Blind og rar oppførsel

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Fr0z
Pinky
Posts: 6
Joined: 15 Aug 2015, 06:57
Location: Helgeland
Contact:

Blind og rar oppførsel

Post by Fr0z »

Kjøpte 2 flotte herre gutter idag (1 husky og en albino).
Jeg er kjent ved at albino er som regel blind og syns selv med et slikt handicap fortjener de et godt hjem. Når vi kom hjem med guttene var albinoen veldig glad i å bare ligge i armkroken og få kos, men nå får vi han ikke ut av buret. Lager konstant lyd så han vet jeg er der men han hyler og driter som bare det om jeg prøver å løfte han. Han sitter også å svaier mye frem og tilbake med hodet, og lurer på hva det kan komme av?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
Peace out

utmeldt

Re: Blind og rar oppførsel

Post by utmeldt »

Rotta di er svaksynt, og bevegelsene den gjer med hodet hjelper den å orientere seg.
Depth perception using motion parallax: However, there are many other ways to perceive depth besides binocular vision (e.g. image displacement, motion parallax, and loom). Motion parallax is one of these non-binocular methods of perceiving depth. When one moves one's head from side to side, objects seem to change position relative to each other. Close objects seem to move more than objects that are far away. This is called relative motion parallax, and the brain uses it to calculate relative distance between objects.

An image of the object also moves across the retina. The object's apparent movement across the retina, combined with the amplitude of the head movement are used to calculate absolute distance between the obeserver and the object. This is called retinal or absolute motion parallax (Kral 2003).
Rats use motion parallax to estimate depth. Legg and Lambert (1990) counted the number of vertical head bobs before rats jumped between two platforms. As the gap between the platforms increased, trained rats performed more, and larger head bobs before jumping. They may be adjusting the size of their head movement until they produce a detectable amount of motion parallax (Ellis et al. 1984). As the gap widens, larger head movements are needed. Legg and Lambert (1990) found that that rats could jump accurately even if only the leading edge of the platform was visible, indicating that rats use absolute motion parallax to estimate depth. However, the fact that the rats were reluctant to jump to just a leading edge indicates that they may prefer to use relative motion parallax.
http://www.ratbehavior.org/RatVision.htm

Kor lenge har dere hatt rottene? Det høyres ut til at han er redd, og tillitsøvelser vil kunne hjelpe.
viewtopic.php?f=17&t=17767

Fr0z
Pinky
Posts: 6
Joined: 15 Aug 2015, 06:57
Location: Helgeland
Contact:

Re: RE: Re: Blind og rar oppførsel

Post by Fr0z »

iwonamo wrote:Rotta di er svaksynt, og bevegelsene den gjer med hodet hjelper den å orientere seg.
Depth perception using motion parallax: However, there are many other ways to perceive depth besides binocular vision (e.g. image displacement, motion parallax, and loom). Motion parallax is one of these non-binocular methods of perceiving depth. When one moves one's head from side to side, objects seem to change position relative to each other. Close objects seem to move more than objects that are far away. This is called relative motion parallax, and the brain uses it to calculate relative distance between objects.

An image of the object also moves across the retina. The object's apparent movement across the retina, combined with the amplitude of the head movement are used to calculate absolute distance between the obeserver and the object. This is called retinal or absolute motion parallax (Kral 2003).
Rats use motion parallax to estimate depth. Legg and Lambert (1990) counted the number of vertical head bobs before rats jumped between two platforms. As the gap between the platforms increased, trained rats performed more, and larger head bobs before jumping. They may be adjusting the size of their head movement until they produce a detectable amount of motion parallax (Ellis et al. 1984). As the gap widens, larger head movements are needed. Legg and Lambert (1990) found that that rats could jump accurately even if only the leading edge of the platform was visible, indicating that rats use absolute motion parallax to estimate depth. However, the fact that the rats were reluctant to jump to just a leading edge indicates that they may prefer to use relative motion parallax.
http://www.ratbehavior.org/RatVision.htm

Kor lenge har dere hatt rottene? Det høyres ut til at han er redd, og tillitsøvelser vil kunne hjelpe.
viewtopic.php?f=17&t=17767
Kjøpte de idag :)


Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
Peace out

utmeldt

Re: Blind og rar oppførsel

Post by utmeldt »

Ok. Gratulerer! :)
Vil tru at rotta berre er redd nye omgivelser, og treng tid og tillitsøvelser. Kommer rottene frå dyrebutikk? Det er ikkje uvanleg at rotter som kommer derfrå ofte er lite sosialiserte, og redde etter å ha kome heim til ny eigar.

Fr0z
Pinky
Posts: 6
Joined: 15 Aug 2015, 06:57
Location: Helgeland
Contact:

Re: RE: Re: Blind og rar oppførsel

Post by Fr0z »

iwonamo wrote:Ok. Gratuklerer! :)
Vil tru at rotta berre er redd nye omgivelser, og treng tid og tillitsøvelser. Kommer rottene frå dyrebutikk? Det er ikkje uvanleg at rotter som kommer derfrå ofte er lite sosialiserte, og redde etter å ha kome heim til ny eigar.
Ja fra dyrebutikken :) gjemte seg i håret til fruen når vi kom hjem og satt der i sikkert 30 minutter :) men når får er det bare å glemme å ta han ut :/Image

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
Peace out

utmeldt

Re: Blind og rar oppførsel

Post by utmeldt »

Fin rottemann :)
Det går seg til skal du sjå.
Har sjølv hatt fleire slike rotter, og fått de fleste trygge og fått de til å komme ut av buret ved å bruke tillitsøvelser.

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Blind og rar oppførsel

Post by Vimsy »

Hvordan går det med disse? Har du sett siden joinrats.com?

Sent fra min SM-J510FN via Tapatalk
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Fr0z
Pinky
Posts: 6
Joined: 15 Aug 2015, 06:57
Location: Helgeland
Contact:

Re: Blind og rar oppførsel

Post by Fr0z »

Heisann. Har hatt mye som har skjedd nå i juletiden men er tilbake nå :)
Alle har det relativt fint, var nettopp til dyrlegen da jeg mistenkte midd. Små sår rundt halsen og mye kløe.
Fikk bekreftet dette og de fikk hver sin sprøyte uten noen protest fra de.

Oppførselen er mye mer lykkelig, aktive og alltid glad for å se meg når jeg kommer til buret :) Mange turer ute i sofa og stue bordet :P
Olaf (Den som er blind) lager mye koselyder og sover overalt om han får lov :) Kommer han først inn i genseren er det bare å glemme å få han ut de neste 20 minuttene :3

Kaneki er den mest kjappe til å komme når luken går opp og er nyskjerrig på alt :) Han stakk av bortover sofaen en dag med en snus eske som han lekte veldig med (Den var uåpnet så ingen fare for at den skulle åpnes).

Gin er den mer sjenerte men sier ikke neitakk til litt kos :)

Vi kjøpte en iglo fra NTF sin nettbutikk og den falt virkelig i smak :)
Samme gjorde maten derifra og de spiser godt :)

Da var det oppdatert littegranne på status av mine og fruens flotte 3 "barn" :)
Peace out

Post Reply