Vinglende bakbein

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rotkel
Pinky
Posts: 6
Joined: 13 Sep 2017, 10:31

Vinglende bakbein

Post by Rotkel »

Jeg har nettopp skaffet meg to skjønne hannrotter, de er nå 6 uker gamle. Vi fikk dem for snart 2 uker siden. Selv om jeg har hatt mange dyr før, så er dette første gangen med rotter. Jeg har skjønt at rotter kan ha en del helseutfordringer, men finner ikke noe om vingling på unge rotter. Den ene virker nemlig som om den vingler litt med bakbeina når den går, den kan falle sidelengs med bakparten, og er generelt mer ustødig enn den andre. Det ser ut som om det har noe med bakbeina å gjøre. Jeg kan også nevne at den er noe større enn den andre, men jeg tror ikke den er tjukk. Den andre er veldig slank og løper og klatrer veldig lett. Han som vingler med bakparten, er også noe tyngre i sessen når han skal ut av buret, og faller ofte ned når han klatrer i buret. Ellers sitter han fint når han spiser, har veldig god matlyst og er nysgjerrig når han er ute av buret. Litt mer skeptisk enn broren sin, men ikke sky og tilbaketrukken. Jeg har lurt på om han vingler fordi gulvet vårt er glatt, men da burde de jo ha vinglet begge to. Noen som har sett dette før, og kan hjelpe?

Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Vinglende bakbein

Post by Annoli »

Hei, det høyres ut som om han kan trenge ein tur til erfaren veterinær.
For meg høyres det ut som han enten kan ha nevrologiske problemer, ein svulst som trykker, eller eit indre-øyreproblem.
Her er eit par spørsmål du kan tenke på, observer han og informasjon som kan vere ok for ein vet å få ved utredning.
Er det noko forskjell i størrelsen på augene? Virkar det eine større enn det andre?
Korleis er pelsen hans? Ligg den glatt eller er han ein del bustete?
Korleis held han hovudet sitt? Er det normalt eller siger det litt til eine sida, at han kan sjå ut som om han har kink i nakken? Er hovudet i ro og bevegar seg normalt i bevegelse eller kan det óg vingle litt hit og dit, tilsynelatande ukontrollert?
Rotter kan få problemer med kun bakbeina, men det gjeld helst pga alderdom. På ei såpassa ung rotte vil eg tru det ligg noko anna bak eigentleg.

Lykke til, han høyres jo glad og nøgd ut til tross for bakbeina då. Dei finnar ut av det meiste.
Hvis du klarar å filme han så er det eit pluss. :)
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

Rotkel
Pinky
Posts: 6
Joined: 13 Sep 2017, 10:31

Re: Vinglende bakbein

Post by Rotkel »

Jeg leste litt om symptomer på svulster, men syns ikke det ligner på de symptomene min rotte har. Øynene er like store, det ene buler ikke ut mer enn den andre, og sammenlignet med broren, så ser de like ut. Han holder hodet fint, det verken vingler eller ligger på skakke. I det hele har han samme oppførsel som broren sin, bortsett fra at han vingler. I går krasjet han med buret da han skulle hoppe inn, men jeg vet ikke om det var fordi han feilberegnet, ikke klarte koordineringen, eller rett og slett snublet med bena da han skulle satse. Siden han ikke har andre symptomer, så tror jeg mest på det siste. I buret er det delte etasjer som de kan klatre på, men han kommer seg ikke opp hvis det er høyere enn skulderhøyde, dvs max 15 cm. Det ser ikke ut som om han har vondt, men jeg vet jo ikke helt hvordan de oppfører seg ved smerte. Jeg ville trodd han helst ville vært i fred og ikke i bevegelse hvis han hadde smerter. Ville du sett det an, eller tatt han med til veterinær så fort som mulig?

Rotkel
Pinky
Posts: 6
Joined: 13 Sep 2017, 10:31

Re: Vinglende bakbein

Post by Rotkel »

Begynte å lure på en ting: Det er vel en mulighet for at rotter også kan ha hoftedysplasi?

Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Vinglende bakbein

Post by Annoli »

Eg ville tatt han med til vet så fort som mogeleg.
Teikn på smerter kan vere vanskeleg å sjå på rotter då dei er ekspertar på å skjula det.
Typiske smerteteikn er dog bustepels, gnissing med tennene og innsuging av magen.
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

Rotkel
Pinky
Posts: 6
Joined: 13 Sep 2017, 10:31

Re: Vinglende bakbein

Post by Rotkel »

Pelsen er glatt og fin, han pusser og steller den, og er ikke bustete. Har ikke lagt merke til mye gnissing heller. Men jeg syns veldig synd på han, som står og snuser oppover veggene i buret når broren hans klatrer og koser seg. Får se om jeg finner noen som kan se på han nå før helgen.

Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Vinglende bakbein

Post by Annoli »

Lykke til, og oppdater oss gjerne!!
Det er i alle fall ikkje vanleg at så unge rotter får problemer med bakbeina utan at det er noko underliggande.
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Vinglende bakbein

Post by Sara Syversen »

Tenkte først på indre ørebetennelse her jeg også.

Du får ikke til å filme han vel ?

Har han røde øyner å ser dårlig?

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Rotkel
Pinky
Posts: 6
Joined: 13 Sep 2017, 10:31

Re: Vinglende bakbein

Post by Rotkel »

Han er faktisk bedre nå, og klatrer mer og mer. Han løper mye, men det er en slags humpete galopp, og ikke raskt og lydløst som broren sin. Jeg har en video av ham som viser vinglingen, hvordan laster jeg den opp? Jeg snakket med selgeren, som sier han har veldig lang erfaring med rotter, og han mente at han antakelig hadde hatt et lite slag eller drypp. Siden jeg nettopp hadde kjøpt rottene mine, så blir det jo regnet som reklamasjon når jeg har kjøpt en syk rotte, så han tilbød seg å ta den inn til observasjon og eventuelt gi meg en ny. Men det er jo ikke bare enkelt å få ny når ungene har knyttet seg til kjæledyrene sine, man kan jo ikke bare bytte ut et familiemedlem! Jeg forsøkte å få ham til å sponse veterinærundersøkelse, men det ville han ikke. Siden rotta (Lars) ikke virket til å ha smerter, så avventet jeg veterinærbesøk til over helgen. Da var han allerede mye bedre, så jeg har ikke vært til veterinær med ham. Har litt dårlig samvittighet for det, men det hadde selvsagt vært noe annet hvis han hadde hatt vondt!! Hvis jeg får lastet opp videoen, så kan dere hjelpe meg å se om jeg har vurdert rett.

utmeldt

Re: Vinglende bakbein

Post by utmeldt »

Tenkte faktisk øyrebetennelse her eg og. Øyrebetennelse kan gå utover balansen, og få rotta til å falle over eller "snuble". Det skal mykje til at seks veker gamle rotter får slag, har faktisk aldri høyrt om det, men aldri godt å vite.

Korleis du legger ut video på forumet kan du lese om her: viewtopic.php?f=13&t=13801&p=188319&hil ... eo#p188319

Rotkel
Pinky
Posts: 6
Joined: 13 Sep 2017, 10:31

Re: Vinglende bakbein

Post by Rotkel »

Det kan gi mening med ørebetennelse. Han har vasket seg litt vel mye på hodet, og hvis han klør eller har vondt i ørene, så er ikke det så rart. Nei og nei, skal dyrene mine være plaget med ørebetennelse også? Er det ikke nok at ungene mine har slitt med det? :-/ Skal se om jeg får lagt ut video ila dagen.

Post Reply