Hypofysesvulst

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Hypofysesvulst

Post by Sara Syversen »

Hypofysesvulst
Dette er en svulst som vokser inne i hodet til rotten. Denne opptrer litt ulikt fra rotte til rotte da den kan presse på nervebanene til rotten når den vokser. Svulsten ligger i hypofysen som regulerer hormonene og kan derfor også forstyrre hormonbalansen.

Kort beskrivelse av egen erfaring. Først var det endret adferd. Dem kan bli veldig over kosete og noen kan bli mer grinete en vanlig.
Så svekket bakpart og deretter så sviktet forlabbene. Til slutt ble rottene desorienterte, klønete og festet ikke blikket ordentlig og klarte ikke å holde maten sin selv. Så ble det vanskelig å spise fast føde og dem sov mer, sluttet å vaske seg, fikk bustepels og smale øyner.
Det er ikke uvanlig da at dem kan gnisse tenner og poppe øyer mer en normalt fordi dem har smerter og prøver å roe seg selv ned.
Opp søk alltid veterinær om du har en magefølelse på om det kan være dette. Rønken eller MR kan bli tatt. (Eventuelt blodprøve for å sjekke hormon nivået men dette er ikke så vanlig å ta i Norge).

Norsk Video av en rotte med hypofysesvulst på et sent stadie. Symptomene er ikke alltids så tydelige :
(Privat video av min første rotte jeg mistet og jeg viste ikke helt hva hypofysesvulst var før dette)


Definisjon på Hypofysesvulst :
En unormal vekst i hypofysen, den delen av hjernen som regulerer kroppens balanse mellom hormonene.

Du kan se bilde av svulsten inne i hode på rotten her:
http://www.ratfanclub.org/pittumpics.html

Kliniske tegn
Kan se en hvilken som helst kombinasjon av følgende:

*Mangel på koordinert bevegelse i hender og føtter med normal muskelstyrke.
* Så gradvis svakhet i bakparten med bredbasert holdning, klønete og snubler.
* Stivhet eller manglende evne til å bøye forben som gradvis kan utvikle seg til bakre lemmer etter hvert som svulsten fortsetter å vokse.
*Ujevn pupil størrelse i ett øye sammenlignet med det andre
(kan virke som oppblåst / utvidet pupil på grunn av trykk eller blødning bak øyet).
*Blindhet som følge av optisk nervekompresjon.
*Kan gå i sirkler, ha hode på skakke( head tilt) og anfall.
*Hodetrykk / Hodestøtning. Dette tegnet kan være tilstede når det er økt trykk på hodeskallen. (rotten kan støte hodet hardt opp når den blir strøket på hode eller trykker hode mot en fast annen overflate i buret). Merk deg: dette bør ikke forveksles med normal oppmerksomhetsadferd. Det blir som oftest sett sent i sykdomsprosessen, og i seg selv bør ikke disse symptomene alene være grunnlaget for diagnosen !
*Vanskelig å holde mat når rotten spiser.
*Adferds endring som for eksempel mer kosete en normalt eller aggressiv.
*Symptomene og død kan virke plutselig for eieren, selv om de som oftest kommer gradvis.

Hormonforstyrrelser
*Melk som kommer ut av jurene hos en gammel ikke-gravid rotte.
*Redusert fruktbarhet
*Tynn hud
*Vekttap
*Overdreven tørst (trenger å fylle vannflasker mer enn vanlig)
*Overdreven utskillelse av svært fortynnet urin
*Dehydrering

Hypofyse svulst har som oftest blitt sett mellom 13-24 måneders alder.


(Mer info kan du finne på denne engelske siden http://ratguide.com/health/neoplasia/pi ... _tumor.php)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: Hypofysesvulst

Post by utmeldt »

Fin oversikt mtp kliniske tegn. Kan vi vi lov å legge det du har skrevet her ut i helsekartoteket??

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hypofysesvulst

Post by Sara Syversen »

Helt i orden for meg ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply