Kul etter sår?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Kul etter sår?

Post by J&J »

hei!
Har ei rotte på 2 år som har 4 kuler. 2 av de er jursvulster (som ikke har blitt så store enda) og de 2 andre er jeg usikker på. Den ene ligger liksom på hofta og er ganske rund (ca 1 cm diameter), den andre ligger på innsiden av låret(?) I det området i hvert fall. Den er ca 1 cm i diameter, ganske hard og ruglete. Hun hadde et sår akkurat der for noen uker siden. Tror hun fikk det av en åpen hengekøyeklips, vet ikke hvor dypt det var men det blødde litt en stund før det grodde. Jeg kjente en liten kul der etter at såret hadde grodd men jeg trodde den ville forsvinne. Er første rotta jeg har hatt som har en kul som ikke virker som en jursvulst, så jeg vet veldig lite om dette her. Leste en plass at rotter kan få kuler og byller etter sår, vet ikke som dette er helt riktig da? Hva kan det være og hva burde jeg gjøre med det? Hun er 2 år gammel og nærmer seg slutten, så jeg vet ikke helt om det er nødvendig å dra til veterinær med den eller om den bare kan få være i fred.

bilde av kulen ved låret:

http://s1149.photobucket.com/user/joh71 ... ent&page=1

utmeldt

Re: Kul etter sår?

Post by utmeldt »

Vanskeleg å seie kva dette kan vere utan å ha sett rotta.
Men eg har dessverre hatt rotter med jursvulst nær baken/halen, og på innsida av låra. Eg har og hatt rotter med fleire svulster fordelt over brystvev alt frå hals til baken. Om du søker på nettet på mammary glands in rats, så kan du sjå at rotter har jurvev på innsida av låra, og mot halen. Så ein kan dessverre ikkje utelukke at dette er svulster. :(
Byller kan vere vanskeleg å skille frå svulster til å begynne med, men byllene vil ofte danne eit utgangssår/svart skorpe som let seg åpne. I enkelte tilfeller kan og svulster danne sår på overflata.
Behandling eller ikkje, det beste er nok å la dyrlegen vurdere kulene uansett kor gammel rotta er.

J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Re: Kul etter sår?

Post by J&J »

Takk for svar :) Da lærte jeg noe nytt om jurvev. Kulen kjennes ganske lik ut som en av de andre jursvulstene hun har, så det spørs om det er det.

utmeldt

Re: RE: Re: Kul etter sår?

Post by utmeldt »

J&J wrote:Takk for svar :) Da lærte jeg noe nytt om jurvev. Kulen kjennes ganske lik ut som en av de andre jursvulstene hun har, så det spørs om det er det.
På bildet under kan du se plasseringen av brystvev hos rotte. Eg overdreiv nok då eg skreiv at dei har jurvev på innsida av låret, det rette blir vel opp mot lyske/lår. Image

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Post Reply