Er rotta mi syk?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
savoirfaire
Pinky
Posts: 1
Joined: 24 Oct 2016, 15:19

Er rotta mi syk?

Post by savoirfaire »

Jeg tok over en rotte for min venninne, da hun fikk en plutselig oppblomstring av en allergi hun ikke har hatt tidligere. Denne hanrotta har levd sammen med en annen rotte, men den andre måtte avlives grunnet luftveisproblemer.
Jeg kan ingenting om gnagere, men leste jo alle steder at rotter mistrives alene, så vi har vært skeptisk.

Han har vært veldig sky og lite kosete. Vi har hatt han ute daglig og i sofaen for å kose, men han blir ikke helt bekvem med nytt hjem føler jeg- og kanskje ensomheten. Han har bitt datteren min noen ganger, så hun vil ikke være nær han. Nå gnafser han etter meg konstant selv om han ikke biter hardt. Han har gnagd hull overalt i sofaen når han er der. Han spiser og drikker ok, men jeg opplver at han sover mer og mer. Er redd han er deprimert. Nå har han begynt å nyse en del når han er ute. Ikke som jeg hører i buret. Kan det være stressrelatert eller luftveisproblemer?

Det er ikke aktuelt for oss å anskaffe ny rotte, så da lurer jeg på om det er bedre for han å bli avlivet eller er det verdt det å prøve med noe antibiotika og mer sosialisering?

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Re: Er rotta mi syk?

Post by Hoyst_87 »

Kan hende han er aggressiv fordi han er alene også. Mange rotter kan bli utilpass og deprimert når de mister kompisen sin, og det kan føre til atferdsendringer.

Hvis han bare nyser når han er ute av buret kan det være stressrelatert. Hører dere også surkling/marsvinlyder når han er ute?

Jeg tenker at en tur til veterinær for å sjekke om det er noe galt, kan jo være noe, men det absolutt beste for ham ville jo være å få leve sammen med en kompis eller to. Det er ikke mer jobb med 2 eller 3 rotter enn med 1, heller mindre, så lenge de går sammen i en flokk, da alenerotter (som absolutt ikke KAN gå med andre rotter) bør få veldig mye mer oppmerksomhet (helst være ute av buret sammen med folk så mye som mulig), enn rotter som lever i flokk.

Det er ikke et alternativ for dere å eventuelt finne et nytt hjem til ham der han kan få nye venner? :)

Håper dere finner en løsning. Lykke til!
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Post Reply