Da har min lille fine snille Mari fått diagnosen epilepsi..:(

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Elsipelsi
Pinky
Posts: 7
Joined: 11 Aug 2016, 14:16

Da har min lille fine snille Mari fått diagnosen epilepsi..:(

Post by Elsipelsi »

Hun har hatt minst 4 anfall på under en uke.. og vi vet jo ikke hvor mange anfall hun har hatt nårvi ikke er med henne. Fikk filmet siste anfall og viste til dyrlege i går. Hun er bare 5 mnd. gammel så hun var veldig sikker på at det måtte være epilepsi. Hun sa det var svært sjelden og at det ikke finnes medisiner og at derfor blir behandling eksperimentell. (Tablett for hunder på 50 mg, deles opp sånn at hun får i seg ca 2,5 mg.). Men siden det er stor fare for leversvikt må livskvaliteten være svært dårlig for å vurdere å starte behandling. Og hun er glad og fornøyd ellers, løper, leker, utforsker.. Vi skal ha henne ute av buret så mye som mulig sånn at vi får registrert anfall og hvor lenge de varer. Hvis hun får anfall oftere enn annen hver dag skal vi tilbake og vurdere behandlingen. Problemet er bare at hun trives svært godt i buret så når vi har henne ute går det max en halvtime før hun vil inn å legge seg igjen.. kan kanskje ha en sammenheng med sykdommen? Vi er svært leie oss. Mari er den snille, rolige rotta som liker kos og aldri gnager i stykker ting.. så vi hadde håpt å få ha henne så lenge som mulig.. dyrlege sa også at når anfallene allerede har begynt så tidlig og så ofte så kommer det bare til å bli verre.. Stakkars lille jenta vår❤️

utmeldt

Re: Da har min lille fine snille Mari fått diagnosen epilepsi..:(

Post by utmeldt »

Uff! Stakkars liten. Leit når de blir sjuke i så ung alder.
Korleis arter anfalla seg?

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Da har min lille fine snille Mari fått diagnosen epilepsi..:(

Post by Ingerid Øksnevad »

Uffda! Så fryktelig trist :( Krysses det som krysses kan for at hun responderer bra på behandling.

Masse lykke til <3

Elsipelsi
Pinky
Posts: 7
Joined: 11 Aug 2016, 14:16

Re: Da har min lille fine snille Mari fått diagnosen epilepsi..:(

Post by Elsipelsi »

Starter med at hun stivner helt, nesten som hun stopper og puste og blåser seg opp på en måte.. pelsen står ut og hun er rund og stiv, munnen åpen med sikkel som renner. Så får hun krampe, hoderykninger, og de to siste gangene har hun sprellet med føttene. Når det verste gir seg er hun helt stiv igjen. Usikker på hvor lenge anfallet varer, om hun bare er i sjokk etterpå eller om det er anfallet som fortsetter. Hun blir litt satt ut tror jeg. Det er jo svært smertefullt.. Begynner så vidt å bevege seg rundt etter ti minutter. Men får inntrykk av at hun er trøtt etterpå og bare vil være i fred og sove. Sist anfall var i går ettermiddag. Da sov hun i 3 timer før hun ville ut til oss igjen. Men da er hun leken og glad. Og det har hun vært i hele dag også. Så jeg vurderer livskvaliteten som god til tross for anfallene. Hun ser i hvert fall lykkelig ut. Nå vet jo ikke jeg om hun har hatt anfall på dagen når jeg er på jobb. Av de anfallene vi har sett er det nå ca annen hver dag det skjer. Har det forresten på film men vet ikke hvordan jeg skal klare å legge den ut her?

Elsipelsi
Pinky
Posts: 7
Joined: 11 Aug 2016, 14:16

Re: Da har min lille fine snille Mari fått diagnosen epilepsi..:(

Post by Elsipelsi »

Min søster fikk filmet mens mor holder. De passet rottene da vi var borte i helgen.
Vet ikke hvor bra dette funker, er første gang jeg legger ut film

http://vid347.photobucket.com/albums/p4 ... wiktkr.mp4

http://vid347.photobucket.com/albums/p4 ... ttxugt.mp4

http://vid347.photobucket.com/albums/p4 ... xpgz3g.mp4

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Da har min lille fine snille Mari fått diagnosen epilepsi..:(

Post by c00nan »

Så ekkelt! Stakkars liten :(

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Da har min lille fine snille Mari fått diagnosen epilepsi..:(

Post by Ingerid Øksnevad »

Stakkars liten <3

Regner med at du har flere enn henne. Har du sett hvordan den/de andre reagerer når hun har anfall?

Du har helt sikkert tenkt på det, men du må jo ta hensyn til dette når du innreder buret så hun ikke faller ned og skader seg....

Post Reply