativt sjelden at det skjer smitte fra ting man kjøper i dyrebutikken. Men er man ute og hilser på andres rotter, evt rotter i dyrebutikk, og så går rett hjem til sine egne, kan man lett dra med seg pels hvor det sitter egg! Jeg tror også at sjansen for at rottene smittes med lus når de står på terrassen er minimal, det måtte jo være fordi det er ville rotter i nærheten (innenfor en radius av noen få meter), og da er det mange andre ting jeg heller ville ha bekymret meg for.

Finner man lus på rottene sine er den mest sannsynlige årsaken at de har blitt smittet ved nærkontakt med andre rotter. Det kan gjerne være helt tilbake fra de er født, uten at man legger merke til det. Det er jo ikke alltid at det blir store utbrudd, men utbruddene kan gjerne øke i omfang hvis rotta har litt nedsatt immunforsvar.
Jeg ble veldig beroliget av å lese dette innlegget... nå er jeg ikke lenger så redd for å besøke dyrebutikker! :lol:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked