Hoyst klør seg, hjelp!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Hoyst klør seg, hjelp!

Post by Hoyst_87 »

Han klør seg mye, ofte! Mye mer enn før! I pelsen hans er det noen små hudfargede prikker, vet ikke om det er lus eller om det er flass? :/ hva kan jeg gjøre hvis det er lus? og hvis det er flass?

Kan det være strøet? (flis og halm)

HJEEEELP! :P Har bare hatt ham i 2 mnd ca, så kan ikke så mye om rotter ennå.

Takk for alle svar på forhånd! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Svarte deg inne på bur/burinnredning-forumet også, men kan ta en kort repetisjon: Har han midd/lus/annen krypekravle, dra straks til dyrlegen og få Ivomec eller Stronghold. Rotta klarer ikke å kvitte seg med utøy selv, og det er utrolig plagsomt for ham.
Andre hudproblemer kan komme av for mye fett i fôret (feks mye nøtter, solsikkefrø), men ta en tur til dyrlegen for å være sikker.
Tvi tvi :thu:

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

:)

Post by Hoyst_87 »

det kan godt hende det er fôret, han har fått vanlig butikkgnagerblanding.. :/ men har ikke tilgang på dyrebutikk innen 1 times kjøring, og har ikke egen bil. :/ men skal kjøpe noe ordentlig så snart jeg er i Bergen, Oslo, Hamar, Sogndal eller andre steder jeg pleier å være innom innimellom! Hadde tenkt å ta det denne helgen, men fikk ikke reist noe sted likevel, ble sjuk.. :/

men takk for råd, skal ringe dyrlegen, og kan hende jeg drar, men det er også en 30-40 min kjøring gjennom lærdalstunnelen.. må få noen til å kjøre meg! men hvis jeg er heldig kan husdyrlæreren min litt om rotter, hun er veterinær, så skal ringe og spørre henne! :)

godt å få svar! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

han er bedre nå, klør seg ikke så ofte lenger, og prikkene er vekke, kan heller ikke se noe inni pelsen og på huden! :) var kanskje fôret, han har fått mer variert kost i det siste, og/eller strøet, han gikk jo på sagflis, nå på avispapir.. :) men skal holde et godt øye med ham framover! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

SJOKOLADE

Post by SJOKOLADE »

Julia wrote:Svarte deg inne på bur/burinnredning-forumet også, men kan ta en kort repetisjon: Har han midd/lus/annen krypekravle, dra straks til dyrlegen og få Ivomec eller Stronghold. Rotta klarer ikke å kvitte seg med utøy selv, og det er utrolig plagsomt for ham.
Andre hudproblemer kan komme av for mye fett i fôret (feks mye nøtter, solsikkefrø), men ta en tur til dyrlegen for å være sikker.
Tvi tvi :thu:
:rottehode:

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

ja, jeg vet, men er derfor jeg tenkte å vente til i morra, ihvertfall, for å se.. og så ringe til dyrlegen.. for jeg har ikke spesielt mye penger, ligger 11000 på etterskudd på husleia.. :P men skal snakke med mamma, og så blir det dyrlege når hun låner meg litt penger.. og dyrlegen i lærdal har bare kontortid fra 08.00-10.00, så må vente til i morra, og i den tiden der er jeg jo som oftest på skolen.. :P
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

nå skal lærern min låne meg lusekam, og så skal hun kikke på hva som kommer ut av pelsen hans når jeg har kammet ham (det kan bli morsomt!!), og hvis jeg ikke finner noe skal hun ta en sjekk på ham likevel! :) og hun er jo dyrlege, så da kan hun bestille noe middel til meg, hvis han har lus! :) så slipper jeg å dra til lærdal med ham.. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

jepp, da skal man til dyrlegen i dag! :) han har klødd seg så han har fått litt sår, og siden ei anna ei skal vaksinere hundene sine, så passer det bra med transport også.. :) så da blir det bra, forhåpentligvis! :)

takk for alle råd! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

var hos dyrlegen for første gang med Hoyst.. :P

det var midd, mest sannsynlig, siden hun ikke så noe tegn til lus.. så han fikk behandling for det, noen drypp på huden her og der, og dette skal gjentas etter 14 dager.. :)

men det som var aller 'morsomst' hos dyrlegen (var ikke så gøy, egentlig da, men), var at Hoyst virkelig ikke likte når dyrlegen skulle løfte ham, så han prøvde å stikke av.. jeg sto 20 cm vekke fra bordet ca, og han bare tok springfart og hoppet bort til meg, og smatt ned i lomma på hettegensern, der jeg pleier å ha ham..
dette gjentok seg et par ganger, han smatt unna hendene til dyrlegen og kom til meg.. så tilslutt måtte jeg holde ham mens hun undersøkte og behandlet.. :) så en ting er ihvertfall bekreftet, han føler seg trygg hos meg! :)

og ikke biter han heller, uansett hvor stressa han er! :) dyrlegen tok ganske godt tak i ham for å holde ham fast, men han bet ikke uansett.. gode, snille, lille gutten min! :) *glad i* :rottehode:
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ting du drypper, sprayer eller smører i pelsen er ikke spesielt godt egnet til rotter, fordi faren for overdosering er stor. Jeg har skrevet endel om det tidligere her på sykdomsforumet, du kan jo lete litt blant gamle tråder så slipper jeg å gjenta meg selv ;) Finner du ikke noe eller lurer på noe mer må du selvsagt bare spørre. Det beste for rotter er medisinering direkte inn under huden (injeksjon) eller i munnen (oralt), som oftest gjøres dette med Ivomec.

Husk samtidig at alle rottene i huset må behandles samtidig, og at de må behandles tre ganger med 7-10 dagers mellomrom.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

oki, men dyrlegen var nøye da, med oppmålingen, hun veide ham først, og gikk så for 'å sjekke i litteraturen', som hun sa.. og diskuterte litt med hun andre som var der hva som var best å gjøre.. så da kom de fram til det.. :) så tror det skal gå bra.. :) for hun ville ikke gi ham sprøyte for hun var redd for forgiftning da fordi det gikk i blodet.. var hvertfall det hun sa.. veit ikke jeg, men.. han klør seg nå fremdeles.. :P
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Samboeren min var hos dyrlegen med den ene rotta vi hadde, hun hadde noen sår rundt halsen, og dette var midd, så min samboer fikk me seg sprøyter hjem (uten spiss selvfølgelig) som vi skulle dryppe i nakken på de, max så så mye (husker ikke mengden nå) men måtte ta en og en om gangen, så de ikke slikket hverandre, for det kunne være dødelig, så må si det tok tid, men alle er friske nå :D

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

:) oki, bra, godt å høre at det ble borte! husker du hva slags middel det var? Hoyst fikk noe som het exp... ett-eller-anna.. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

nei, det husker jeg ike, bare det at det var blank væske.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

oki.. :) men ihvertfall, han klør seg ikke så mye nå mer! :)

kun på sårene han har klødd opp.. men dyrlegen sa ikke noe om det, og jeg glemte helt å spørre, var så opptatt med å prøve å holde ham sånn at han ikke gned av seg all medisinen ihvertfall.. :P
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Locked