Ung rotte som plutselig virker veldig syk

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sarab
Pinky
Posts: 1
Joined: 20 May 2020, 06:37

Ung rotte som plutselig virker veldig syk

Post by Sarab »

Hei! Jeg kjøpte meg to han-rotter for 5 dager siden, de er brødre. Alt har gått kjempefint helt til i natt hvor jeg plutselig la merke til at han ene ikke gikk ordentlig på foten sin. Men ligner ikke helt på halt heller, han «snegler» og drar kroppen sin rundt som regel. Han oppfører seg veldig rart. Han pleide å løpe rundt å være nyskjerrig på alt, hvis han skulle sove lå ha i huset sitt. Men i natt har han bare lagt seg på rare steder, med hodet hengende utafor kanter eller så har han ligget med hodet presset mot gulvet. Ser rett og slett ofte ut som at han legger seg ned for å «dø» på måten han går fra å vaske seg til å bare slukne langflat der han står. Han har også begynt å lekeslåss/sloss mere med broren sin. Får helt vondt av å se på de slåss når han åpenbart ikke har det bra. Er det mulig at en så ung rotte(8 uker) kan få noen sykdommer som er så akutte, evt alvorlige? Og hva kan det være? Skal til dyrlegen med første mulighet jeg får! Men håper noen her inne har noen tanker om hva det kan være.

Connie
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 20 Mar 2014, 18:32

Re: Ung rotte som plutselig virker veldig syk

Post by Connie »

Veldig vanskelig å svare på føler jeg når jeg ikke ser det du beskriver. Hadde vært så mye enklere å sett på en video. Det høres ikke spesielt rart ut det du nevner med at han legger seg med hodet på utsiden osv... Det er det mange rotter som gjør og da kan man også ofte se at underleppen henger en del. Det er også typisk for trøtte rotter at leppen henger. Når de er så små så sovner de også der de befinner seg for øyeblikket mange ganger. Derimot reagerer jeg på det du nevner med foten og bakparten. Det er jo ikke helt vanlig men veldig vanskelig og i hvertfall for meg umulig å komme på noe konkret uten at jeg faktisk ser det. Jeg er litt ukjent med forumet enda så vet ikke om det går an å legge ut video her. Om det ikke går så kan du jo prøve å fortelle dette samt legge ut video på Facebook gruppa til NTF?

Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk


Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Ung rotte som plutselig virker veldig syk

Post by Annoli »

Det er vanskeleg å svare på, det kan vere mange ting og det vert då berre synsing.
Du må nesten berre koma deg til veterinær dersom dette vedvarer. Sovestillingane i seg sjølve er ikkje unormale men ei plutseleg endring i åtferd kan tyde på noko underliggande. Dyr vil ofte trykke hovudet sitt mot harde gjenstander dersom dei har smerter. Kanskje få tatt eit bilete hos vet av hovudet, veit ikkje kva som er best der, røntgen eller ultralyd. Nevrologiske problemer kan vise seg i lemmene ved beveglese, men han kan jo óg berre ha slått seg. Har han slått seg burde han vere fin i foten no.
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

Post Reply