Bøyd og forslått klo

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Kristin
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Mar 2014, 16:10

Bøyd og forslått klo

Post by Kristin »

Hei!

Jeg har 3 rotter, et søsken par og en eldre dame, Den eldre damen har bodd alene over lenger tid ca 8 måneder, siden introduksjon ikke fungerte med søsknene. Jeg prøvde på en introduksjon i forrige uke og de gikk så bra over ens att jeg valgte å prøve å sette de sammen i buret. Jeg passet på de hele dagen og sov i nærheten av de i tilfelle det skulle skje noe i løpet av natt. Det var noen små "skrike" episoder, men det så ut som at alle hadde det fint. Da jeg våknet neste morgen så jeg at det var en del blod i buret, det var fra en av søsknene (Yumi) som hadde fått bøyd den ene neglen oppover slik at den har løsnet nederst i festet. Rotta så ut som hadde det helt fint, løp frem og tilbake under ute tid og var like aktiv som hun pleier. Neste morgen la jeg merke til at det hadde kommet mer blod i buret, Yumi hadde klart å åpne såret igjen. Hun var forsatt like aktiv, klatret på buret og løp rundt som hun pleier, men i frykt for at hun skulle åpne såret igjen tok jeg henne i et sykebur, slik at hun slapp og stresse med de andre.

Hun har bodd der noen dager, og jeg synes det ser bedre ut, den er ikke like blå og blodig som den var på starten. Er fortsatt redd for at hun har det veldig vondt, jeg kom nær den med et uhell og da pep hun.
Vet ikke om det er fordi hun har vondt eller om det er fordi hun er alene, men nå er det veldig lite aktivitet i løpet av dagen. Hun kommer bort for å hilse på meg og for å klatre oppover buret, men ellers velger hun å ligge i ro.

Jeg har henne ute nå sammen med søsteren sin for første gang siden hun ble satt i sykebur, og det ser ut som alt går bra, ikke noe blod.

Er det noen som har lignende erfaringer, er det noe jeg evt burde gjøre og hvor lenge bør hun være i sykeburet?

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Bøyd og forslått klo

Post by malap »

I dette tilfellet burde du ta rotta til veterinær og få Metacam som er smertestillende og betennelsesdempende. Da kan veterinæren også vurdere om det er infeksjonsfare/om den også trenger antibiotika.
Malena

Post Reply